Page 123 - Norsk Fiskerinaering
P. 123
HISTORISKE
Fiskerifolk
Kristofer D. Lehmkuhl:
Fiskekjøpmann, statsråd og samfunnsbygger
Bergens store sønn, Kristofer D. Lehmkuhl, landets største — halvparten og største linjerederi. I 1921
var direkte involvert i fiskerinæringen gjennom av kornimporten gikk over fikk han rederiet til å kjøpe
familiens nordlands- og sildehandel og gjennom Bergen. Grossistene i byen den tyske stålbarken som
ble Vestlandets stolte skole-
forsynte fremdeles Vestlan det
betydningsfull innsats for Selskabet for de Nor- og store deler av Nord-Norge; skip «Statsraad Lehmkulh».
ske Fis keriers fremme. Som direktør og styrele- riktignok i stadig hardere kon- Hans viktigste innsats som
der i Det Bergenske Damp skibsselskab med sine kurranse med hovedstaden. sam funnsbygger var likevel
oversjøiske linjer var han også med på å utvikle Forvaltningskapitalen i bank etableringen av Norges Han-
norsk fiskeeksport. Som drivkraften bak etable- og forsikring var flere ganger delshøyskole.
større enn i Trondheim og
ringen av Norges Handelshøyskole bidro han til Stavanger til sammen.
å løfte fiskerinæringen og annen norsk nærings- Kristofer Lehmkuhl ble Familiebakgrunn og
virksomhet over tid. i 1883 kompanjong i sin karrierebygging
fars firma for nordlands- og
Kristofer Diederich Lehmkuhl Stavanger med sin hermetikk, sildehandel. I 1891 ble han Som så mange andre av Ber-
(1855-1949) var som Chris- hadde Bergen et mer sam- «præces» i Selskabet for de gens ledende kjøpmenn var
tian Bjel land og Svend Foyn mensatt og mindre konjunk- norske Fiskeriers Fremme. Kristofer Lehmkuhl av innvan-
en vellykket næringsdrivende, turutsatt nær ingsliv. Byen var Han var medlem av Bergen drerslekt. Bestefaren, bonde-
men en større samfunnsbyg- fremdeles landets overlegent bystyre fra 1893 til 1901 og sønn fra Braunsch weig, flyttet
ger. «Statsraad Lehmkuhl» største eksportør av fiskeva- ble i 1902 børskommisær. til Bergen rundt 1800. Han
er viden kjent som landets rer: tørrfisk, tran, rogn, noe Stortingsrepresent ant ble ble gesell (fiskevraker) i 1803,
største skoleskip, men få vet klippfisk, sild, etter hvert også han i 1903, og han styrte fikk en betrodd stilling hos
i dag noe særlig om mannen mye ferskfisk, hermetikk og Arbeidsdepartementet i Chr. den kjente tørrfiskkjøpman-
som ga det navnet. sildolje. Fiskeredskapsin- Michelsens 1905-regjering til nen Heinrich Mohn og startet
dustrien var betydelig. Byen høsten 1907. I 1912 ble han i 1817/18 egen fiskeforretning
hadde landets største han- direktør og styreformann i ved kjøp av stue på Bryggen.
Mangfoldig virke delsflåte og to av de største Det Bergenske Dampskibs- Begge sønnene, Herman
i Bergen jernskipsverftene. Regionens selskab (BDS), landets eldste
tekstil- og mølleindustri var
Lehmkuhl utfoldet seg på
flere arenaer i den ekspan-
derende hand els- og sjøfarts-
byen, der folketallet økte fra
42.200 i 1875 til 103.500 i
1920. Til forskjell fra sine na-
boer i sør — Haugesund med
sin sild og dampskipsfart og
Bergen havn på slutten av
1880-tallet, da Kristofer
Lehmkuhl var som mest aktiv
innen sildehandelen. Da faren
døde i 1904 mistet Kristofer
mye av interessen for egen
forretningsdrift. Her Stran-
den, også kalt Strandsiden,
fotografert fra Valkendorfs tårn.
(Foto: Knud Knudsen)
"Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016 123