Page 150 - Norsk Fiskerinaering
P. 150
Da må vi beherske begge
næringer, og bli med på spen-
nende prosjekter når mulig-
hetene byr seg. Vi er vant
til store svingninger, og skal
være rigget til å ta nedturene
like godt som oppturene. På
oppdrettssiden har vi sammen
med Nordlaks utviklet en
miljøflåte for avslusing. Vi har
også bestilt en ny 15-metring
fra Grovfjord Mek. Verksted.
Med nye sertifiserings- og
godkjenningsregler må mange
båter nå fases ut, avslutter
Holmøy.
Nye «Granit» på vei
K. Halstensen AS på Bek-
kjarvik i Austevoll bygger ny
fabrikktrål er til over 350 mil-
Med nyårets oppkjøp av «Andenesfisk 1» driver Holmøy Maritime igjen ombordproduksjon av filet. — Vi lioner kroner. Skipsteknisk står
skal være med både innen hvitfisk og oppdrett i mange år fremover. Da må vi beherske begge næringer, og for designet og Tersan Shipy-
bli med på spennende prosjekter når mulighetene byr seg, sier Knut Roald Holmøy. ard i Tyrkia bygger fartøyet.
Kristian Halstensen er svært
godt fornøyd:
fisk i en stor fisketank. Man noe årets oppkjøp av «Ande- trenden bekymringsfull. I 1988 — Vi har full tillit til Tersan,
kan også få kjøpt fingermat og nesfisk I» fra familien Haugen var førstehåndsprisen på torsk som har bygget «Havstrand»,
god drikke i en sjømatbar. Vi bekrefter. Prisen er hemmelig, en krone høyere enn i dag. «Havbryn», «Volstad» og
skal ta imot turister og Oslo- men ryktene vet å fortelle at Det gjelder med andre ord å «Leinebris». Etter planen skal
borgere og virkelig vise frem det ble betalt ca. 800 millioner ha god kontroll over kostnade- «Granit» overleveres 30. april
sjømatnasjonen Norge, lover kroner for den fullstrukturerte ne, sier Holmøy, og fortsetter: med en «nøkkelferdig» fabrikk
Kristoffersen. Han ønsker alle torsketråleren. — Vi har til hensikt å være fra Optimar AS og Hoslev.
velkommen til «The Grand — Det vil jeg verken med både innen hvitfisk og Båten skal produsere filet, mel
Opening» mandag 12. juni! bekrefte eller avkrefte. Nå oppdrett i mange år fremover. og olje. Et eget inndampnings-
konsentrerer vi oss om å drifte
«Andenesfisk I». Det betyr at
Må drive smart vi igjen driver ombordproduk-
sjon av filet. Jeg er veldig glad
Vi har skrevet om Holmøy Ma- for at båten forble i vår regio-
ritime AS i Sortland tidligere. nen. Det var ingen selvfølge.
Her kommer en liten oppdate- I fortsettelsen gjelder det å
ring om det meget ekspansive drive smart slik at vi kan tjene
fiskeri- og oppdrettskonsernet enda mer på det vi produ-
i nord. serer og selger, understreker
I april 2016 ble den splitter Holmøy.
nye og moderne frysetrå- — Særlig markedsarbeidet
leren «Holmøy» satt i drift, blir viktig. Vi får ikke gjort så
og i september tok man i mye med ressursgrunnlaget,
bruk ny kai og fryselager på men jeg er helt sikker på at vi
industriområdet «Holmen» har mye å hente på markeds-
utenfor Sortland. Her, i det og produktutvikling, gjerne i
nye Snøhetta-bygg, skal hele samarbeid med Sjømatrådet.
administrasjonen i gruppen Mange i hvitfisknæringen er alt
samles innen utgangen av for dårlige til å følge fisken ut i
august i år. I alt snakker vi om markedet. Her bør vi legge inn
invest eringer på ca. 700 mil- større ressurser og få organi- Faren Inge Halstensen er fortsatt sjefen, men overlater stadig mer av
lioner kroner. Det stresser ikke sasjonene våre til å engasjere driften i rederiet til sønnen Kristian Halstensen (bildet). Sistnevnte er
daglig leder og medeier Knut seg mer. Selv om vi har hatt styremedlem i Fiskebåt og var nylig en del av det mye omtalte Eidesen-
Roald Holmøy nevneverdig, gode priser de siste årene, er utvalget. I slutten av april overleveres en splitter ny «Granit».
150 "Norsk Fiskerinæring" nr. 3 - 2017