Page 109 - Norsk Fiskerinaering
P. 109

Grosserar,                 ferdige i 1926, hadde Johan-
                                    sen fått bygd ca. 1,5 kilometer
         eksportør og               kai i Stamsund.
         importør                     Eit mål med kaiutbygginga
                                    var at Stamsund skulle få fast
         J.M. Johansen dreiv både   hurti gruteanløp. Den første
         med direkte import og ek-  hurtigruta la då også til kai i
         sport.  I 1915 averterte han   Stamsund same år som kai-
         i «Trondhjems Adressea-    ene sto ferdige, og frå 1929
         vis» og «Aftenposten» etter   fekk Stamsund fast anløp.
         ein «Kontormand. Perfekt i   Då kaibygginga starta, var
         bogholderi, tysk og engelsk   ambisjonane endå større. I
         korre spondance». Alt frå rundt   1918 arbeidde Johansen for å
         1910 selte han fisk, først og   få flytta kontoret til Vesteraa-
         fremst tørrfisk, til Italia og   lens Dampskibsselskap frå
         Afrika.                    Stokmarknes, men det fekk
           Behovet for gode hamne-  han ikkje gjen nomslag for.
         forhold var sjølvsagt stort.   I 1930 hadde J.M. Johan-
         I 1918 starta Johansen     sen fiskehjellar til 1 million   Stamsund hadde godt vegsamband med eit stort og folkerikt dis trikt,
         bygginga av dampskipskai   fisk. Han var den største   og var eit knutepunkt for sjøverts trafikk. Dampskipseks pedisjon
         i Stamsund. Den gong var   eksportøren i Nordland i   utvikla seg til å bli ein viktig del av J M Johansens verksemd. Her
         treka ier det vanlege, men   1930-åra, og dreiv også den   er eit bilde frå hamna i 1941, fem år før Julius Marencius Heiberg
         denne var mura av granitt-  største importforretninga i   Johansen døydde.
         blokker som var skotne ut   fylket. Blant anna fekk han
         av berga i Stamsund og fekk   olje direkte frå Russland fylt   nytt lager som var blitt bygd.  også ein stor, arkitektteikna
         dekke av betong. Kaia vart   på svære tankanlegg på     Ein periode skal Johansen   privatbustad med basseng og
         heile 150 meter og var då   Stamnholmen. Frå slutten av   ha vore ein av dei rikaste i   tennisbane.
         den største i Nordland og   1930-talet gjekk han over til å   Nord-Noreg, og blant euro-
         bygd utan offentleg støtte.   kjøpe oljen frå USA. Firmaet   peiske fiskeeksportørar blei
         Det kom spesialarbeidarar   importerte også mjøl, og   han ei tid sett på som ein
         til Stamsund for oppgåva.   hadde mjøllager både i Stam-  av dei mest kredittverdige i   «Gubbe» og «tsar»
         Kaia er eit monument over eit   sund og Bodø for vidaresal   landet. Mykje av pengane blei   Johansen var kjent for å vere
         imponerande handverk, men   i distrikta rundt. Frå hausten   pløgd tilbake i forretnings-  ein streng sjef. «Gubben»,
         også over mykje slit. Det blei   1933 blei det også regelbun-  verksemd og utvikling av   som arbeidarane kalla han,
         bygd fleire kaier, og då dei var   de importert kol og salt til eit   Stam sund, men han bygde   gjekk sine faste rundar for å







































         Stamsund i dag. Til høgre den store damskipskaia som J M Johansen ga seg i kast med å byggje i 1918. Den gongen var trekaier van leg, men kaia
         i Stamsund blei bygd av granittblokker og fekk eit dekke av betong. I 1926 sto det imponerande byggverket ferdig, og sidan 1929 har Hurtigruta
         lagt til dagleg.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring" nr. 4 - 2017  109
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114