Page 29 - piscus
P. 29
● Den informasjon Marine Harvest så langt har gitt om sitt merdkonsept tyder på at
skipet som skal konverteres til merder er rundt 225 meter langt. ILLUSTRASJON MARINE HARVEST
Billig tonnasje
AV TERJE ENGØ
Mye billig tonnasje kan
konverteres til merder
Marine Harvest har ikke oppgitt hvor stort bulkskipet, som de ønsker å bygge om til lukkede
merder, er. Sannsynligvis er det ikke snakk om ett spesifikt skip. Sju lasterom og kapasitet i seks
av disse på 65.000 kubikkmeter, tyder på at det er snakk om et 225 meter langt skip.
kipet de vil kjøpe, om de får eller skifte en hovedmotor koster ofte lengde som tillates er 294,13 meter
de nødvendige konsesjoner, like mye som å kjøpe tilsvarende brukt med maksimal bredde på 33 meter. De
vil sannsynligvis være et fartøy. kan heller ikke stikke dypere enn 12,04
S bulkskip med lengde på 225 meter.
meter og bredde rundt 32 meter. Kjøper Overflod av Panamax-skip Dette er en kategori skip som spesi-
de et skip bygget fra 1995 til 2000 kan Størrelsen kalles ofte for «Panamax». alt asiatiske verft har bygget som ren
de få et skip med godt skrog til 20 – 30 Slusekamrene i Panamakanalen hyllevare. I løpet av sommeren eller
millioner kroner. Er det et skip som er 305 meter lange og 33,5 meter tidlig høst vil Panamakanalen være
har hatt havari på hovedmotor kan brede med dybde på 26 meter. utvidet og vil da tillate fartøyer med
det kjøpes enda rimeligere. Å reparere Sikkerhetsmarginene gjør at maks lengde på 366 meter og bredde 49
● Skip i opplag utenfor Las Palmas i påvente av oppdrag. Mange skip, spesielt i
størrelsen 200 – 225 meter med bredde 30 – 32 meter, er lagt ut for salg. FOTO TERJE ENGØ.
29
P 29
PiscusNyttiscusNytt