Page 128 - Norsk Fiskerinaering
P. 128

eget utsagn «for at vende
       tilbage til mit kjøbmandskab».
       Dette var hans definitive
       avskjed med politikken. Han
       avviste å la seg velge inn i
       Høyres sentralstyre i 1908.



       Rederidirektøren

       Da han høsten 1907 vendte
       tilbake fra sin statsråds-
       gjerning, fikk han tilbake
       plassen i representant-
       skapet til Det Bergenske
       Damp skibsselskab (BDS).
       I desember ble han valgt
       til direksjonsmedlem og til
       formann fra 1908. Det skal
       ha vært «kretsen av ledende   «Stella Polaris» var en motoryacht på 127 meter bygd for Det Bergenske Dampskibsselskab i 1926.
       menn i Bergen» som sto bak.   Kjøpesummen var 4,7 millioner norske kroner. «Stella Polaris» seilte verden rundt og ble ikke bare
       Interessen for egen nærings-  rederiets mest berømte skip, men også et av de mest kjente cruiseskipene i verden. Kongefamilien var til
       drift hadde avtatt. Han solgte   stede da båten ble døpt, sikkert til stor glede for rederidirektøren.
       seg ut av virksomheten på
       Island og Bømlo. I 1911 ble
       resten av fiskerivirksomhe-  Lehmkuhls virke i de 24 årene  33 i 1912 til 53 i 1936. Flåten   sine siste år. Han kontraherte
       ten overdratt til ny eier; et   som rederisjef var preget av   var da landets største målt i   ikke nye skip i årene 1930-35,
       vilkår for å kunne overta som   stor energi, handlekraft og   antall skip og mannskaper.   en svakhet da konjunkturene
       administrerende direktør og   vidsyn. Tross krigstap på 17   BDS drev dels sammen med   snudde. Kanskje var årsaken
       direksjonsformann i BDS i   skip maktet han å løfte flåten   Nordenfjeldske og dels alene   høy alder; han gikk fra borde
       januar 1912.              av laste- og passasjerskip fra   et finmasket nett av gods- og   81 år gammel! Tross dette
                                                            passasjerruter langs hele   blir han vurdert som en av
                                                            norske kysten, i Nordsjøen,   reder iets tre viktigste ledere
                                                            Østersjøen og til Island. Det   sammen med stifteren Mic-
                                                            drev den viktige Englands-  hael Krohn og industrigründer
                                                            ruten alene, var tungt inne i   og reder Peter Jebsen, som
                                                            Sør-Amerika Linjen og deltok   var direksjonsformann fra
                                                            i County Line mellom Canada   1870 til 1892. Hans sosiale
                                                            og Liverpool. Alt dette var   bakgrunn, varierte yrkeskar-
                                                            samband av stor betydning   riere og politiske erfaring ga
                                                            for den norske fiskevareek-  ham et nettverk som nådde
                                                            sporten, ikke minst for den   opp i de høyeste sirkler, viktig
                                                            kraftige veksten i ferskfis-  nok for utviklingen av BDS.
                                                            kutførselen. Rederiet ble vår   Ved overta kelsen av prakt-
                                                            første tunge aktør i turist- og   skip som «Meteor», «Stella
                                                            cruisefart, drev i deler av   Polaris» og «Venus» var
                                                            mellomkrigstiden store dat-  gjerne både kongefamilien og
                                                            terrederier i samarbeid med   representanter for regjering
                                                            polske og sovjetiske myndig-  og storting gjester. Lehmkuhl
                                                            heter, og opprettet sammen   var aktivt medlem av Rede-
                                                            med Fred Olsen Det Norske   riforbundets sentralstyre i 18
                                                            Luftfartsselskap i 1935.  år, men unnslo seg president-
                                                              Det var en prestasjon å dri-  vervet.
                                                            ve et så stort rederi med sterk
                                                            hjem lig forankring uten tap i
                                                            de vanskelige mellomkrigs-  Kunnskap skal
                                                            årene. BDS var i likhet med
                                                            de andre kystrederiene ikke   styre rike og land
                                                            primært opprettet for mak-  Lehmkuhl demonstrerte tidlig
                                                            simal fortjeneste, men som   sin interesse for å få etablert
                                                            instrument for å styrke handel   utdanningsinstitusjoner rettet
                                                            og annet næringsliv i de   mot handel, industri og annen
                                                            respektive byer og landsdeler.   næring — en utdanning for
                                                            Men Lehmkuhl er blitt kritisert   det praktiske livs menn som
                                                            for en for forsiktig holdning i   det gjerne het. Han syslet



       128 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 11/12 - 2016
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133