Page 34 - piscus
P. 34
Fitjar Marinus Aquaservice kontraherer
nybygg hos FMV
Tekst og foto: FMV FMV og Marinus Aquaservice har signert nybyggingskontrakt. FMV skal
designe og bygge en HFMV W15 Sørfonn klasse arbeidsbåt. Designet
utvikles i samarbeid med Heimli AS. Båten får byggenummer FMV231 og
skal leveres i månedskifte november/desember 2016.
arinus Aquaservice ble eta- med hensyn til leveringstid og kvalitet. ● «Restless Challenger» (FMV208).
blert i 2008 og holder til i HFMV Sørfonn - klassen gir stor kapa- Fartøyet ble levert fra FMV til
Urangsvåg på Bømlo. Rederiet sitet og mye båt for pengene. FMV231 blir rederiet i 2014
Mer totalleverandør av fartøyt- det tiende fartøyet av dette designet.
jenester til havbruksnæringen, og har blant Driftserfaringer fra de seks rederiene som
annet omfattende erfaring med ROV opp- opererer disse båtene viser at dette er vel-
drag, nå også med boring. De er kjent for å bygde og solide fartøy med stor kapasitet,
få jobbene gjort. Per dags dato (10.06) har fleksibilitet til å løse både nåværende og nye
de rundt 20 ansatte og eier tre båter, inklu- behov som oppstår, og oppnår god driftsre-
dert FMV208 «Restless Challenger», levert gularitet.
av FMV i 2014. Fartøyene opererer over hele FMV har sammen med Heimli AS lagt
Vestlandet. ned mye arbeid i utvikling av en designse-
Dave Ole Eidet ser behov for et nytt fartøy rie arbeidsbåter som gir rederi valgfrihet
som blant annet skal ta de tyngste take- med hensyn til kapasiteter og funksjonalitet.
ne. Erfaringene med «Restless Challenger» Innen katamaranskrog tilbys i dag seks ulike
er gode, og derfor kontraheres nå et nytt design (det er også utviklet tre enskrogs-
Sørfonn klasse fartøy. FMV231 får økt mot- design), og hvert design kan konfigureres,
orpakke og krankapasitet, samt installert tilpasset rederiets behov. Dette gir rede-
slepekrok, som «Restless Challenger» (pla- rier og deres kunder mulighet til å få båter FMV231 «Restless TBN»
nen er at slepekrok skal ettermonteres til som er tilpasset oppgavene og driftsmøn-
høsten på denne). ster, noe som gir konkurransefordeler. Hele • Hoveddimensjoner:
FMV er svært begeistret for å få lov til å design- og byggeprosessen skjer på Fitjar, 14.95x12.0x3.9 m
bidra til at MAS fortsetter sin gode utvikling. noe som øker fleksibiliteten, leveringssik- • Tankkapasiteter ca: FO 35m3,
Samarbeidet under byggingen av FMV208 kerheten og kvaliteten i bygginga. FMV viser FW 9m3, WB 55m3
var godt, og det kommer til å gjenta seg. fram ulike design under bygging på Fitjar, • Dekkslast: ca 100 tonn
Byggetiden er relativt kort, men alt arbeid samt at vi har stand på Nor-Fishing messen • Fart: ca 10 knop
skjer på FMV, noe som gir gevinster både i Trondheim i august. ●● • Hovedmotorer: 2 x 650 hk
• Aggregat: 84 kW, 23,4 kW
• Sidethrustere: 2 x 120 hk
• Kraner: 65tm og 50tm med
wincher 6.5t og 3.5t
• Winch: 60 tonn
• Capstaner : 3 stk à 3 tonn
• Slepekrok: 15t SWL
• Olex kartsystem, Furuno
navcom pakke
• Hydraulisk haikjeft og
styrepinner, hekkrull
Design: HFMV W15, Sørfonn klassen
Bygging: Fitjar Mekaniske Verksted
● Fornøyde karer som har signert nybyggingskontrakt. Fra venstre: Verftsdirektør Hugo Rederi: Marinus Aquaservice
Strand, Kaptein Anthony Eidet, Reder Dave Ole Eidet, Prosjektleder Åsmund Sørfonn.
P
34 PiscusNyttiscusNytt
34