Page 33 - piscus
P. 33
Billig tonnasje
● Ett skip på denne størrelsen kan
kjøpes for rundt 30 millioner kroner,
avhengig av tilstand og alder.
FOTO TERJE ENGØ.
Alt på ett sted
Ved å konvertere et skip får Marine
Harvest samlet både fôrlager og fasi-
liteter for røktere på ett anlegg. Mens
oppankring av tradisjonelle anlegg kan
være komplisert, vil det være mulig
å forankre et skip slik at det ikke blir
unødig utsatt for påkjenninger fra vind
og strøm.
En annen fremtidig mulighet er at
slakting og pakking vil kunne foregå
om bord på merdene. De fleste far-
tøyer har rikelig med plass akter. I til-
legg er det god dyrevelferd i slakting
på merden. Det å først pumpe fisken
inn i en brønnbåt og deretter over til
ventemerd, og så pumping til slakteri,
medfører mye stress for fisken, og tap
på grunn av fisk som dør. Om slakting
om bord på merdene lar seg gjøre, er i
første rekke snakk om logistikk. Fisken
må fraktes i containere til land.
Bare en norsk dokk tar Panamax
Prismessig vil det sannsynligvis være
mer fornuftig å konvertere et skip til
merder, enn å bygge helt nytt. Ett skip
på 225 meter kan også settes i dokk for
vedlikehold langt enklere enn de fleste
andre oppdrettsanlegg. Det største
problemet er mangel på dokkfasiliteter
i Norge. I Norge er det bare Drammen
Yard sin dokk i Fredrikstad som kan ta
skip med slik lengde.
Det er heller ikke sikkert at den per-
fekte størrelsen for konvertering til
merder er skip på 225 meters lengde.
Mindre skip kan kanskje være en fordel
om de skal brukes inne i fjordsystemer.
Skip med lengde på henholdsvis 200
og 215 meter kan dokkes i Fosen og i
Florø. Dokking vil heller ikke være nød-
vendig så ofte. Men vil være nødvendig
ved overflatebehandling i rommene og
utvendig under vannlinjen. ●●
33
PiscusNyttiscusNytt 33
P