Page 110 - Norsk Fiskerinaering
P. 110

derforening blei stifta. I tretti   ken». Då repliserte Johansen:
                                                             år var ho den einaste fagfo-  «Men bare en tsar!»
                                                             reininga i Stamsund og hadde   Ei anna historie, som fann
                                                             medlemmar med mange ulike   vegen til riksavisane, fortel
                                                             yrke. Foreininga vaks raskt,   korleis ein tsar kunne opptre.
                                                             og det kom fort til mange og   Etter eit direksjonsmøte i
                                                             harde konfliktar. Men den   Vesteraalens Dampskibssel-
                                                             oppnådde tariffavtale og kon-  skap kom Johansen til Svol-
                                                             tantutbetaling av lønna og blei   vær med DS «Risøsund». Der
                                                             ein motpart Johansen måtte   skulle han ha venta ein time
                                                             rekne med.                 på lokalbåten «Røst»:
                                                               J.M. Johansen blei kjent   «I staden tok han «Risø-
                                                             som «tsaren». Det er fleire   sund» direkte til Stamsund
                                                             forklaringar på korleis han   med sig alene, med den følge
                                                             fekk det namnet. Nokre     at skibet blev 6 timer forsin-
                                                             hevdar at det kom av at han   ket i Borge-ruten, og de folk
                                                             hadde einerett for vidaresal   som skulde med her maatte
                                                             av russisk olje i Nord-Noreg.   i disse 6 timer gaa og vente i
       Væreigargarden i Stamsund er eit blikkfang den dag i dag. Huset ligg   Ei anna forklaring er at den   Svolvær».
       like ved dampskipskaia og sto ferdig i 1934. Dett var då den største og   kjende fagforeiningsman-  Slikt kunne ein tsar tillate
       mest luksuriøse bustadeigedommen i Lofoten, med eigen tennisbane   nen Alfred Skar, som prøvde   seg.
       og symjebasseng. Like bortanfor hadde Johansen-familien sin private   å få danna fagforeining i
       gravplass.                                            Stamsund rundt 1918, kalla
                                                             han tsaren fordi han var så
       kontroller ere at ingen skulka   farsfigur; streng, men rett-  hard og einerådande. Andre   Samfunnsbyggaren
       unna. Han kunne be folk gå   ferdig, ikkje skjemme bort   hevdar at tilnamnet gjekk på   J.M. Johansen var ikkje no-
       på timen, og det blei til og   allmugen, men yte hjelp når   folkemunne lenge før det.   kon samfunnsdebattant, men
       med fortald at han kunne gå   det var nødvendig. Den øko-  Det blir fortald at Johansen i   engasjerte seg økonomisk på
       til fysisk åtak på arbei darar   nomiske makta kunne vere   alle fall ved eitt høve brukte   fleire samfunnsområde, ikkje
       som han ikkje syntest gjorde   nærast uinnskrenka. Fagforei-  «tsar»-namnet om seg sjølv.   minst når det gjaldt samferds-
       jobben godt nok. Han var ein   ningar vart ikkje akkurat helsa   Under opninga av Risøyrenna   le og sjøfart. Han tilbaud seg
       utolmodig mann med mykje   velkommen. Ved det tredje   i 1922, der kong Haakon var   for eksempel å forskottere el-
       sinne og styrke, men stilte   forsøket lykkast det likevel   til stades, skal Christian Fre-  ler dekke offentlege bidrag til
       også store krav til seg sjølv.   å danne ei fagforeining i   deriksen, «nessekongen» på   vegbygging og molobygging i
       Men det blei også fortald at   Stamsund. Det skjedde i 1933   Melbu,  ha sagt: «Nu er det   Buksnes, noko som sjølvsagt
       han i det stille kunne gje folk   då Stamsund Transportarbei-  to konger ombord i «Finmar-  også var hjelp til sjølvhjelp.
       som trong det ei hjelpande
       hand. Då han hadde 70-års-
       dag i 1937, sette han av 500
       kroner til fest for dei tilsette. I
       tillegg oppretta han eit legat
       på 50.000 kroner for arbei-
       darar og funksjonærar. Det
       står i kontrast til periodane då
       lønnsfor holda var så dårlege
       at folk måtte arbeide overtid
       for å skaffe levebrød til store
       familiar. Når dei fast tilsette
       var tvungne til å handle «på
       bok» hos firmaet, kunne dei
       heller ikkje skaffe rimelegare
       varer frå andre leverandørar.
       Dette var ein arv frå den gam-
       le væreigartida, men denne
       totale økonomiske kontrollen
       med arbeidsfolket finn vi også
       blant anna i gruvesamfunn i
       samti da.
          Som andre væreigarar og
       bedriftseigarar i hans genera-
       sjon prakti serte altså «Gub-
       ben» langt på veg einevelde   Julius Marencius hadde ei rekkje tillitsverv i nordnorsk nærings liv. Kort tid før han døydde 17. februar
       og leiing etter paternalistiske   1946, 78 år gammal, donerte han pengar til Redningsselskapet til bygging av ei mod erne redningsskøyte for
       prinsipp, som på 1800-talet.   Nord-Norge. Tre år seinare sto redningsk ryssaren «J M Johansen» ferdig. Han var i aktiv teneste fram til
       Sjefen skulle vere ein slags   1979, og det skal vere sagt at han berga 70 menneskeliv.



       110 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 4 - 2017
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115