Page 128 - Norsk Fiskerinaering
P. 128
eget utsagn «for at vende
tilbage til mit kjøbmandskab».
Dette var hans definitive
avskjed med politikken. Han
avviste å la seg velge inn i
Høyres sentralstyre i 1908.
Rederidirektøren
Da han høsten 1907 vendte
tilbake fra sin statsråds-
gjerning, fikk han tilbake
plassen i representant-
skapet til Det Bergenske
Damp skibsselskab (BDS).
I desember ble han valgt
til direksjonsmedlem og til
formann fra 1908. Det skal
ha vært «kretsen av ledende «Stella Polaris» var en motoryacht på 127 meter bygd for Det Bergenske Dampskibsselskab i 1926.
menn i Bergen» som sto bak. Kjøpesummen var 4,7 millioner norske kroner. «Stella Polaris» seilte verden rundt og ble ikke bare
Interessen for egen nærings- rederiets mest berømte skip, men også et av de mest kjente cruiseskipene i verden. Kongefamilien var til
drift hadde avtatt. Han solgte stede da båten ble døpt, sikkert til stor glede for rederidirektøren.
seg ut av virksomheten på
Island og Bømlo. I 1911 ble
resten av fiskerivirksomhe- Lehmkuhls virke i de 24 årene 33 i 1912 til 53 i 1936. Flåten sine siste år. Han kontraherte
ten overdratt til ny eier; et som rederisjef var preget av var da landets største målt i ikke nye skip i årene 1930-35,
vilkår for å kunne overta som stor energi, handlekraft og antall skip og mannskaper. en svakhet da konjunkturene
administrerende direktør og vidsyn. Tross krigstap på 17 BDS drev dels sammen med snudde. Kanskje var årsaken
direksjonsformann i BDS i skip maktet han å løfte flåten Nordenfjeldske og dels alene høy alder; han gikk fra borde
januar 1912. av laste- og passasjerskip fra et finmasket nett av gods- og 81 år gammel! Tross dette
passasjerruter langs hele blir han vurdert som en av
norske kysten, i Nordsjøen, reder iets tre viktigste ledere
Østersjøen og til Island. Det sammen med stifteren Mic-
drev den viktige Englands- hael Krohn og industrigründer
ruten alene, var tungt inne i og reder Peter Jebsen, som
Sør-Amerika Linjen og deltok var direksjonsformann fra
i County Line mellom Canada 1870 til 1892. Hans sosiale
og Liverpool. Alt dette var bakgrunn, varierte yrkeskar-
samband av stor betydning riere og politiske erfaring ga
for den norske fiskevareek- ham et nettverk som nådde
sporten, ikke minst for den opp i de høyeste sirkler, viktig
kraftige veksten i ferskfis- nok for utviklingen av BDS.
kutførselen. Rederiet ble vår Ved overta kelsen av prakt-
første tunge aktør i turist- og skip som «Meteor», «Stella
cruisefart, drev i deler av Polaris» og «Venus» var
mellomkrigstiden store dat- gjerne både kongefamilien og
terrederier i samarbeid med representanter for regjering
polske og sovjetiske myndig- og storting gjester. Lehmkuhl
heter, og opprettet sammen var aktivt medlem av Rede-
med Fred Olsen Det Norske riforbundets sentralstyre i 18
Luftfartsselskap i 1935. år, men unnslo seg president-
Det var en prestasjon å dri- vervet.
ve et så stort rederi med sterk
hjem lig forankring uten tap i
de vanskelige mellomkrigs- Kunnskap skal
årene. BDS var i likhet med
de andre kystrederiene ikke styre rike og land
primært opprettet for mak- Lehmkuhl demonstrerte tidlig
simal fortjeneste, men som sin interesse for å få etablert
instrument for å styrke handel utdanningsinstitusjoner rettet
og annet næringsliv i de mot handel, industri og annen
respektive byer og landsdeler. næring — en utdanning for
Men Lehmkuhl er blitt kritisert det praktiske livs menn som
for en for forsiktig holdning i det gjerne het. Han syslet
128 "Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016