Page 22 - Norsk Fiskerinaering
P. 22

Kristian Lokøy er sønn av Jonny Lokøy,
          styreleder i Pelagisk Forening. Han jobber i
        administrasjonen til Notmann AS på Sotra, et
        selskap med tre servicefartøyer for oppdrett.
          Her ligger «Notmann», 34 meter lang og 14
           meter bred, som ble overlevert på tampen
          av 2015 og siden har gått i fast oppdrag for
                   Marine Har vest. (Foto: Lokøy)



       Fartøyinstruks til besvær
       Som i alle stillinger og posisjoner i sam-
       funnet finnes det en kelte som håndterer
       det faktum at de er blitt tildelt autoritet
       og makt bedre enn andre. Noen har et
       genuint ønske om å gjennomføre de
       arbeidsoppgavene de er satt til på en
       profesjonell og imøtekommende måte, og
       samtidig klare å ta hensyn til at dette er
       levebrødet til den det gjelder. Andre kan
       rett og slett være vanskelige å ha med og
       gjøre, og tar overhodet ikke næringens
       behov i betraktning.
          Fra og med 2016 måtte jeg altså ha
       fartøyinstruks på sjarken min for å kunne
       benytte fartøyet til fiske. Sjarken «Gema»
       er ny og solid, bygget av en lokal og aner-
       kjent produsent og blir kun brukt til fiske
       etter leppefisk. Men la gå, tenkte jeg. Her
       er det bare å gjøre som myndighetene
       krever. Ettersom svært mange fartøy
       manglet instruks, ble Sjøfartsdirektoratet
       tvunget til å gi private foretak godkjen-
       ning til å føre kontroll og utstede fartøyin-  seg å bli en omstendelig prosess. Åp-  å forklare at leppefisket var hovedinntek-
       strukser. Jeg må innrømme at jeg fortsatt   ningsdatoen for leppefisket nærmet seg   ten til båten, og at jeg som mange andre
       stiller meg litt uforstående til at fartøy som   styggfort, uten at det syntes å stresse   var avhengig av inntekter for å betale
       kun fisker leppefisk innask jærs om som-  andre enn meg selv. Tiden gikk, på tross   renter og avdrag. For å gjøre vondt verre
       meren må tilfredsstille like strenge krav   av en rekke telefoner både til det selska-  var det også en totalkvote på leppefisk
       som fartøy som deltar i Lofotfisket.  pet som skulle godkjenne instruksen og til   i 2016, som i praksis ga et «olympisk
          Å få fartøyinstruksen på plass viste   Sjøfartsdirektoratet. Jeg prøvde forgjeves   fiske». Det gjalt altså å være førstemann






































       22   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2017
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27