Page 21 - Norsk Fiskerinaering
P. 21
Blakstad
Kristian Lokøy
tar ordet! Ystmark
Et glemt samfunns- Korslien/Furnes
oppdrag?
Thormodsdottir
Da broren min og jeg var 12 og 10 år
gamle, skulle vi en dag låne båten til bruttotonn installere en enklere versjon av
farmor for å fiske sei til middag. Det var ISM-systemet, som blant annet innebærer
en 14 fots Askeladd med 6 hk påhengs- utarbeidelse av risikovurder ing og vedli- Kristian Lokøy
motor. — Greit, sa mor og far. — Men keholdssystem. Som da jeg var 10 år og
om dere skal ut å fiske må dere ha med måtte finne frem nødvendig utstyr for å Leppefisker og daglig leder i
redningsvester, årer og åregafler. kunne gå på havet å fiske sei, må rede- Gema Marine AS
Det stilles stadig strengere krav til sik- rier, fiskere og sjømenn rette seg etter de
kerheten ombord i norske fartøy. Senest kravene myndighe tene setter før de kan
i 2016 trådte kravet om fartøyinstruks på dra ut å skape verdier.
nyere fiskebåter under 15 meter i kraft. Nettopp å skape verdier er vår målset-
Det har også kommet krav om ISM-sertifi- ting. Individer som handler til nytte for seg
sering av lasteskip og fiskefartøy over 500 selv, bidrar indirekte til å skape verdier for vi takke fiskerne for at vi har fisk å spise.
brutto tonn, altså et sikkerhetsstyrings-sys- samfunnet. På samme måte som vi kan Av og til synes jeg at det blir lagt for liten
tem. I 2017 må norske las teskip under 500 takke bakerne for brødet på bordet, kan vekt på at privat nær ingsvirksomhet faktisk
skaper store verdier for samfunnet. Dette
selv om rederiene naturligvis driver sin
virksomhet av ren egen nytte, ikke av men-
neskekjærlighet.
Når Sjøfartsdirektoratet kommer på
besøk for å kontrollere at alt er som det
skal, får man litt den samme følelsen som
når en politibil kjører forbi. Man blir nervøs,
selv om man ikke har gjort noe som helst
galt. Den samme uroen dukker opp når
direk toratets kontrollører kommer trasken-
de ombord. Selv om de er der for å sjekke
helt spesifikke forhold, har de gjerne en
tendens til å se seg litt rundt. Da kommer
uroen krypende, ikke minst fordi resultatet
av kontroller ofte kan variere etter hvilke
kontrollører som er på besøk. Det kan i
alle fall føles sånn. Jeg regner med det er
andre enn oss som alltid prøver å ha kaf-
fen klar når kontrollørene er på vei.
Sjarken «Gema» er bygget i 2014 og måler
8,5 meter. Kristian Lokøy har 51 prosent
av aksjene i eierselskapet Gema Marin AS i
Knarrevik. (Foto: Lokøy)
"Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2017 21