Page 146 - Norsk Fiskerinaering
P. 146

Therese Tande



          INVESTERINGER
        i sjømatnæringen


          Denne gangen beve-
          ger vi oss mildt sagt
          på kryss og tvers i nye
          investeringer. Sølvtrans
          AS har med «Ronja       «Ronja Ocean» er båt nr. 22 for Sølvtrans AS. Den måler nærmere 80 meter, er 18 meter bred og har en
          Ocean» mottatt sitt     fraktekapasitet på litt over 500 tonn levende laks. I september kommer søsterskipet «Ronja Diamond».
          femte nybygg på under   Rolls-Royce står for design, Myklebust Verft for byggingen. (Foto: Sølvtrans AS)
          ett år. «Gåsø Jarl» og
          «Gåsø Freyja» til Helge
          Gåsø er også nye        Brønner for
          brønnbåter til et rederi i                         litt over 500 tonn levende   litt over ett år har økt kapa-
          vekst. På Rådhuskaia i   fremtiden                 laks. NVC387-modellen er en   siteten med hele 37 prosent.
          Oslo bygges fisketorg.   Tilbake i 2015, under 100-års   brønnbåt spesielt designet for   Sølvtrans-flåten vil da bestå
          På Sortland bidrar store   markeringen til Myklebust   ferskvannsbehan dling av lus   av 23 brønnbåter med en
          investeringer i Holmøy   Verft, ble det kjent at Sølvtrans  og AGD med resirkulert vann.   samlet brønnkapasitet på
          Maritime både til bedre   AS, verdens største brønnbåt-  Med fartøyet følger en stor   50.450 kubikkmeter. Sølvtrans
          og mer skjerpet drift, og   rederi, hadde signert kontrakt   utstyrspakke fra Rolls-Royce   kan med andre ord frakte like
          i Bekkjarvik venter de   om bygging av en ny brønnbåt   med blant annet thrustere,   mye laks i sine brønnbåter
          spent på nye «Granit».   ved verftet. Kontrakten inne-  automasjonsanlegg og vinsjer.   som 800 lakseoppdrettere
          På Ty tlandsvik nordøst   holdt også en opsjon på ytterli-  Fiskehåndertingsutstyret er   hadde stående i norske mer-
          i Rogaland byger Nils   gere ett fartøy. Lørdag 4. mars   levert av MMC i Herøy og det   der på tampen av 1980-tallet.
          Viga og Fister Smolt    2017 ble «Ronja Ocean», den   har ellers vært viktig å benytte   Nybåtene er bygget mul-
          AS storsmoltanlegg.     første av de to, døpt i rederiets  lokale leverandører. Ringvirk-  tifunksjonelle, og er utrustet
          Klyngesamarbeidet       hjemby Ålesund. I september   ningene av slike prosjekter er   for alle tjenester en brønnbåt
          NCE Maritime Clean      ventes søsterskipet «Ronja   store for det maritime miljøet   skal kunne utføre; smolt-
          Tech, som består av     Diamond».                  på Sunnmøre.               transport, sorter ing, avlusing,
          selskaper fra Stavanger   Sølvtrans-eier og sjef                              flytting og slaktefisk-transport.
          til Bergen, satser på   Roger Halsebakk uttalte fra                           Mens de mindre fartøyene
          «grønt havbruk». De     start at han ønsket et «lo-                           først og fremst blir benyttet
          har også, i likhet med   kalt» design, NVC387 fra   Fem på ett år             til smolt-transport og kortere
          Kongsberg Maritime      Rolls-Royce, og at båtene   Verdens største brønnbåtre-  slaktefiskturer, blir de nye og
          AS og Tjeldbergodden    skulle bygges ved Myklebust   deri, Sølvtrans AS, har siden   store fartøyene over 1.500
          Rensefisk AS, mottatt   Verft i Sande kommune. Litt   april 2016 fått overlevert 4   kubikkmeter særlig benyttet
          økonomisk støtte via    fordi han selv kommer fra de   nybygg; «Ronja Challenger»   til avlusning og lengre turer.
          «Designdrevet Innova-   traktene, men aller mest på   (.1800 m3), «Ronja Suppor-  Sølvtrans har siden 2001 kjørt
          sjonsprogram». Og til   grunn av kvalite ten og nærhe-  ter» (1.800 m3), «Øystrand»   med lukkede systemer. Nye
          slutt prikken over i-en:   ten til verftet. Søsterskipene   (3.600 m3) og «Ronja Ocean»   trans portforskrifter gjør at alle
          «Ocean Space Centre»    er nærmere 80 meter lange,   (3.200 m3). I september kom-  fartøy som renser alt vann
          i Trondheim til over 4,6   18 meter brede og begge har   mer som alt nevnt den femte   ombord må har eget sporings-
          milliarder kroner!      fraktebrønner med kapasitet   —  «Ronja Diamond» (3.200   system og logging og rappor-
                                  på 3.200 kubikkmeter, eller   m3). Det betyr at rederiet på   teringer av ventil stillinger.



       146 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151