Page 22 - Norsk Fiskerinaering
P. 22

De liker å feire seg selv, og deler gjerne
                                                                               ut priser til de beste reklamene. Men PR-
                                                                               bransjen har et svært frynsete omdømme.
                                                                               Vi må vel også anta at de som jobber
                                                                               der er alt annet enn faglig nøytrale i
                                                                               omdømmediskusjonen, mener Ystmark. De
                                                                               skal jo ha oppdragsgivere.





                                                                               høste av ressurser som tilhører felles­
                                                                               skapet. Vi har ikke disse ressursene til
                                                                               odel og eie. Fjordene, fiskebestandene
                                                                               og havet er ikke våre alene. Det er
                                                                               mange brukere, og vi må respektere an­
                                                                               dres interesser. Vi må føre en god dialog
                                                                               med alle naboer. Den dialogen er det
                                                                               ingen andre enn den enkelte bedrift som
                                                                               kan gjennomføre. Organisasjoner som
                                                                               Sjømat Norge og Norges sjømatråd kan
                                                                               jobbe for å øke kunnskap og forståelse
                                                                               for næringen, skape politisk aksept eller
       De som ikke liker oss               enn harmoni. Polarisering av det offent­  for å markedsføre næring og produkt.
       Hvordan kan det da ha seg at så mange   lige ordskiftet er et uttrykk for at mediene   Men relasjonene til naboene, lokalsam­
       mener at vi er den onde dronningen? Vi   prøver å gjøre jobben sin. Meninger skal   funnet og andre interessenter må hver
       vet at hovedvekten av den norske be­  brytes, fakta sjekkes og korrigeres og   og en ta ansvaret for.
       folkningen liker både oppdrettslaksen og   vedtatte sannheter skal problematiseres.   Alle har en jobb å gjøre. Bedriftene
       næringen. Rundt 80 prosent av befolknin­  Slik sett fyller mediene en viktig funksjon   i sjømatnæringen har nok vært flinkere
       gen kan karakteriseres som lakseelskere   i den offentlige debatten og dermed i   til å handle, løse utfordringer og produ­
       eller normalkon sumenter. De har i ut­  demokra tiet.                   sere enn til å ta seg av alle rundt seg.
       gangspunktet et positivt forhold til laks. 20   Men det er forskjell på kritisk jour­  Når lusa er en utfordring, produ serer vi
       prosent er kritiske eller negative. Det kan   nalistikk og ensidig, negativ og kanskje   leppefisk. Bedriftslederne bretter opp
       kanskje være slik at disse 20 prosentene   kunnskapsløs journalistikk. I sin natur   ermene og får det gjort. Men rundt oss
       har et høyere lydnivå enn majoriteten.   framstår dessuten «avsløringer» som   er det mange som ikke ser og forstår alt
       Hvis vår selvforståelse skulle preges for   mer granskende og kritisk journal istikk   vi gjør. De ser ikke og vet ikke. Det gir
       mye av denne gruppens beskrivelse av   enn som å fremsnakke noen. Resultatet   rom for feiloppfatninger og myter, slik
       oss, blir det selvsagt smertefullt. Men om   er at vi ikke sjel den opplever medienes   at det kan vokse frem helt unødvendig
       vi ikke er Snøhvit, er vi helt sikkert ikke   beskrivelse av virkeligheten som av­  uro omkring næringen. I sum vil hver
       den onde dronningen. Det er med andre   vik fra vår egen erfaring og oppfatning.   misfornøyde nabo svekke den politiske
       ord ingen grunn til å bedrive selvpisking.   Paradokset er at vi lever i en tid der   aksepten for at sjømatnæringen skal
       Laksefolket kan gå på jobb hver dag med   behovet for gode redaksjonelle medier   utvikle seg. De fleste av naboene er ikke
       rak rygg.                           og journalister med dybdekunnskap aldri   mot oss. De trenger bare å lære mer om
                                           har vært større, men i stedet får vi det   oss;  forstå oss.
                                           motsatte. Årsaken er digitaliseringen,
       Journalister og                     hardere konkurranse om nyhetene, klik­

                                           og annon seinntekter som i sum medfører  Brukere av fellesressurser
       omdømmeeksperter                    kene og leserne (kjøperne), svikt i salg
       Så skal det også minnes om at noen   blodige kutt i redaksjonene.       Hvis vi ikke skaper forståelse lokalt,
       av dem som snakker seg varme om                                         vil det gi motkrefter som svekker det
       omdømmet vårt har sitt eget marked                                      politiske handlingsrommet for å gi oss
       å tenke på. PR-byråer kan være både                                     driftsaksept. Når tilstrekkelig mange blir
       dyktige og viktige samarbeidspartnere i   Fortjent til å høste          kritiske, opplever selskapene at de mister
       det godes tjeneste, men glem ikke at vi   Betyr det at vi bare skal senke skuldrene   muligheter. Sjømatnæringene er ikke
       snakker om en bransje som er alt annet   og slå fast at vårt speilbilde er rynkefritt   alene om det. Spesielt vil næringer som
       enn faglig nøytrale aktører i omdømme­  og vakkert? Det bør vi ikke! I forbin delse   høster og anvender fellesressurser være
       diskusjonen. De har klare egeninteresser   med Sjømat Norges årskonferanse og   utsatt. Vi kan mene hva vi vil om åpning
       av å gi potensielle kunder et dårlig selv­  generalforsamling i år gjennomførte vi   av nye oljefelt, men diskusjonen rundt
       bilde — slik at de kan tilby seg å løse   en undersøkelse blant medlemmene.   Lofoten og Vesterålen og motkreftene
       «problemet».                        Majoriteten mener at næringens om­  mot petroleumsindus trien har noen lik­
          Hva så med journalistene? De har   dømme går utover bedriftens muligheter   hetstrekk med motstanden mot havbruk,
       ikke den samme økonomiske egen­     til å tjene penger. Selv om bildet ikke er   havfiske og modernisering av fiskeriene.
       interessen skulle man tro, men også   helsvart, er det all grunn til å jobbe for   Det samme gjelder vannkraftutbyg ging,
       journalister søker det som gir oppslag og   å skape større forståelse og aksept for   vindmølleanlegg og annen næringsvirk­
       salg. Mediene konkurrerer om oppmerk­  norsk sjømatnæring.              somhet i fellesområdene. Det er lettere å
       somhet, og konflikter selger alltid bedre   Vi må hele tiden gjøre oss fortjent til å   drive næringsvirksomhet på privat grunn


       22   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 4 - 2017
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27