Page 17 - Norsk Fiskerinaering
P. 17

tene av f.eks. valutakursen-
                                                                                          dringer, endringer i tollsatser
                                                                                          og andre handelsmessige
                                                                                          reguler inger eller økt kjøpe-
                                                                                          kraft i et land mot effekten
                                                                                          av TV-reklamer og øvrige
                                                                                          markedsføringstiltak.
                                                                                            I intervjuet viser Renate
                                                                                          Larsen til amerikanske under-
                                                                                          søkelser hvor det fremgår at
                                                                                          1 dollar til felles markedsfø-
                                                                                          ring i snitt vil gi 10 dollar i økt
                                                                                          salg. Det bør det helst også
                                                                                          gjøre, spør noen oss. Den
                                                                                          ene dollaren til markedsføring
                                                                                          er jo hentet fra bunnlin ja.
                                                                                          Uten ti prosent i fortjeneste
                                                                                          går «vinninga opp i spin-
                                                                                          ninga». Nå forholder det seg
           Kjell Inge Røkke har prøvd og prøvd. Men lønnsom filetproduksjon av hvitfisk ble for tøft. Så får
           fremtiden vise om Lerøy-konser net kan lykkes der Røkke feilet. Her fra det Norway Seafoods-anlegget   heldigvis slik, og som vi al-
           som tross alt har gått best, nemlig i Båtsfjord. (Foto: Norway Seafoods)       lerede har vært inne på, at vi
                                                                                          aldri kaster fisk. Vi selger med
                                                                                          andre ord ikke en eneste kilo
           Fra før eide Koppernæs halv-  krummer bare nakken og går   sak. For det første vet jo   mer villfisk på grunn av felles
           parten av dette danske sels-  på med uforminsket styrke.   ingen hva som hadde skjedd   markedsføring. Det eneste
           kapet, som er en av Europas                          om man ikke hadde investert i   vi kan oppnå er å stimulere
           største produsenter av fiske-                        markedsføring. Dernest er det   etterspørselen slik at prisene
           mel og fiskeolje. Nå hadde                           ofte vanskelig å justere effek-  øker. Dersom Sjømatrådets
           man overtatt ytterligere 33,5   En meget god
           prosent av aksjene. Tidlig i
           november kom meldingen om   investering
           at Stig Remøy i Herøy hadde   Månedens intervjuobjekt i
           solgt en fabrikktrålkonse-  denne utgaven av «Norsk
           sjon til Hermes AS i Tromsø.   Fiskerinæring» er adm. direk-
           Salgssummen var et sted   tør Renate Larsen i Norges
           mellom 200 og 250 millioner   sjømatråd. Siden septem-
           kroner. Noen uker senere ble   ber har hun vært sjef for en
           det kjent at sjømatselskapet   organisasjon som på årsbasis
           Insula AS hadde overtatt vel   bruker ca. 500 millioner kro-
           90 prosent av aksjene i Tobø   ner på felles markedsføring
           Fisk AS i Havøysund, og   av norsk sjømat hjemme og
           således ytterligere styrket sin   ute. Da har vi også inkludert
           posisjon. Insula har i det hele   utgiftene til statistikk og mar-
           tatt vært kraftig på hugget de   kedsanalyser.
           siste par årene og kjøpt en   De fleste synes å være
           rekke selskaper. Tidligere i år   enige om at det lønner seg å
           også Fiskemat AS på Fiske-  trampe i takt. Hver for seg er
           hallen i Oslo, uten at denne   de fleste norske sjømatpro-
           handelen har vært offentlig-  dusentene for små til å kunne   Vi ønsker
           gjort.                    markere seg. Ved å samar-
             I denne lille oversikten   beide og konsentrere innsat-  alle våre forbindelser
           har vi holdt oss til «store»   sen om de produktene og i de
           transaks joner. Strukturerin-  markedene som virkelig betyr   God Jul og Godt Nytt år!
           ger i leverandørindustrien   noe, kan man faktisk oppnå
           er heller ikke med. Så får vi   gode resultater. Effekten
           bare vente i spenning på nye   av felles markedsføring er
           meldinger om kjøp og salg av   riktignok vanskelig å måle.
           sjømatselskaper i 2017, og   Det finnes nok av selskaper
           forberede oss på mailer med   som tilbyr slik kompetanse,
           beskjed om at et abonnement   og som vil hevde at de kan   For kystens verdier
           skal stoppes. Heldigvis kom-  beregne virkningene svært   www.rafisklaget.no
           mer det av og til også nye   godt. Hvor mye man kan stole
           aktører på banen, så nf’s blå   på resul tatene, er en annen



                                                                                 ”Norsk Fiskerinæring”  nr. 11/12 - 2016  17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22