Page 23 - piscus
P. 23
for støtte eller garantier, sier Lunde, som Medvirke til mer miljøriktig fiskeflåte Eksemplet Solstad Offshore
også forteller at Eigenes er på fiske 100 For norske fiskefartøyer er spørsmålet Det er også mulig for fiskefartøyer å
til 150 dager i året, noe som gir 100.000 om en fjerning av refusjon av mineral- bli klimanøytrale ved å fokusere på Drivstoff
– 150.000 liter drivstoff årlig. oljeavgift og CO2-avgift vil øke antallet reduserte utslipp. Men Piscus Nytt
eldre fartøyer som investerer i bedre bekjent er det lite fokus på dette. De
10 milliarder dollar i fiskebåtsubsidier propellanlegg, dyser, gir og oppgrade- fleste tiltak for å redusere utslipp har
Mest av alt illustrerer oppgraderingen ring eller utskifting av motor, eller vel- til hensikt å spare penger, ikke skape
av Eigenes at det er mulig å oppnå store ger å bygge nytt. En reduksjon over 30 en klimanøytral flåte.
reduksjoner i drivstofforbruket ved rela- prosent som Eigenes oppnådde er uten Hvordan dette kan gjøres, kan
tivt enkle grep. Fartøyet vil også stå tvil verdifull, og vil kunne utgjøre mil- eksemplifiseres med Solstad Offshore
mye bedre stilt når norske myndigheter lioner i løpet av få år. Blir det i tillegg Green Operations. En grønn opera-
etter hvert tvinges til å fjerne drivstoff- innført NOx-avgift som tilbakeføres til sjon i Solstadrederiet, er et tiltak hvor
subsidier, og mest sannsynlig øker ulike et fond som brukes til å subsidiere inves- en sparer minst 500 liter drivstoff
avgifter på drivstoff. teringer i tiltak som redusere forbruk og på en dag. Tiltakene rapporteres inn,
Norge er ikke alene om å subsidiere fis- utslipp, vil det medvirke til mer miljørik- og for hver grønn operasjon beta-
keflåten. Ulike beregninger viser at ver- tig fiskeflåte. ler Solstad Offshore Regnskogfondet
dens fiskeflåte er subsidiert med fra fem Det er stort fokus på luftfart og CO2. for bevaring av ett mål regnskog.
til over ti milliarder dollar årlig. Mange Avgifter i seg selv fjerner ikke utslipp Solstad estimerer at dette reduserer
miljøorganisasjoner mener at fjerning fra luftfart, og det er et stort spørsmål drivstofforbruket med 15 til 20 pro-
av subsidier vil redusere verdens fiske- om det gir noe særlig reduksjon i fly- sent. Målet er en klimanøytral drift
flåte og derved også begrense overfiske. trafikken. Investeres derimot inndratt hvor reduserte klimagassutslipp fra
Drivstoffsubsidier har den virkning at de avgift i klimatiltak, som for eksempel bevaringen av regnskog skal tilsvare
reduserer behovet for å investere i mer Regnskogfondet, er det mulig å gjøre utslippene fra driften av Solstad sine
utslippsvennlig teknologi. flytrafikk klimanøytralt. offshoreskip. ●●
PALLETERING-INTERNTRANSPORT
Vi leverer
palleteringsanlegg
til trålerflåten
23
P
PiscusNyttiscusNytt 23