Page 127 - Norsk Fiskerinaering
P. 127

I 1911 overtok Kristofer Lehmkul som adm. direktør i Det Bergens ke Dampskibsselskab, en stilling han hadde helt frem til 1935. Her står
           han helt til venstre ombord i D/S «Kristianiafjord» under båtens første tur fra Kristiania til Bergen i 1913. Båten var eid av Den Norske
           Amerikalinje. (Foto: Anders Beer Wilse)


           og næringslivets beste. Han   av unionen skulle tas ved en   Norge — kjerneoppgaver i   het. Venstre menn av ulike
           satte spor etter seg som på-  konge lig sanksjonsnektelse   «den nye arbeidsdagen».   sjatteringer var valgets vin-
           driver for byggingen av Per-  på konsulatloven. Lehmkuhls   I og med at Lehmkuhl ikke   nere, og Michelsen tilpasset
           manenten (den permanente   klare valg styrket utvilsomt   tilhørte den engere kretsen   seg ved å gi sitt ministerium
           utstil lingsbygning), Handelens  dette handlingsalternativet   som under Chr. Michelsens   en tydeligere venstre farge.
           og Sjøfartens Hus, plasse-  blant konservative stortings-  ledelse staket ut veien via   Til sist var Lehmkuhl regjerin-
           ringen av Haukeland Syke-  kollegaer. Han var med på å   7.-junibeslutningen til en fre-  gens eneste høyremann, og
           hus, etableringen av Bergen   stive opp svogeren og stats-  delig oppløsning av unionen,   han ble en yndet skyteskive
           Handelsgymnasium og i den   råden, Chr. Michelsen, når   har innsatsen som fagstats-  for en pågående opposi-
           store havneutredningen av   det gjaldt å sprenge regjerin-  råd formet hans politiske   sjon i Stortin get som ville
           1902/03.                  gen Hagerup, og avklare det   ettermæle. Det er ikke udelt   reise de gamle partiskillene.
             I 1903 lot han seg motvillig   handlingsvalget som kunne   positivt.         Konsesjonspolitikken var det
           overtale til å motta valg som   samle hele Stortinget, og som   1905-regjeringen nøt   sentrale stridsterrenget, og
           stor tingsmann for Samlings-  ble basis for Chr. Michelsens   en enestående popularitet.   ved mange høve var kritikken
           partiet, en løs koalisjon av   regjeringsdan nelse.  Lehmkuhl var med på ferden   mot arbeidsministeren krass.
           høyrefolk og liberale utbry-  I regjeringen ble Lehmkuhl   da regjeringen gikk til det   Han red av flere stormer,
           tere fra Venstre. Da det i   kalt til å bestyre «Departe-  uvanlige skrittet å utforme sitt   blant annet da det ble stilt
           1905 igjen var duket for strid   mentet for Offentlige Arbei-  eget valgprogram. Målet var   kabinettspørsmål i saken om
           med unionspartneren, og   der» (Arbeidsdepartemen-   å rasere vaklevorne partigjer-  reguleringen av Mjøsa. Men
           Regjering og Storting søkte   tet) som omfattet en rekke   der og skape nye til hegn om   kort tid etter ble han og regje-
           å finne en farbar vei ut av   vesener: jernbane-, vei-,   samlingspolitikken og frigjø-  ringen tilføyd et sviende ned-
           unionen med Sverige, rådet   havne-, post-, vassdrags- og   ringsverket anno 1905. Det   erlag i konsesjonslovsaken,
           det stor usikker het. Interes-  elektri sitetsvesenet, vesenet   viste seg at de gamle struk-  og i september 1907 lev erte
           sant nok var den konservative  for «skyds og turisme» samt   turene og preferansene ikke   Lehmkuhl sin avskjedssøk-
           bergensrepresentanten nå   statens eien dommer. Her   lot seg overskylle og bryte   nad. Statsministeren fulgte
           blitt talsmann for «den korte   var flust med oppgaver for   ned av den popularitetsbøl-  etter i oktober.
           lovlinjen», som innebar at en   en statsråd som ville fremme   gen regjeringen red frem på.   Begrunnelsen for å forlate
           eventuell krise og oppløsning   utviklingen i det selvstendige   Valgresultatet skapte uklar-  statsrådstaburetten var ifølge



                                                                                 "Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016  127
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132