Page 21 - Norsk Fiskerinaering
P. 21

Geir Ove Ystmark                                                                             Korslien/Furnes

         tar ordet!






                                                                                                       Thormodsdottir



         Lille speil på                                                                                  Lokøy

         veggen der!






         Snøhvit eller den onde dronningen?                                                              Blakstad
             I eventyret om Askepott spør stadig
         dronningen om hvem som er vakrest
         i landet. Svaret er ikke det hun øn­  og klimavennlig mat og som skal være en   Geir Ove Ystmark
         sker. Hun er ikke den vakreste. Noe   av landets grunnpilarer inn i fremtiden. Vi
         av den samme øvelsen gjør vi stadig   er nøkkelen til å møte klimautfordringer,   Adm. direktør i Sjømat Norge
         i sjømatnærin gen også. Vi spør om   folke helseutfordringer og global overbe­
         hvordan vi oppfattes av andre — om vi   folkning.
         er så vakre som vi selv synes? Svarene   Virkelighetsbeskrivelsene er så ulike
         er av og til milevis fra vårt eget selv­  at begge neppe kan stemme. Hvem er vi
         bilde. PR-byråer og enkelte journalister   så? Er vi den onde dronningen eller den   kelser av hvordan befolkningen ser på
         tegner til tider et helsvart bilde. Et bilde   uskyldsvakre Snøhvit?    laksenæringen og laksen som produkt.
         hvor norske sjømataktører fremstår som                                 La meg legge til at det ikke er noen
         grådige, miljøforurensende og i utakt                                  grunn til å tro at torsken, silda og rekene
         med tiden. Kapitalister som «ødeleg­                                   sliter mer enn laksen. Over tid er både
         ger» fjorder, truer ville fiskebestander og   Høyt ranket og verdsatt  næringens og produktenes omdømme
         snylter på folkets ressurser. Vårt eget   Vi vet i grunnen ganske mye om nærin­  ganske så stabile. Det er knapt endringer
         speilbilde derimot viser oss en moderne   gens omdømme. Siden 2009 har Norges   i hvordan vi vurderes. Laks er et produkt
         næring. En næring som produserer sunn   sjømatråd gjennomført årlige undersø­  som scorer på linje med Mercedes. Det
                                                                                er helt i toppen. Knapt slått av noen
                                                                                andre enn Vinmonopolet, som stadig
                                                                                troner øverst. Laksenæringen er litt mer
                                                                                midt på treet, men få næringer rates på
                                                                                toppen. Næringen er likevel på nivå med
                                                                                Gilde, Microsoft og Coop. Det er slett ikke
                                                                                så ille. «Dagbladet», som ikke sjelden
                                                                                skriver om våre omdømmeut fordringer,
                                                                                rangeres derimot helt på bunnen. Det
                                                                                skal dog nevnes at PR-selskapene ikke
                                                                                er nevnt i undersøkelsen, men jeg tviler
                                                                                på at de kommer stort bedre ut enn nor­
                                                                                ske journalister.




                                                                                Det er i grunnen litt rart at vi bryr oss
                                                                                så mye om hva tabloi dene skriver. Alle
                                                                                undersøkelser viser jo at aviser som «Dagbla-
                                                                                det» og VG rangeres helt på bunn hva
                                                                                gjelder troverdighet og omdømme. Norsk
                                                                                oppdrettslaks scorer derimot på høyde med
                                                                                Mer cedes, skriver Geir Ove Ystmark.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 4 - 2017  21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26