Page 150 - Norsk Fiskerinaering
P. 150

Da må vi beherske begge
                                                                                        næringer, og bli med på spen-
                                                                                        nende prosjekter når mulig-
                                                                                        hetene byr seg. Vi er vant
                                                                                        til store svingninger, og skal
                                                                                        være rigget til å ta nedturene
                                                                                        like godt som oppturene. På
                                                                                        oppdrettssiden har vi sammen
                                                                                        med Nordlaks utviklet en
                                                                                        miljøflåte for avslusing. Vi har
                                                                                        også bestilt en ny 15-metring
                                                                                        fra Grovfjord Mek. Verksted.
                                                                                        Med nye sertifiserings- og
                                                                                        godkjenningsregler må mange
                                                                                        båter nå fases ut, avslutter
                                                                                        Holmøy.



                                                                                        Nye «Granit» på vei
                                                                                        K. Halstensen AS på Bek-
                                                                                        kjarvik i Austevoll bygger ny
                                                                                        fabrikktrål er til over 350 mil-
       Med nyårets oppkjøp av «Andenesfisk 1» driver Holmøy Maritime igjen ombordproduksjon av filet. — Vi   lioner kroner. Skipsteknisk står
       skal være med både innen hvitfisk og oppdrett i mange år fremover. Da må vi beherske begge næringer, og   for designet og Tersan Shipy-
       bli med på spennende prosjekter når mulighetene byr seg, sier Knut Roald Holmøy.  ard i Tyrkia bygger fartøyet.
                                                                                        Kristian Halstensen er svært
                                                                                        godt fornøyd:
       fisk i en stor fisketank. Man   noe årets oppkjøp av «Ande-  trenden bekymringsfull. I 1988   — Vi har full tillit til Tersan,
       kan også få kjøpt fingermat og   nesfisk I» fra familien Haugen   var førstehåndsprisen på torsk   som har bygget «Havstrand»,
       god drikke i en sjømatbar. Vi   bekrefter. Prisen er hemmelig,   en krone høyere enn i dag.   «Havbryn», «Volstad» og
       skal ta imot turister og Oslo-  men ryktene vet å fortelle at   Det gjelder med andre ord å   «Leinebris». Etter planen skal
       borgere og virkelig vise frem   det ble betalt ca. 800 millioner   ha god kontroll over kostnade-  «Granit» overleveres 30. april
       sjømatnasjonen Norge, lover   kroner for den fullstrukturerte   ne, sier Holmøy, og fortsetter:   med en «nøkkelferdig» fabrikk
       Kristoffersen. Han ønsker alle   torsketråleren.        — Vi har til hensikt å være   fra Optimar AS og Hoslev.
       velkommen til «The Grand     — Det vil jeg verken     med både innen hvitfisk og   Båten skal produsere filet, mel
       Opening» mandag 12. juni!     bekrefte eller avkrefte. Nå   oppdrett i mange år fremover.   og olje. Et eget inndampnings-
                                  konsentrerer vi oss om å drifte
                                  «Andenesfisk I». Det betyr at
       Må drive smart             vi igjen driver ombordproduk-
                                  sjon av filet. Jeg er veldig glad
       Vi har skrevet om Holmøy Ma-  for at båten forble i vår regio-
       ritime AS i Sortland tidligere.   nen. Det var ingen selvfølge.
       Her kommer en liten oppdate-  I fortsettelsen gjelder det å
       ring om det meget ekspansive   drive smart slik at vi kan tjene
       fiskeri- og oppdrettskonsernet   enda mer på det vi produ-
       i nord.                    serer og selger, understreker
          I april 2016 ble den splitter   Holmøy.
       nye og moderne frysetrå-     — Særlig markedsarbeidet
       leren «Holmøy» satt i drift,   blir viktig. Vi får ikke gjort så
       og i september tok man i   mye med ressursgrunnlaget,
       bruk ny kai og fryselager på   men jeg er helt sikker på at vi
       industriområdet «Holmen»   har mye å hente på markeds-
       utenfor Sortland. Her, i det   og produktutvikling, gjerne i
       nye Snøhetta-bygg, skal hele   samarbeid med Sjømatrådet.
       administrasjonen i gruppen   Mange i hvitfisknæringen er alt
       samles innen utgangen av   for dårlige til å følge fisken ut i
       august i år. I alt snakker vi om   markedet. Her bør vi legge inn
       invest eringer på ca. 700 mil-  større ressurser og få organi-  Faren Inge Halstensen er fortsatt sjefen, men overlater stadig mer av
       lioner kroner. Det stresser ikke   sasjonene våre til å engasjere   driften i rederiet til sønnen Kristian Halstensen (bildet). Sistnevnte er
       daglig leder og medeier Knut   seg mer. Selv om vi har hatt   styremedlem i Fiskebåt og var nylig en del av det mye omtalte Eidesen-
       Roald Holmøy nevneverdig,   gode priser de siste årene, er   utvalget. I slutten av april overleveres en splitter ny «Granit».



       150 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155