Page 50 - Norsk Fiskerinaering
P. 50
mye fisk kommer på land på
alt for kort tid. Jeg er svært
forundret over at så mange
næringsaktører ikke synes å
forstå og ta konsekvensene av
hvor viktig kvalitet er. Et regule-
ringssystem som kan bidra til å
jevne ut leveransene over året,
vil sannsynligvis løse noe av
problemet. På den andre siden
er det ikke så lett å regulere
naturen. Fiskerne må nesten
gå på havet når fisken er der.
— Er dette årsaken til
at Eidesenutvalget ikke
foreslår økt bruk av periodi
sering.
— Spørsmålet om mer
periodisering av fisket ble ikke
Det å være statens kontrollør i Norges Råfisklag har i mange år tilfalt dommere i Hålogaland lagmannsrett. drøftet i utvalget.
— Da jeg fikk sjansen i 1986 tok jeg den, og angret aldri. Jobben var utrolig spennende og lærerik. Alt i alt — Salgslagene er forplik
mener jeg Råfisklaget har lykkes godt med sine oppgaver, sier Arild O. Eidesen. tet til å fastsette minstepriser
som gir en rettferdig forde
ling av salgsprisene for de
heter det at loven skal med- føle seg lurt om strukturkvo — Industrien hevder at ferdige produk tene. Hvem
virke til å sikre sysselsetting og tene gis uten tidsbegrens salgslagene og den mo bestemmer i så fall hva som
bosetting i kystsamfunnene. ning? nopoliserte første hånds er rettferdig?
Hvor går grensene, og hvilke — Egentlig ikke. Disse omsetningen bidrar til at — Fastsettelsesgrunnlaget
reguleringstiltak kan myndighe- fiskerne er allerede tilført bety- fiskerne stikker av med det er så sammensatt og resultatet
tene gjennomføre uten å bryte delige muligheter til å utnytte største kakestykket. Hva så skjønnsmessig at overprø-
med loven? Det er det ingen fellesskapets fiskeressurser, og mener du? ving, f.eks. ved domstolene,
som vet, bare mange som har burde bedre enn mange vite — Det er et vanskelig vil være svært vanskelig. Og
sterke meninger om. at det stadig skjer endringer i spørsmål, og svaret vil avhen- med dynamiske minstepriser,
— Er det mulig å få en viktige rammebetingelser, ikke ge av på hvilken side av bordet som nå synes å være på vei
eksakt juridisk grensedrag minst på 10 eller 20 års sikt. man sitter. Så lenge prisene er inn både i torskesektoren og
ning? Ingen vet hva virkeligheten vil markeds riktige bør det være pelagisk sektor, er spørsmålet
— Nå ber du meg spå om gjøre det nødvendig for politi- mulig for alle å leve med dem. langt mindre aktuelt.
en lærebok som ikke finnes. kerne å vedta en gang i fremti- Det har heller ingen hensikt — Landsnesutvalget fore
Kanskje ikke helt eksakt, men den, så lenge rettslig bindende for salgslagene å fastsette slår å opprette en dynamisk
ganske mye mer retningsgi- avtaler ikke foreligger. priser som sender industrien til nasjonal referansepris for de
vende om man f.eks. får to skifteretten. Samtidig kan ikke viktigste fiskeartene basert
universiteter til å samarbeide målsettin gen være minstepri- på realiserte markedspriser.
om et slikt prosjekt. MÅNEDENS INTERVJUOB- ser som selv de minst effektive Deretter fastsetter salgslage
— Det har vært en avtale JEKT HAR nesten en manns- og talentløse bedriftene kan ne dynamiske minste priser
mellom myndigheter og næ alder bak seg som statens kon- tåle. Det vil både Norge og for sine områder. Disse må
ring at struk turkvotene skal trollør i Norges Råfisklag. Rett fiskerinæringen tape på. Jeg ligge lavere enn den nasjo
falle tilbake til den gruppen nok stammer dette uttrykket fra tror jeg nøyer meg med det. nale referanseprisindeksen.
de kommer fra når struktur en tidsalder da gjennomsnitts- — Hvorfor har man ikke Høres dette fornuftig?
tiden utløper. Hvor juridisk alderen var mye lavere enn i klart å få til et prissystem — Det interessante er ikke
bindende er denne «avtalen» dag, men 28 år er lenge uansett som premier er kvalitet på en hva som lyder godt i mine
eller felles forståelsen? hvordan man ser på det. Arild skikkelig måte? ører, men hvilke praktiske
— Den er ikke rettslig bin- Eidesen har fulgt lagets arbeid — Et godt spørsmål. Jeg erfaringer man høster med et
dende i det hele tatt. Staten er tettere enn de fleste siden midt har vært med helt siden Råfisk- slikt system. Spør meg når det
ikke rettslig forpliktet av denne på 1980-tallet. Mener han at laget prøvde seg med E-priser er avklart.
forståelsen, og fremtidige Stor- Råfisklaget har klart å fas tsette på tampen av 1980-tallet — alt- — Helt til slutt, Eidesen.
ting står helt fritt til å bestemme markedsriktige minstepriser? så ekstra priser for topp kvalitet, Hvilke tanker har du om om
strukturkvotenes skjebne på — Jeg vil i hvert fall hevde og vet hvor vanskelig dette er. fanget av omsetningsjuks
politisk grun nlag. at laget alltid har bestrebet seg For det første må fiskerne og på førstehånd?
— Forstår du at de som på dette. Jeg mener også at kjøperne dele ansvaret. For det — Ingen som jeg ønsker å
ikke har strukturert i påvente laget i stor grad har lyktes, og andre tror jeg mye av forklarin- gi uttrykk for. I det alt vesent-
av «gra tis» kvoteøkning når har vanskelig for å se at noen gen ligger i det sterke sesong- lige har jeg stor beundring for
strukturkvotene utløper, vil andre kunne klart det bedre. preget i tors kesektoren. Alt for våre dyktige fiskere.
50 "Norsk Fiskerinæring" nr. 1 - 2017