Page 21 - Norsk Fiskerinaering
P. 21
Geir Ove Ystmark Korslien/Furnes
tar ordet!
Thormodsdottir
Lille speil på Lokøy
veggen der!
Snøhvit eller den onde dronningen? Blakstad
I eventyret om Askepott spør stadig
dronningen om hvem som er vakrest
i landet. Svaret er ikke det hun øn og klimavennlig mat og som skal være en Geir Ove Ystmark
sker. Hun er ikke den vakreste. Noe av landets grunnpilarer inn i fremtiden. Vi
av den samme øvelsen gjør vi stadig er nøkkelen til å møte klimautfordringer, Adm. direktør i Sjømat Norge
i sjømatnærin gen også. Vi spør om folke helseutfordringer og global overbe
hvordan vi oppfattes av andre — om vi folkning.
er så vakre som vi selv synes? Svarene Virkelighetsbeskrivelsene er så ulike
er av og til milevis fra vårt eget selv at begge neppe kan stemme. Hvem er vi
bilde. PR-byråer og enkelte journalister så? Er vi den onde dronningen eller den kelser av hvordan befolkningen ser på
tegner til tider et helsvart bilde. Et bilde uskyldsvakre Snøhvit? laksenæringen og laksen som produkt.
hvor norske sjømataktører fremstår som La meg legge til at det ikke er noen
grådige, miljøforurensende og i utakt grunn til å tro at torsken, silda og rekene
med tiden. Kapitalister som «ødeleg sliter mer enn laksen. Over tid er både
ger» fjorder, truer ville fiskebestander og Høyt ranket og verdsatt næringens og produktenes omdømme
snylter på folkets ressurser. Vårt eget Vi vet i grunnen ganske mye om nærin ganske så stabile. Det er knapt endringer
speilbilde derimot viser oss en moderne gens omdømme. Siden 2009 har Norges i hvordan vi vurderes. Laks er et produkt
næring. En næring som produserer sunn sjømatråd gjennomført årlige undersø som scorer på linje med Mercedes. Det
er helt i toppen. Knapt slått av noen
andre enn Vinmonopolet, som stadig
troner øverst. Laksenæringen er litt mer
midt på treet, men få næringer rates på
toppen. Næringen er likevel på nivå med
Gilde, Microsoft og Coop. Det er slett ikke
så ille. «Dagbladet», som ikke sjelden
skriver om våre omdømmeut fordringer,
rangeres derimot helt på bunnen. Det
skal dog nevnes at PR-selskapene ikke
er nevnt i undersøkelsen, men jeg tviler
på at de kommer stort bedre ut enn nor
ske journalister.
Det er i grunnen litt rart at vi bryr oss
så mye om hva tabloi dene skriver. Alle
undersøkelser viser jo at aviser som «Dagbla-
det» og VG rangeres helt på bunn hva
gjelder troverdighet og omdømme. Norsk
oppdrettslaks scorer derimot på høyde med
Mer cedes, skriver Geir Ove Ystmark.
"Norsk Fiskerinæring" nr. 4 - 2017 21