Page 33 - piscus
P. 33

Billig tonnasje

                                                       ● Ett skip på denne størrelsen kan
                                                       kjøpes for rundt 30 millioner kroner,
                                                       avhengig av tilstand og alder.
                                                       FOTO TERJE ENGØ.







                                                                                       Alt på ett sted
                                                                                       Ved å konvertere et skip får Marine
                                                                                       Harvest samlet både fôrlager og fasi-
                                                                                       liteter for røktere på ett anlegg. Mens
                                                                                       oppankring av tradisjonelle anlegg kan
                                                                                       være komplisert, vil det være mulig
                                                                                       å forankre et skip slik at det ikke blir
                                                                                       unødig utsatt for påkjenninger fra vind
                                                                                       og strøm.
                                                                                         En  annen  fremtidig  mulighet  er  at
                                                                                       slakting og pakking  vil kunne foregå
                                                                                       om bord på merdene. De fleste far-
                                                                                       tøyer har rikelig med plass akter. I til-
                                                                                       legg er det god dyrevelferd i slakting
                                                                                       på merden. Det å først pumpe fisken
                                                                                       inn i en brønnbåt og deretter over til
                                                                                       ventemerd, og så pumping til slakteri,
                                                                                       medfører mye stress for fisken, og tap
                                                                                       på grunn av fisk som dør. Om slakting
                                                                                       om bord på merdene lar seg gjøre, er i
                                                                                       første rekke snakk om logistikk. Fisken
                                                                                       må fraktes i containere til land.

                                                                                       Bare en norsk dokk tar Panamax
                                                                                       Prismessig vil det sannsynligvis være
                                                                                       mer fornuftig å konvertere et skip til
                                                                                       merder, enn å bygge helt nytt. Ett skip
                                                                                       på 225 meter kan også settes i dokk for
                                                                                       vedlikehold langt enklere enn de fleste
                                                                                       andre oppdrettsanlegg. Det største
                                                                                       problemet er mangel på dokkfasiliteter
                                                                                       i Norge. I Norge er det bare Drammen
                                                                                       Yard sin dokk i Fredrikstad som kan ta
                                                                                       skip med slik lengde.
                                                                                         Det er heller ikke sikkert at den per-
                                                                                       fekte størrelsen for konvertering til
                                                                                       merder  er  skip  på  225  meters  lengde.
                                                                                       Mindre skip kan kanskje være en fordel
                                                                                       om de skal brukes inne i fjordsystemer.
                                                                                       Skip med lengde  på henholdsvis 200
                                                                                       og 215 meter kan dokkes i Fosen og i
                                                                                       Florø. Dokking vil heller ikke være nød-
                                                                                       vendig så ofte. Men vil være nødvendig
                                                                                       ved overflatebehandling i rommene og
                                                                                       utvendig under vannlinjen. ●●



                                                                                                                         33
                                                                                                             PiscusNyttiscusNytt  33
                                                                                                             P
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38