Page 22 - Norsk Fiskerinaering
P. 22

«Totalt allowable catch» eller TAC.   politiske stridstemaene i hvert enkelt   — Fiskeriforvaltningen har er stort
       Havrettskonvensjonen ga i realiteten   land knyttet til forvaltningen av fiske-  troverdighetsproblem. Hav forskerne
       havforskerne «gudesta tus», konstaterer   bestandene. Herunder hvordan ret-  har ikke den kunnskapen som trengs.
       Oli Samro.                         tighetene skal fordeles, innføring av   Modellene er rett og slett for dårlige.
          Siden 1982 har fastsettelse av årlige   rekrut teringskvoter og i hvilken grad   Mens fiskerne er på havet hele året,
       fiskekvoter blitt den mest vanlige måten   utenlandsk kapital skal få slippe til. De   ofte med svært avansert elektronikk og
       å regulere fangstuttaket på. Dette har   fleste liker å tro at fiskeriforvaltning   fiskeletingsutstyr for million er av kroner,
       igjen ført til at kvoter er blitt et handels-  handler om bære kraftig fiske. Boken   må forskerne ofte forholde seg til små
       objekt i de fleste fiskerinas joner, på linje   viser at virkeligheten er en annen.   budsjetter og sporadiske tokt.
       med privat eiendom. I enkelte land, som   Fiskeri forvaltning handler om politikk!   Miljøvern-organisasjonene har dess-
       f.eks. Norge, har myndighetene prøvd   Det er ingen universale løsning er, men   verre rett i at mange fiske bestander er
       å kamuflere denne handelen på ulike   en bredt spekter av ulike politiske valg.  overfisket. Det skjer mye som ikke tåler
       måter. Men realiteten er at fiskekvoter   — Hvorfor har du skrevet boken?   dagens lys, med dumping av småfisk,
       omsettes og behandles som privat      — Fiskeriforvaltning er et tema som   ulovlig fiske og omskriving av fangster.
       eiendom.                           interesserer mange. Boken vil ha stor   Overfiske kan også være resultatet av
          Boken beskriver også ulike tekniske   nytte for alle som er opptatt av hvordan   politiske løsninger oh kompromisser.
       løsninger. De fleste land fastsetter fiske-  vi kan forvalte de marine ressursene på   Generelt vil jeg likevel si at kvotesys-
       kvoter i tonn. Men det er også de som   best mulig måte. Dessuten er boken en   temene fungerer godt i de fleste land
       opererer med innsatsregulering, f.eks. i   gave til meg selv for å markere at jeg i   hvor fiskerne har tilpasset seg systemet,
       antall fiskedøgn. Videre kommer Samro   2016 har jobbet som selvstendig rådgi-  f.eks i torskefisket på Island og i Norge.
       inn på ulike tekniske krav og begrens-  ver innen fiskeri og havbruk i 25 år.   Men vi har også mange eksempler på
       ninger i redskapsbruk, fartøystørrelse   — Er fiskeriforvaltningen og   kvotesystemer som fungerer dårlig. Det
       og fartøyutforming, samt etablering av   bestandssituasjonen så ille som de   skyldes som regel at rådgivningen har
       ulike former for fiskerisoner.     internasjonale miljøvernorganisasjo-  vært svak.
          — Jeg tar også for meg de viktigste   nene ofte vil ha det til?      Oli Samro hadde også et stort kapittel






















































       Alle vil stort sett ha mer, skriver Oli Samro. Kampen om fisken i havet er med andre ord knallhard. Det preger også forvaltningen. I alle land
       er det mange og ulike hensyn å ivareta.


       22   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 11/12 - 2016
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27