Page 28 - Norsk Fiskerinaering
P. 28
klippfisk, tørrfisk, fryst makrell,
fryst sild og fryst sildefilet for
68,2 milliarder kroner, eller
nesten 75 prosent av totalen. I
hver figur har vi summert til de
20 største eksportmarkedene.
Helningen på kurvene define
rer markeds konsentrasjonen.
Ikke uventet er fersk
oppdrettslaks det produktet
med størst markedsspredning.
Kurven i figur 2 er mye slakere
enn de andre. Rett nok står
de fem største markedene
for oppdrettslaksen for gan
ske nøyaktig halvparten av
eksportverdien, men denne
andelen er klart lavere enn for
alle de andre produktene. For
saltfisken står de fem største
Mange vil gjerne ha norsk sjømat, om ikke like heftig som på dette bildet. I alt for mange land har de ikke markedene for over 95 pro
råd til å kjøpe fra Norge. Enkelte steder er også tollmurene alt for høye. sent av totalen. Innledningsvis
nevnte vi at 2080 regelen bru
kes i en del sammen henger
når man snakker om indus
per år nesten halvert sin andel kan lett forklares med at antall 10-90 regelen triselskapers spredning av
av eksportver dien de siste ti milliardmarkeder økte fra Figurene 2 til 9 viser i prin salget. For de fleste sjømat
årene. «Rekrutteringen» av 17 i 2015 til 20 i 2016. Tre sippet det samme som figur produktene i figurene 2 til 9 er
nye markeder er altså så godt store markeder ble altså i fjor 1 — men nå ikke for totalek 1090 rege len mer dekkende.
som ikkeeksisterende. I 2006 «løftet» opp fra gruppen «100 sporten, men for ulike eksport De 10 største står for rundt 90
solgte vi sjømat til 99 land for mill.-1 milliard kr.». Dette med produkter. Til sammen ekspor prosent av totalen.
under 100 millioner kroner. I førte også en kraftig reduksjon terte vi i fjor fersk oppdretts
fjor var dette tallet 98. i eksportandelen for denne laks, fersk laksefilet, saltfisk,
Observante lesere vil kan gruppen — fra 19,5 prosent
skje legge merke til den kraf i 2015 til bare 13,5 prosent i
tige økningen i eksportandelen 2016.
for markeder på over 1 milliard
kroner fra 2015 til 2016. Det
Det er mange land i verden, men for hvert enkelt sjømatprodukt som regel noen ytterst få som dominerer eksportstatistikken. De fire største
markedene for norsk saltfisk står f.eks. for godt over 90 prosent av den totale eksporten av dette produktet. Det fremgår av figur 3.
28 "Norsk Fiskerinæring" nr. 4 - 2017