Page 104 - Norsk Fiskerinaering
P. 104
En stadig økende andel av Kinas befolkning begynner å få råd til å kjøpe fisk fra Norge. Det er ingen grunn til å tro at denne trenden vil snu med
det første. Men om de vil gjøre det, er en annen sak. Det er knallhard kamp om kinesernes gunst.
billige råvarer, videreforedler disse og kjøpekraft bedret seg, og dette har fått snegle/skjell) og ikke minst norsk laks
eksporterer dem til en høyere pris. Den stor betydning for konsumet i Kina. er populære blant velstående kinesiske
største leverandøren til Kina er Russ- Mat er en vesentlig del av kinsesisk konsumenter.
land, som i 2016 eksporterte sjømat til konsum, og kinesere er glade i mat. Det Ett aspekt ved det kinesiske sjømat-
en verdi av 1,4 milliarder til Kina, og sies at vi andre spiser for å leve, mens markedet som kanskje ikke er så kjent,
derved dekket nesten 20 prosent av kineserne lever for å spise. Mat er også er at omsetningen via nettet (on-line
Kinas sjømatimport. USA og Canada en måte å vise sin rikdom og sosiale shopping) aller ede er enorm, og at
fulgte på de neste plassene. I lys av status på. Derfor omsettes mye kostbar denne vil vokse til fantastiske høyder
at Norge har vært i «fryseboksen» hva sjømat i Kina. Offentlige banketter har frem til 2020. I 2015 omsatte kinesiske
gjelder handel med Kina siden 2011, er også til tider bugnet av dyr sjømat. «on-line»-tjenester mat for ca. 40 mil-
det oppsiktsvekkende at Norge var den En del trender av betydning ble liarder dollar. I 2020 forventer man at
femte største leverandøren av sjømat identifisert i en nylig rapport utarbeidet omsetningen vil stige til 180 milliarder.
til Kina i 2016. av CapLog Group i Mexico, finansiert av Til sammenligning venter Rabobank at
Environmental Defense Fund of Mexico. omsetningen i Storbritannia, som er det
Blant disse trendene kan vi nevne: landet i Europa hvor slik omsetning er
* Kinesernes krav om ferske varer. størst, vil øke fra i underkant av 15 mil-
Konsum og konsumenttrender Sjømat omsettes gjerne lev ende, og i liarder i 2015 til ca. 27 milliarder i 2020.
Kinas konsum av sjømat har vokst kraf- nesten alle restauranter oppbevarer man Rabobank ser for seg en utvikling
tig de siste femti årene. Total tilførsel av sjømat levende i store tanker. der den kinesiske konsumenten øker
sjømat for konsum var i 1963 2,9 millio- * Hånd i hånd med kravet om ferskhet, sin kjøpekraft videre, og vil kjøpe et
ner tonn. I 2013 var dette økt til 52,5 mil- er et stadig økende fokus på matvaresik- stadig bredere spekt er av sjømat. «On-
lioner tonn (rund vekt). Hvis man ser på kerhet og hygienestandarder. Dette er line»-handel og bedre logistikk vil bidra
forbruk av sjømat pr. capita, økte dette et relativt nytt fenomen, men blir stadig sterkt til at omsetningen av fisk, spesielt
fra 4,3 kilo per person per år i 1963 til viktigere. hvitfisk, vil øke. Samtidig forventes at
38,5 kilo per person per år i 2013! Dette * Den kinesiske konsumentens økede Kinas egenproduksjon av enkelte arter,
kan vi lese i tabell 4. kjøpekraft har også ført til av han har som f.eks. tilapia, vil avta noe. I til-
Parallelt med den voldsomme vek- fått en preferanse for importert sjø- legg vil foredlingen av impor tert hvitfisk
sten i økonomien i Kina, har man fått en mat. Produkter som japansk sjøpølse, avta fordi lønnskostnadene stiger i den
vekst av middelklassen. Generelt sett Sør-Afrikansk abalone (stor sjøsnegle grad at utenlandske prododusenter av
har dessuten gjen nomsnittskineserens ), kana disk geoduck (en stor saltvanns- hvitfisk vil finne billigere land, som f.eks.
104 "Norsk Fiskerinæring" nr.4 - 2017