Page 21 - Norsk Fiskerinaering
P. 21

Blakstad
         Kristian Lokøy



         tar ordet!                                                                                      Ystmark









         Et glemt samfunns-                                                                           Korslien/Furnes

         oppdrag?




                                                                                                       Thormodsdottir
         Da broren min og jeg var 12 og 10 år
         gamle, skulle vi en dag låne båten til   bruttotonn installere en enklere versjon av
         farmor for å fiske sei til middag. Det var   ISM-systemet, som blant annet innebærer
         en 14 fots Askeladd med 6 hk påhengs-  utarbeidelse av risikovurder ing og vedli-  Kristian Lokøy
         motor. — Greit, sa mor og far. — Men   keholdssystem. Som da jeg var 10 år og
         om dere skal ut å fiske må dere ha med   måtte finne frem nødvendig utstyr for å   Leppefisker og daglig leder i
         redningsvester, årer og åregafler.  kunne gå på havet å fiske sei, må rede-  Gema Marine AS
           Det stilles stadig strengere krav til sik-  rier, fiskere og sjømenn rette seg etter de
         kerheten ombord i norske fartøy. Senest   kravene myndighe tene setter før de kan
         i 2016 trådte kravet om fartøyinstruks på   dra ut å skape verdier.
         nyere fiskebåter under 15 meter i kraft.   Nettopp å skape verdier er vår målset-
         Det har også kommet krav om ISM-sertifi-  ting. Individer som handler til nytte for seg
         sering av lasteskip og fiskefartøy over 500   selv, bidrar indirekte til å skape verdier for   vi takke fiskerne for at vi har fisk å spise.
         brutto tonn, altså et sikkerhetsstyrings-sys-  samfunnet. På samme måte som vi kan   Av og til synes jeg at det blir lagt for liten
         tem. I 2017 må norske las teskip under 500   takke bakerne for brødet på bordet, kan   vekt på at privat nær ingsvirksomhet faktisk
                                                                                skaper store verdier for samfunnet. Dette
                                                                                selv om rederiene naturligvis driver sin
                                                                                virksomhet av ren egen nytte, ikke av men-
                                                                                neskekjærlighet.
                                                                                   Når Sjøfartsdirektoratet kommer på
                                                                                besøk for å kontrollere at alt er som det
                                                                                skal, får man litt den samme følelsen som
                                                                                når en politibil kjører forbi. Man blir nervøs,
                                                                                selv om man ikke har gjort noe som helst
                                                                                galt. Den samme uroen dukker opp når
                                                                                direk toratets kontrollører kommer trasken-
                                                                                de ombord. Selv om de er der for å sjekke
                                                                                helt spesifikke forhold, har de gjerne en
                                                                                tendens til å se seg litt rundt. Da kommer
                                                                                uroen krypende, ikke minst fordi resultatet
                                                                                av kontroller ofte kan variere etter hvilke
                                                                                kontrollører som er på besøk. Det kan i
                                                                                alle fall føles sånn. Jeg regner med det er
                                                                                andre enn oss som alltid prøver å ha kaf-
                                                                                fen klar når kontrollørene er på vei.



                                                                                Sjarken «Gema» er bygget i 2014 og måler
                                                                                8,5 meter. Kristian Lokøy har 51 prosent
                                                                                av aksjene i eierselskapet Gema Marin AS i
                                                                                Knarrevik. (Foto: Lokøy)



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2017  21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26