Page 23 - piscus
P. 23

for støtte eller garantier, sier Lunde, som   Medvirke til mer miljøriktig fiskeflåte  Eksemplet Solstad Offshore
                    også forteller at Eigenes er på fiske 100   For norske fiskefartøyer er spørsmålet   Det er også mulig for fiskefartøyer å
                    til 150 dager i året, noe som gir 100.000   om en fjerning av refusjon av mineral-  bli klimanøytrale ved å fokusere på   Drivstoff
                    – 150.000 liter drivstoff årlig.  oljeavgift og CO2-avgift vil øke antallet   reduserte utslipp. Men Piscus Nytt
                                                      eldre fartøyer som investerer i bedre   bekjent er det lite fokus på dette. De
                    10 milliarder dollar i fiskebåtsubsidier  propellanlegg, dyser, gir og oppgrade-  fleste tiltak for å redusere utslipp har
                    Mest av alt illustrerer oppgraderingen   ring eller utskifting av motor, eller vel-  til hensikt å spare penger, ikke skape
                    av Eigenes at det er mulig å oppnå store   ger å bygge nytt. En reduksjon over 30   en klimanøytral flåte.
                    reduksjoner i drivstofforbruket ved rela-  prosent som Eigenes oppnådde er uten   Hvordan dette kan gjøres, kan
                    tivt enkle grep. Fartøyet vil også stå   tvil verdifull, og vil kunne utgjøre mil-  eksemplifiseres med Solstad Offshore
                    mye bedre stilt når norske myndigheter   lioner i løpet av få år. Blir det i tillegg   Green Operations. En grønn opera-
                    etter hvert tvinges til å fjerne drivstoff-  innført NOx-avgift som tilbakeføres til   sjon i Solstadrederiet, er et tiltak hvor
                    subsidier, og mest sannsynlig øker ulike   et fond som brukes til å subsidiere inves-  en sparer minst 500 liter drivstoff
                    avgifter på drivstoff.            teringer i tiltak som redusere forbruk og   på en dag. Tiltakene rapporteres inn,
                      Norge er ikke alene om å subsidiere fis-  utslipp, vil det medvirke til mer miljørik-  og for hver grønn operasjon beta-
                    keflåten. Ulike beregninger viser at ver-  tig fiskeflåte.         ler Solstad Offshore Regnskogfondet
                    dens fiskeflåte er subsidiert med fra fem   Det er stort fokus på luftfart og CO2.   for bevaring av ett mål regnskog.
                    til over ti milliarder dollar årlig. Mange   Avgifter i seg selv fjerner ikke utslipp   Solstad estimerer at dette reduserer
                    miljøorganisasjoner mener at fjerning   fra luftfart, og det er et stort spørsmål   drivstofforbruket med 15 til 20 pro-
                    av subsidier vil redusere verdens fiske-  om det gir noe særlig reduksjon i fly-  sent. Målet er en klimanøytral drift
                    flåte og derved også begrense overfiske.   trafikken. Investeres derimot inndratt   hvor reduserte klimagassutslipp fra
                    Drivstoffsubsidier har den virkning at de   avgift i klimatiltak, som for eksempel   bevaringen av regnskog skal tilsvare
                    reduserer behovet for å investere i mer   Regnskogfondet, er det mulig å gjøre   utslippene fra driften av Solstad sine
                    utslippsvennlig teknologi.        flytrafikk klimanøytralt.        offshoreskip. ●●




                  PALLETERING-INTERNTRANSPORT











                                                                                       Vi leverer

                                                                             palleteringsanlegg


                                                                                  til trålerflåten























                                                                                                                         23
                                                                                                             P
                                                                                                             PiscusNyttiscusNytt  23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28