Page 20 - piscus
P. 20
Drivstoff reduserte
Nytt propellanlegg
drivstofforbruket
AV TERJE ENGØ
Norske fiskefartøyer står for 2,5 prosent av Norges CO2-utslipp. Det har vært en
svak nedgang de siste årene, som følge av færre fartøyer og utskifting til nyere far-
tøyer. Den 41 år gamle tråleren Eigenes fikk nytt gir, propell og propelldyse i 2014.
Resultatet ble 1000 liter mindre drivstofforbruk for hvert driftsdøgn.
● Denne propellen og dysen var med
på å redusere Eigenes sitt drivstofforbruk
med over 30 prosent. FOTO HANSTHOLM SKIBSMEDIE
o tredjedeler av de norske installasjonene på sokkelen 83 prosent. Drivstoffsubsidier
CO2-utslippene i 2010 skyl- Fastlandsindustri og veitransport sto for Fiskeflåten liker å fremstille seg selv
des petroleumsvirksom- henholdsvis 23 og 19 prosent. Den siste som ikke subsidiert. Men de mottar, på
Thet, industri og veitransport. tredjedelen av de norske utslippene dette lik linje med for eksempel dagsavisene,
Petroleumsvirksomheten er, ifølge året skyldtes innenriks luftfart, skipsfart indirekte subsidier. Mens dagsavisene
Klimameldingen 2011-12 som ble lagt og fiske som til sammen stod for ni pro- ikke betaler moms, betaler ikke fiskeflå-
frem for Stortinget i 2012, den største kil- sent. Jordbruk står til sammenligning for ten CO2-avgift og mineraloljeavgift på
den med 26 prosent av utslippene, hvor- åtte prosent, oppvarming av bygg for tre diesel, solar eller gassolje.
av landanleggene sto for 17 prosent og prosent og andre utslipp for tolv prosent. Refusjonsbeløpet for bunkringer som
PiscusNyttiscusNytt
20 P
20