Page 22 - Norsk Fiskerinaering
P. 22
Kristian Lokøy er sønn av Jonny Lokøy,
styreleder i Pelagisk Forening. Han jobber i
administrasjonen til Notmann AS på Sotra, et
selskap med tre servicefartøyer for oppdrett.
Her ligger «Notmann», 34 meter lang og 14
meter bred, som ble overlevert på tampen
av 2015 og siden har gått i fast oppdrag for
Marine Har vest. (Foto: Lokøy)
Fartøyinstruks til besvær
Som i alle stillinger og posisjoner i sam-
funnet finnes det en kelte som håndterer
det faktum at de er blitt tildelt autoritet
og makt bedre enn andre. Noen har et
genuint ønske om å gjennomføre de
arbeidsoppgavene de er satt til på en
profesjonell og imøtekommende måte, og
samtidig klare å ta hensyn til at dette er
levebrødet til den det gjelder. Andre kan
rett og slett være vanskelige å ha med og
gjøre, og tar overhodet ikke næringens
behov i betraktning.
Fra og med 2016 måtte jeg altså ha
fartøyinstruks på sjarken min for å kunne
benytte fartøyet til fiske. Sjarken «Gema»
er ny og solid, bygget av en lokal og aner-
kjent produsent og blir kun brukt til fiske
etter leppefisk. Men la gå, tenkte jeg. Her
er det bare å gjøre som myndighetene
krever. Ettersom svært mange fartøy
manglet instruks, ble Sjøfartsdirektoratet
tvunget til å gi private foretak godkjen-
ning til å føre kontroll og utstede fartøyin- seg å bli en omstendelig prosess. Åp- å forklare at leppefisket var hovedinntek-
strukser. Jeg må innrømme at jeg fortsatt ningsdatoen for leppefisket nærmet seg ten til båten, og at jeg som mange andre
stiller meg litt uforstående til at fartøy som styggfort, uten at det syntes å stresse var avhengig av inntekter for å betale
kun fisker leppefisk innask jærs om som- andre enn meg selv. Tiden gikk, på tross renter og avdrag. For å gjøre vondt verre
meren må tilfredsstille like strenge krav av en rekke telefoner både til det selska- var det også en totalkvote på leppefisk
som fartøy som deltar i Lofotfisket. pet som skulle godkjenne instruksen og til i 2016, som i praksis ga et «olympisk
Å få fartøyinstruksen på plass viste Sjøfartsdirektoratet. Jeg prøvde forgjeves fiske». Det gjalt altså å være førstemann
22 "Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2017