Page 146 - Norsk Fiskerinaering
P. 146
Therese Tande
INVESTERINGER
i sjømatnæringen
Denne gangen beve-
ger vi oss mildt sagt
på kryss og tvers i nye
investeringer. Sølvtrans
AS har med «Ronja «Ronja Ocean» er båt nr. 22 for Sølvtrans AS. Den måler nærmere 80 meter, er 18 meter bred og har en
Ocean» mottatt sitt fraktekapasitet på litt over 500 tonn levende laks. I september kommer søsterskipet «Ronja Diamond».
femte nybygg på under Rolls-Royce står for design, Myklebust Verft for byggingen. (Foto: Sølvtrans AS)
ett år. «Gåsø Jarl» og
«Gåsø Freyja» til Helge
Gåsø er også nye Brønner for
brønnbåter til et rederi i litt over 500 tonn levende litt over ett år har økt kapa-
vekst. På Rådhuskaia i fremtiden laks. NVC387-modellen er en siteten med hele 37 prosent.
Oslo bygges fisketorg. Tilbake i 2015, under 100-års brønnbåt spesielt designet for Sølvtrans-flåten vil da bestå
På Sortland bidrar store markeringen til Myklebust ferskvannsbehan dling av lus av 23 brønnbåter med en
investeringer i Holmøy Verft, ble det kjent at Sølvtrans og AGD med resirkulert vann. samlet brønnkapasitet på
Maritime både til bedre AS, verdens største brønnbåt- Med fartøyet følger en stor 50.450 kubikkmeter. Sølvtrans
og mer skjerpet drift, og rederi, hadde signert kontrakt utstyrspakke fra Rolls-Royce kan med andre ord frakte like
i Bekkjarvik venter de om bygging av en ny brønnbåt med blant annet thrustere, mye laks i sine brønnbåter
spent på nye «Granit». ved verftet. Kontrakten inne- automasjonsanlegg og vinsjer. som 800 lakseoppdrettere
På Ty tlandsvik nordøst holdt også en opsjon på ytterli- Fiskehåndertingsutstyret er hadde stående i norske mer-
i Rogaland byger Nils gere ett fartøy. Lørdag 4. mars levert av MMC i Herøy og det der på tampen av 1980-tallet.
Viga og Fister Smolt 2017 ble «Ronja Ocean», den har ellers vært viktig å benytte Nybåtene er bygget mul-
AS storsmoltanlegg. første av de to, døpt i rederiets lokale leverandører. Ringvirk- tifunksjonelle, og er utrustet
Klyngesamarbeidet hjemby Ålesund. I september ningene av slike prosjekter er for alle tjenester en brønnbåt
NCE Maritime Clean ventes søsterskipet «Ronja store for det maritime miljøet skal kunne utføre; smolt-
Tech, som består av Diamond». på Sunnmøre. transport, sorter ing, avlusing,
selskaper fra Stavanger Sølvtrans-eier og sjef flytting og slaktefisk-transport.
til Bergen, satser på Roger Halsebakk uttalte fra Mens de mindre fartøyene
«grønt havbruk». De start at han ønsket et «lo- først og fremst blir benyttet
har også, i likhet med kalt» design, NVC387 fra Fem på ett år til smolt-transport og kortere
Kongsberg Maritime Rolls-Royce, og at båtene Verdens største brønnbåtre- slaktefiskturer, blir de nye og
AS og Tjeldbergodden skulle bygges ved Myklebust deri, Sølvtrans AS, har siden store fartøyene over 1.500
Rensefisk AS, mottatt Verft i Sande kommune. Litt april 2016 fått overlevert 4 kubikkmeter særlig benyttet
økonomisk støtte via fordi han selv kommer fra de nybygg; «Ronja Challenger» til avlusning og lengre turer.
«Designdrevet Innova- traktene, men aller mest på (.1800 m3), «Ronja Suppor- Sølvtrans har siden 2001 kjørt
sjonsprogram». Og til grunn av kvalite ten og nærhe- ter» (1.800 m3), «Øystrand» med lukkede systemer. Nye
slutt prikken over i-en: ten til verftet. Søsterskipene (3.600 m3) og «Ronja Ocean» trans portforskrifter gjør at alle
«Ocean Space Centre» er nærmere 80 meter lange, (3.200 m3). I september kom- fartøy som renser alt vann
i Trondheim til over 4,6 18 meter brede og begge har mer som alt nevnt den femte ombord må har eget sporings-
milliarder kroner! fraktebrønner med kapasitet — «Ronja Diamond» (3.200 system og logging og rappor-
på 3.200 kubikkmeter, eller m3). Det betyr at rederiet på teringer av ventil stillinger.
146 "Norsk Fiskerinæring" nr. 3 - 2017