Page 23 - Norsk Fiskerinaering
P. 23

Folk som Geir Ove Ystmark i Sjømat Norge
                                                                                og NNN-leder Jan-Egil Pedersen gjør selvsagt
                                                                                sitt ytterste for å skape forståelse og politisk
                                                                                aksept for norsk sjømatnæring. Men den
                                                                                viktigste jobben med å styrke bransjens
                                                                                omdømme må næringsaktørene selv stå for.



                                                                                er grunn til å tro at vi fremover vil ha et sta­
                                                                                dig større behov for å forklare viktigheten
                                                                                av privat verdiskaping.



                                                                                Informasjon hjelper
                                                                                Vi vet at fakta og kunnskap om næringen
                                                                                hjelper, og særlig hvis det kan kombine­
                                                                                res med gode følelser og assosiasjoner.
                                                                                Det er gjennomført målinger av hvordan
                                                                                folk ser på laksen og laksenærin gen
                                                                                både før og etter «Laks er viktig»-kam­
                                                                                panjen. Vi ser et markant løft i omdøm­
                                                                                met i etterkant av slike informasjons­
                                                                                kampanj er. Desto mer vi forteller om
                                                                                næringen, viser den frem og er åpne om
                                                                                hvordan vi produserer, desto bedre blir
                                                                                forståelsen og tilli ten. Derfor må vi inves­
                                                                                tere i tiltak for å fortelle om produktene og
                                                                                måten vi produserer på.
                                                                                   Norsk sjømatnæring har liten grunn til
                                                                                å skamme seg — heller tvert imot! Nor­
                                                                                ske fiskerier er forvaltet på en god måte
                                                                                og norsk fiskeriforvaltning har internasjo­
                                                                                nal anerkjennelse. Norsk sjømatnæring er
                                                                                moderne, fremoverlent og har over gene­
                                                                                rasjoner bygd en næringsklynge som ikke
                                                                                bare har et internasjonalt marked, men
                                                                                som løftes frem av norske statsministre
                                                                                og statsministerkan didater som en viktig
                                                                                del av fremtidens Norge.



         enn i allmenningsområder. Det er noe vi
         som næring bare må ta innover oss.


         Unge og radikale eller

         mer negative?
         Trenden er sannsynligvis også økende.
         Det er grunn til å tro at ungdom er mer
         restriktive og negative enn de av oss som
         har passert middagshøyden. NHO har
         undersøkt hvordan folk ser på norsk næ­
         ringsliv, og kan bekrefte denne antagelsen.
         Ungdom er langt mer negative til nærings­
         liv enn eldre folk. Mens folk over 70 har et
         mangfoldig og rikt ordforråd for å beskrive
         norsk næringsliv, er ungdommen gjennom­
         gående mer negativ. Ord som grådighet og
         miljøforurensing er langt mer dominerende
         blant ungdom enn eldre. Det kan selvsagt
         skyldes at ungdom generelt og til alle tider   «Laks er viktig»-kampanjen, med alle sine aktiviteter viser at det nytter, konstaterer Geir Ove
         er mer radikale. Det kan også skyldes at   Ystmark. Slike informasjonskam panjer bidrar helt klart til å styrke folks forståelse og holdn ing
         man lærer gjennom hele livet. Uansett det   til norsk oppdrettsnæring.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 4 - 2017  23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28