Page 28 - Norsk Fiskerinaering
P. 28

klippfisk, tørrfisk, fryst makrell,
                                                                                        fryst sild og fryst sildefilet for
                                                                                        68,2 milliarder kroner, eller
                                                                                        nesten 75 prosent av totalen. I
                                                                                        hver figur har vi summert til de
                                                                                        20 største eksportmarkedene.
                                                                                        Helningen på kurvene define­
                                                                                        rer markeds konsentrasjonen.
                                                                                          Ikke uventet er fersk
                                                                                        oppdrettslaks det produktet
                                                                                        med størst markedsspredning.
                                                                                        Kurven i figur 2 er mye slakere
                                                                                        enn de andre. Rett nok står
                                                                                        de fem største markedene
                                                                                        for oppdrettslaksen for gan­
                                                                                        ske nøyaktig halvparten av
                                                                                        eksportverdien, men denne
                                                                                        andelen er klart lavere enn for
                                                                                        alle de andre produktene. For
                                                                                        saltfisken står de fem største
       Mange vil gjerne ha norsk sjømat, om ikke like heftig som på dette bildet. I alt for mange land har de ikke   markedene for over 95 pro­
       råd til å kjøpe fra Norge. Enkelte steder er også tollmurene alt for høye.       sent av totalen. Innledningsvis
                                                                                        nevnte vi at 20­80 regelen bru­
                                                                                        kes i en del sammen henger
                                                                                        når man snakker om indus­
       per år nesten halvert sin andel   kan lett forklares med at antall   10-90 regelen  triselskapers spredning av
       av eksportver dien de siste ti   milliard­markeder økte fra   Figurene 2 til 9 viser i prin­  salget. For de fleste sjømat­
       årene. «Rekrutteringen» av   17 i 2015 til 20 i 2016. Tre   sippet det samme som figur   produktene i figurene 2 til 9 er
       nye markeder er altså så godt   store markeder ble altså i fjor   1 — men nå ikke for totalek­  10­90 rege len mer dekkende.
       som ikke­eksisterende. I 2006   «løftet» opp fra gruppen «100   sporten, men for ulike eksport­ De 10 største står for rundt 90
       solgte vi sjømat til 99 land for   mill.-1 milliard kr.». Dette med­  produkter. Til sammen ekspor­ prosent av totalen.
       under 100 millioner kroner. I   førte også en kraftig reduksjon   terte vi i fjor fersk oppdretts­
       fjor var dette tallet 98.   i eksportandelen for denne   laks, fersk laksefilet, saltfisk,
          Observante lesere vil kan­  gruppen — fra 19,5 prosent
       skje legge merke til den kraf­  i 2015 til bare 13,5 prosent i
       tige økningen i eksportandelen  2016.
       for markeder på over 1 milliard
       kroner fra 2015 til 2016. Det




































       Det er mange land i verden, men for hvert enkelt sjømatprodukt som regel noen ytterst få som dominerer eksportstatistikken. De fire største
       markedene for norsk saltfisk står f.eks. for godt over 90 prosent av den totale eksporten av dette produktet. Det fremgår av figur 3.


       28   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 4 - 2017
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33