Page 21 - piscus
P. 21
Drivstoff
● Fly i innenlandstrafikk, inklusiv militære fly,
står for mindre CO2-utslipp enn fiskeflåten. FOTO TERJE ENGØ
ble foretatt i år 2015 var 2,22 kroner nytt Heimdal gir og Heimdal propeller.
per liter, hvor refusjon på grunnavgiften Det ble også montert det som North Sea
utgjorde 159 øre og refusjon på CO2- Yard karakteriserte som en høyeffektiv
avgiften 63 øre. Fiskeflåten betalte 90 propelldyse. Ifølge bedriften er det et
øre ved bunkring, og av dette beløpet ble stort potensial for drivstoffbesparelse
63 øre refundert. I tillegg ble det betalt ved optimering av propeller og akter-
en rentekompensasjon på 0,7 prosent av skip. Den 27 meter lange Mandalsbåten
refusjonsbeløpet. Refusjonsordningen Eigenes er bygget i 1975 og ombygget
gjelder også utenlandske fiskefartøy i 2000. Den er utstyrt med en hoved-
som bunkrer i Norge og fisker i norsk motor fra 1999 med en ytelse på 1200
sone. hestekrefter.
Det finnes ulike beregninger for hvor Ifølge North Sea Yard fungerer det nye
mye refusjonen av mineraloljeavgift og propellanlegget og giret perfekt. Det er
CO2-avgift utgjør per kilo fisk. Det vari- estimert at fartøyet har fått redusert
erer også kraftig med type fartøy, red- sitt drivstofforbruk med over 30 pro-
skap og fiskeslag. Men antakelig utgjør sent. Samtidig er fartøyet mer lydløst
disse subsidiene over to kroner per kilo og trekkraften større, noe som gir et
fisk i noen fiskerier, og under en krone i mer effektivt fiske, sier administrerende ● Daglig leder Jesper Pedersen ved North
andre fiskerier. direktør Jesper Pedersen ved Hanstholm Sea Yards/Hanstholm Skibssmedie har
Skipssmedie, en av bedriftene bak fly- forbedret driftsøkonomi hos fiskebå-
Reduserte utslipp er penger spart tedokken. Det finnes en rekke verft og ter som et satsningsområde. Forbedret
Drivstoffsubsidier ikke er noen pådriver slipper langs norskekysten som også til- driftsøkonomi betyr mindre utslipp av
for utvikling av teknologi som reduserer byr modifisering av propellanlegg. For klimagasser. FOTO TERJE ENGØ
driftsøkonomien i fiskeflåten. større fartøyer kan det være støtte å
Tråleren Eigenes fikk i 2014 montert et hente fra Nox-fondet hvis endringer i
21
P P P 21
PiscusNyttiscusNyttiscusNyttiscusNytt