Page 164 - Norsk Fiskerinaering
P. 164
bruke slike etiketter på klipp- «Vokt dem for etterligninger».
fisk til Brasil. Og kjøperne har Vogn med norsk, innbydende
vært redde for å handle fisk klip pfisk, klar for pakking. (Foto:
uten slik merking, siden den Lorena Gallart Jornet, FHF)
også er merket som kjøle-
vare, 0-4 grader. Dette kan annerledes enn initiativta-
skape utfordringer i Brasil, gerne hadde sett for seg.
siden fisken ofte oppbeva- Det overordnede målet var
res utenfor kjøletemperatur. å styrke økonomien i indus-
Dermed kan myndighetene trien gjennom gjenvinning,
slå ned på fisken dersom den utvinning og nyttiggjøring
ligger utenom kjøledisken, av stoffene i brukt saltlake,
noe den ofte gjør i Brasil. som stort sett bare føres
Dette forutsetter selvfølgelig tilbake til sjøen i dag. Sær-
at man holder kjølekjeden lige forventninger hadde man
helt til man tar fisken ut og til mulighetene for å utnytte
vel også kan dokumentere proteinene i laken.
når det skjedde, sier Austnes. — Men resultatene viser
Han besitter den ikke uefne at det ikke er mer enn to
kombinasjonen av praksis fra prosent pro tein i saltlaken.
klippfisk produksjon og utdan- Kvaliteten på og egenska-
ning i mikrobiologi. pene til proteinstoff ene gjør
at forskerne likevel synes det
er interessant, sier Jornet.
Krevende merking Mens næringsrepresentan-
tene i styringsgruppa har mer
Merking av klippfisk er ellers tro på at gevinsten ligger i
ingen spøk. Blant utstyrspar- det ikke-løste saltet, fasthol-
ken i pakkeavdelingen til der Aus tnes.
Fjordlaks er en maskin for in- — Det er mer oppe i
dividuell merk ing av klippfisk dagen, og prosessene ligner
— BaccoTag. Den produse- mer på dem vi har i produk-
res og selges av Bacco på sjon. Skal du begynne med
Rud i Bærum og er utviklet gjenvinning av saltet i laken
for å feste en trykt merkelapp eller av proteinet i laken, må
direkte til fisken med en tynn
plastsnor. Det ser veldig fint
og tillitsvekkende ut, men sjonsvideoen til etterfølger at det også kan brukes på
merkemaskinen i Fjordgata Bacco om at man med tiden fersk skrei, laks og andre
står stille og har gjort det så har fått sving på automatmer- produkt grupper. Austnes er
lenge at Austnes selv har hatt kingen. Oppfølgeren Bacco foreløpig avventende.
lite befatning med den. Tag-K har en merkehastighet — De skal være flinke til å
— Jeg mener festenåla på 75 klippfisk per minutt og dokumentere og overbevise
knakk. Den var ikke hurtig fremstår som en moderne, før vi satser på den igjen,
nok. Det ble rett og slett for smart og smidig maskin. sier han. FHF og Innovasjon
mye driftsstans, sier han. — Den er mer fleksibel, Norge gikk sammen om å
Imidlertid har FHF og Inno- kan speilvendes og skal skyte inn 1 million kroner. I til-
vasjon Norge for lengst stilt også være mer driftssikker, legg var ulike private bedrifter
seg bak et prosjekt for å få sier Jornet. Samtidig er hun med på det 2,2 millioners
på plass en ny generasjon svært spent på hvor mange spleiselaget.
med bedre og mer driftssikre av bedriftene som vil ta den
merkemas kiner. I utgangs- i bruk. Med tiden har super-
punktet var dette ikke minst markedene i Portugal rett og
for å imøtekomme press fra slett blitt mindre opptatt av Nytt liv for saltet?
supermarkedene i Portugal. denne typen merking. Austnes sitter også i sty-
Ser vi på omtalen av pros- — Dette prosjektet viser ringsgruppen i prosjektet
jektet på FHF-sidene, kan hvor viktig det er å sette i «Tekniske muligheter for
man notere at prosjektet ble gang et prosjekt og få det fer- gjenbruk av saltlake», der
startet opp i februar 2012 og dig mens behovet er der, sier Jornet er i ferd med å gjøre
det er også tegn til at alt ikke hun. Samtidig åpner FHF-fag- ferdig FHFs sluttrapport.
har gått knirkefritt siden. Når sjefen for at det nye merke- Trolig blir avsnittene om
det er sagt, vitner presenta- vidunderet er så anvende lig brukt saltets muligheter litt
164 "Norsk Fiskerinæring" nr. 3 - 2017