Page 23 - Norsk Fiskerinaering
P. 23
til mølla. Jeg argumenterte derfor med at naturligvis sikre seg, og unngå å bli tatt verdier blir skapt. Å pirke i detaljer som
mine kunder ville henvende seg til andre av Sjøfartsdirektora tet for å ha sluntret ikke vil gå ut over sikkerheten ombord
fiskere om jeg ikke var klar når fisket åp- med kontrollen. bidrar definitivt ikke til denne balansen.
net. Det var dessverre ikke mye sympati Nå finnes det heldigvis kontrollører som
å få. håndter er regelverket og samtidig tar
Jeg har tatt et godkjent sikkerhetskurs hensyn til behovet til aktører. Men mitt
for fiskere. «Gema» er som nevnt ny og Verdier til samfunnet inntrykk er at dette er folk med velvilje og
solid. Ombord er det redningsvest, flåte, I løpet av denne svært frustrerende pro- imøtekom mende personlighet. De har
red ningsdrakt, lensepumper, brannsluk- sessen kunne jeg ikke unngå å etterlyse slett ikke fått beskjed av arbeidsgiv er om
ningsanlegg og intet mindre enn fire en mer skjønnsmessig vurdering av å ta hensyn til at de fartøyene som blir
brannslukningsapparater på 6 kg hver, behovet for regler og fartøyinstrukser, og kontrollert skaper verdier for samfunnet.
som jo er kravet. Men noe fartøyinstruks hvordan disse bør utformes. Det må være Kanskje trenger man ikke å gå så langt
var det ikke snakk om å få. Åpningsda- mulig å være mer forståelsesfull overfor som Fiskeridirektoratet ofte gjør. En av
toen nærmet seg med stormskritt, og jeg vanskelige situas joner enkelte nærings- direktoratets viktigste samfunnsoppdrag
rev meg i det håret jeg ikke har. aktører havner i. Dette gjelder spesielt for er jo nettopp å fremme lønnsom og ver-
Jeg spurte selskapet som skulle unge aktører i startfasen, som prøver å diskapende næringsaktivitet gjennom en
godkjenne min fartøyinstruks om hvorfor etablere arbeidsplasser både for seg selv bærekraftig og brukerrettet forvaltn ing av
det var satt så strenge krav til et lite fartøy og andre. Det er mer enn vanskelig nok å marine ressurser og marint miljø.
som kun driver etter leppefisk om som- drive frem en ny bedrift om man ikke også Som et underpunkt i strategidokumen-
meren. Det kunne i grunnen heller ikke må forholde seg til et regel verk som kan tet til Sjøfartsdirektoratet og ved utarbei-
de forstå. Jeg spurte videre om hvorfor ta motet fra selv den mest erfarne aktør. delse av forskrifter og utførelse av tilsyn,
de var så nøye på punkter som åpenbart Vi må ikke glemme, at selv om de fleste burde det ligge til grunn at institusjonen
ikke ville svekke sikkerheten ombord. handler til nytte for seg selv, så skaper de skal ta hensyn til private aktørers innsats
Svaret var enkelt. For å gi fartøyet gyldig også store verdier for samfunnet. for å skape verdier til samfunnet. Det er
instruks måtte de holde seg strengt til Jeg mener ikke at private aktører skal nødvendigvis ikke så mye mer som skal
forskriften. Noe annet var uaktuelt. Om få gjøre som de vil. Slett ikke. Sikkerhe- til.
noe gikk galt, var det jo dem det ville ten må naturligvis stå i høysetet, og det Og for å avslutte der jeg startet. De
gå ut over. Resultatet var at kontrollen må ek sistere kontrollorgan som håndterer årene vi fant frem til farmors robåt var
ble nøye gjennomført — «veldig» nøye regelverket. Men det må være mulig å egentlig litt for korte. Det visste far, men
gjennomført. Og det kunne jeg i og for finne en balanse mellom det å fremme ikke mor. Men han hadde veldig lyst på
seg forstå. Det godkjente selskapet ville sikkerheten ombord, og det å hindre at sei til middag.
I løpet av sesongen, som normalt strekker seg fra juli til oktob er, regner Kristian Lokøy med å fiske ca. 100.000 leppefisk til en verdi av rundt 1
million kroner. «Gema» drifter med ca. 300 teiner. På det meste har Lokøy dratt opp ca. 70 leppefisk i en teine. (Foto: Lokøy)
"Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2017 23