Page 19 - Norsk Fiskerinaering
P. 19

blå tenker kystkultur, respekt
                                                               for naturen og kaldt, klart vann.
                                                                 Men det er sikkert vår skyld!
                                                                 Så skal det sies at vår bedre
                                                               halvdel — utdannet dekoratør
                                                               og markedsfører, synes det
                                                               nye merket er fint. Det er mer
                                                               internas jonalt, mener hun. Mon
                                                               tro hva Leiv Grønnevet mener?



                                                               Exit Arne Stang
                                                               Da ryktene begynte å løpe om
                                                               at Insula og Gustav Witzøe øn­  Om adm. direktør Per Magne
                                                                                         Grøndahl i Norsk Sjømat AS har så
                                                               sket å kjøpe Nergård, var Arne   mye imot Insula og Gustav Witzøe,
         Årsmøtet i Norges Sildesalgslag leet ikke på et øyelokk da re gnskapet   Stang raskt på banen med å   vet vi ikke. Grøndahl samarbeider
         til Sildelagets Hjelpefond for 2016 ble gjennomgått. Ingen stusset over   forsikre at det aldri kom til skje.   jo allerede tett med SalMar om
         at det kostet nesten 200.000 kroner å bevilge 40.000 i støtte. (Foto: Thv)   Han hadde nemlig ingen planer  drift av en matfiskkonsesjon.
                                                               om å selge sin aksjer i Ner­
         spørsmål om en kommen tar.   har ledet prosjektet med nytt   gård. Så gikk det et par uker,
         Om Hjelpefondet fortsatt har   opphavsmerke, skal det skape   og plutselig hadde han planer   Nå skal det bli svært spen­
         tenkt å bruke en krone for hver   assosiasjoner til speiling av   om å selge likevel. Ikke bare   nende å se hva som skjer. Det
         krone man bevilger i støtte, til­  fjell i havet og horisonten som   planer; han hadde alt solgt.   er jo slett ikke sikkert at Per
         byr «Norsk Fiskerinæring» seg   binder det hele sammen. Og   Riktignok ikke til Insula og   Magne Grøndahl og Bjarte
         umiddelbart å overta driften av   ikke nok med det:   Witzøe — hva hadde fiskerne   Tunold, som eier Norsk Sjø­
         Fondet. Vi lover samtidig at det   — Vi har ønsket å gjenspei­  sagt da? men til de øvrige   mat, og Baldvin Thorsteinsson
         vil bli svært god butikk både for   le det unike med Norge; det   aksjonærene i Nergård, nemlig   i Samherji, er like avvisende
         Sildelaget og oss!         kalde klare havet, våre natur­  Norsk Sjømat AS på Stranda   til Insula og Witzøe som Arne
           Og så må vi helt til slutt ta   gitte premisser, vår respekt for   og islandske Samherji.  Stang.
         forbehold om at det er noe   naturen, vår kystkultur og vårt
         vi ikke vet; at det er ett eller   opphav. Det nye merket skal
         annet ved Hjelpefondet som   tydelig kommu nisere denne
         kan rettfer diggjøre driftskostna­  stoltheten, sier kreativ leder
         dene. Men det vil sikkert Paul   Tone Bergan i design byåret
         Oma gi svar på. Følg med, følg   Uniform, som har utviklet
         med!                       merket.                                          Advokatfirmaet
                                      Det er mulig man må være                     Steenstrup Stordrange DA
                                    designer for å tenke alt dette
                                    når man ser på det nye merket.
         Exit Leiv Grønnevet!       For egen del tenker vi at
         nf’s blå har alltid ment at det er   designeren var mest opptatt av
         Leiv Grønnevet som står mo­  å utnytte de to o­ene i Seafood
         dell for opphavsmerket til Nor­  på en eller annen kreativ og
         ges sjømatråd; den skjeggede   artig måte. Det klarte hun i og
         fiskerve teranen foran spisse   for seg, men altså uten at nf’s
         Lofotfjell og en sjark i sjøsprøyt
         oser erfaring, rent hav og topp                                Kystens ledende advokatfirma
         kvalitet. Men det lukter ikke
         oppdret tslaks, og merket kan                               Vi har passert 200 medarbeidere. Vi har forkortet vårt
                                                                      merkenavn i dagligtale fra Steenstrup Stordrange til
         nok også bli oppfattet mer                                                   SANDS.
         som en merkevar elogo enn et
         opphavsmerke for sjømat fra                                 Med kontorer i en rekke byer langs norskekysten kan
                                                                       vi tilby lokal juridisk bistand samtidig som du kan
         Norge.                                                      trekke veksler på spisskompetanse og kapasitet i hele
           Nylig lanserte Norges sjø­                                     vårt landsdekkende team av advokater.
         matråd sitt nye opphavsmerke.                               Vår ambisjon er å være din viktigste rådgiver. Vi legger
         Det er mer nøytralt enn det                                  stolthet i å kjenne din bransje og ditt lokale marked
                                                                       slik at vi finner løsninger som skaper verdier for
         gamle og kan like gjerne forbin­                                          din virksomhet.
         des med laks og kongekrabbe   Det er ikke måte på hva dette           Følg oss på www.sands.no
         som med lofotskrei. Men etter   opphavsmerket skal symbolisere.
                                    For egen del tenker vi at
         vår ringe mening er det ikke på   designeren bare prøvde å finne en   Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA
         langt nær så fint. Ifølge Kristin   artig måte å utnytte de to o-ene i   SANDS.NO
                                                                     OSLO | BERGEN | TROMSØ | TRONDHEIM | ÅLESUND | TØNSBERG | STAVANGER
         Pettersen i Sjømatrådet, som   Seafood.


                                                                                                         05.05.2017   14:27:15
                                                          Norsk Fiskerinæring_90x130_mai2017.indd   1  ”Norsk Fiskerinæring”  nr. 4 - 2017  19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24