Page 34 - piscus
P. 34

Fitjar                  Marinus Aquaservice kontraherer
                                           nybygg hos FMV



               Tekst og foto: FMV  FMV og Marinus Aquaservice har signert nybyggingskontrakt. FMV skal


                                    designe og bygge en HFMV W15 Sørfonn klasse arbeidsbåt. Designet
                                  utvikles i samarbeid med Heimli AS. Båten får byggenummer FMV231 og
                                           skal leveres i månedskifte november/desember 2016.



                              arinus Aquaservice ble eta-  med hensyn til leveringstid og kvalitet.  ● «Restless Challenger» (FMV208).
                              blert i 2008 og holder til i   HFMV Sørfonn - klassen gir stor kapa-  Fartøyet ble levert fra FMV til
                              Urangsvåg på Bømlo. Rederiet   sitet og mye båt for pengene. FMV231 blir   rederiet i 2014
                    Mer totalleverandør av fartøyt-   det tiende fartøyet av dette designet.
                    jenester til havbruksnæringen, og har blant   Driftserfaringer fra de seks rederiene som
                    annet omfattende erfaring med ROV opp-  opererer disse båtene viser at dette er vel-
                    drag, nå også med boring. De er kjent for å   bygde og solide fartøy med stor kapasitet,
                    få  jobbene  gjort.  Per  dags  dato  (10.06)  har   fleksibilitet til å løse både nåværende og nye
                    de rundt 20 ansatte og eier tre båter, inklu-  behov som oppstår, og oppnår god driftsre-
                    dert FMV208 «Restless Challenger», levert   gularitet.
                    av FMV i 2014. Fartøyene opererer over hele   FMV har sammen med Heimli AS lagt
                    Vestlandet.                       ned mye arbeid i utvikling av en designse-
                      Dave Ole Eidet ser behov for et nytt fartøy   rie arbeidsbåter som gir rederi valgfrihet
                    som blant annet skal ta de tyngste take-  med hensyn til kapasiteter og funksjonalitet.
                    ne. Erfaringene med «Restless Challenger»   Innen katamaranskrog tilbys i dag seks ulike
                    er gode, og derfor kontraheres nå et nytt   design (det er også utviklet tre enskrogs-
                    Sørfonn klasse fartøy.  FMV231 får økt mot-  design), og hvert design kan konfigureres,
                    orpakke og krankapasitet, samt installert   tilpasset rederiets behov. Dette gir rede-
                    slepekrok, som «Restless Challenger» (pla-  rier og deres kunder mulighet til å få båter   FMV231 «Restless TBN»
                    nen er at slepekrok skal ettermonteres til   som er tilpasset oppgavene og driftsmøn-
                    høsten på denne).                 ster, noe som gir konkurransefordeler. Hele   • Hoveddimensjoner:
                      FMV er svært begeistret for å få lov til å   design- og byggeprosessen skjer på Fitjar,   14.95x12.0x3.9 m
                    bidra til at MAS fortsetter sin gode utvikling.   noe som øker fleksibiliteten, leveringssik-  •  Tankkapasiteter ca: FO 35m3,
                    Samarbeidet under byggingen av FMV208   kerheten og kvaliteten i bygginga. FMV viser   FW 9m3, WB 55m3
                    var godt, og det kommer til å gjenta seg.   fram ulike design under bygging på Fitjar,   • Dekkslast: ca 100 tonn
                    Byggetiden er relativt kort, men alt arbeid   samt at vi har stand på Nor-Fishing messen   • Fart: ca 10 knop
                    skjer på FMV, noe som gir gevinster både   i Trondheim i august. ●●    • Hovedmotorer: 2 x 650 hk
                                                                                           • Aggregat: 84 kW, 23,4 kW
                                                                                           • Sidethrustere: 2 x 120 hk
                                                                                           • Kraner: 65tm og 50tm med
                                                                                            wincher 6.5t og 3.5t
                                                                                           • Winch: 60 tonn
                                                                                           •  Capstaner : 3 stk à 3 tonn
                                                                                           • Slepekrok: 15t SWL
                                                                                           •  Olex kartsystem, Furuno
                                                                                            navcom pakke
                                                                                           •  Hydraulisk haikjeft og
                                                                                            styrepinner, hekkrull

                                                                                         Design: HFMV W15, Sørfonn klassen
                                                                                         Bygging: Fitjar Mekaniske Verksted
                    ● Fornøyde karer som har signert nybyggingskontrakt. Fra venstre: Verftsdirektør Hugo   Rederi: Marinus Aquaservice
                    Strand, Kaptein Anthony Eidet, Reder Dave Ole Eidet, Prosjektleder Åsmund Sørfonn.


                    P
               34   PiscusNyttiscusNytt
               34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39