Page 21 - piscus
P. 21

Drivstoff







































                    ● Fly i innenlandstrafikk, inklusiv militære fly,
                    står for mindre CO2-utslipp enn fiskeflåten. FOTO TERJE ENGØ



                    ble foretatt i år 2015 var 2,22 kroner   nytt Heimdal gir og Heimdal propeller.
                    per liter, hvor refusjon på grunnavgiften   Det ble også montert det som North Sea
                    utgjorde 159 øre og refusjon på CO2-  Yard karakteriserte som en høyeffektiv
                    avgiften 63 øre. Fiskeflåten betalte 90   propelldyse. Ifølge bedriften er det et
                    øre ved bunkring, og av dette beløpet ble   stort potensial for drivstoffbesparelse
                    63 øre refundert. I tillegg ble det betalt   ved optimering av propeller og akter-
                    en rentekompensasjon på 0,7 prosent av   skip. Den 27 meter lange Mandalsbåten
                    refusjonsbeløpet. Refusjonsordningen   Eigenes er bygget i 1975 og ombygget
                    gjelder også utenlandske fiskefartøy   i 2000. Den er utstyrt med en hoved-
                    som  bunkrer  i  Norge  og  fisker  i  norsk   motor fra 1999 med en ytelse på 1200
                    sone.                             hestekrefter.
                      Det finnes ulike beregninger for hvor   Ifølge North Sea Yard fungerer det nye
                    mye refusjonen av mineraloljeavgift og   propellanlegget og giret perfekt. Det er
                    CO2-avgift utgjør per kilo fisk. Det vari-  estimert at fartøyet har fått redusert
                    erer også kraftig med type fartøy, red-  sitt drivstofforbruk med over 30 pro-
                    skap og fiskeslag. Men antakelig utgjør   sent. Samtidig er fartøyet mer lydløst
                    disse subsidiene over to kroner per kilo   og trekkraften større, noe som gir et
                    fisk i noen fiskerier, og under en krone i   mer effektivt fiske, sier administrerende   ● Daglig leder Jesper Pedersen ved North
                    andre fiskerier.                  direktør Jesper Pedersen ved Hanstholm   Sea Yards/Hanstholm Skibssmedie har
                                                      Skipssmedie, en av bedriftene bak fly-  forbedret driftsøkonomi hos fiskebå-
                    Reduserte utslipp er penger spart  tedokken. Det finnes en rekke verft og   ter som et satsningsområde. Forbedret
                    Drivstoffsubsidier ikke er noen pådriver   slipper langs norskekysten som også til-  driftsøkonomi betyr mindre utslipp av
                    for utvikling av teknologi som reduserer   byr  modifisering  av  propellanlegg.  For   klimagasser. FOTO TERJE ENGØ
                    driftsøkonomien i fiskeflåten.    større  fartøyer  kan  det  være  støtte  å
                      Tråleren Eigenes fikk i 2014 montert et   hente fra Nox-fondet hvis endringer i


                                                                                                                         21
                                                                                                             P P P       21
                                                                                                             PiscusNyttiscusNyttiscusNyttiscusNytt
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26