Page 48 - Norsk Fiskerinaering
P. 48

Havressursloven skal medvirke til å sikre bosetting og sysselset ting i kystsamfunnene. Hva dette faktisk tillater myndighetene å gjennomføre av
       reguleringer har aldri vært rettslig vurdert, konstaterer Arild O. Eidesen. Her flittige hender i arbeid på Myre Fiskemottak AS.




       avgift på førstehåndsomset­  — Ingen liker som nevnt å   — Det er riktig. Vi forteller   tatet av Eidesen­utvalgets
       ningen i stedet for skatt på   betale mer skatt. Var det en   historien, drøfter analyseverk-  arbeid?
       overskuddet. Hvorfor støttet   grun nholdning hos de tre   tøy og fremsetter forslag. Det   — Når man fremsetter for-
       ikke du dette forslaget?   fiskerrepresentantene at det   er selve kvotesystemet som er   slag om fremtidige ordninger,
          — Av flere årsaker. De to   ikke bør bli skatt på ressurs­  i fokus, ikke de detaljene du   om aldri så godt begrunnet,
       viktigste er at man da må be-  renten?                nå etterspør. Verken sam-  spår man i utgangspunktet
       tale uavhengig av lønnsomhet,   — Nei. Det oppfattet jeg i   mensetningen av utvalget eller   om fremtiden. Vi sier både
       og at en slik avgift vil påvirke   så fall ikke. Jeg vil føye til at et   den tiden vi fikk til disposisjon,   noe om hva som vil være
       fartøyenes tilpasning. En avgift   mindretall, som jeg tilhører, er   gjorde det mulig å gå så dypt   gunstig, og om hva det vil
       på førstehånd vil også ramme   opptatt av å sikre det offen tlige   og konkret til verks.  være mulig å få til. Vi har som
       rederier og fartøygrupper som   handlingsrommet ved oppret-  — Har du egne synspunk­  sagt hatt det «politisk mulige»
       går med underskudd. Det blir   telsen av en felles offentlig   ter om hva kvotetak og skat­  i bakhodet, dog ikke som en
       feil i mine øyne. Fiskerne vil   kvotebeholdning som leies ut   tesatser bør være?  tvangstrøye. Enn så lenge
       dessuten vurdere investeringer   på årlig basis.        — Det har jeg, men ingen   nøyer jeg meg med å håpe
       og drift sopplegg annerledes   — Utvalget foreslår skatt   å dele. Utvalget mener det er   at utredningen blir til nytte og
       med en slik avgift enn uten.   på ressursrenten i fiskeriene.  nødvendig med kvotetak. Hvor   kan gjennomføres.
       Denne løsningen kan fak-   Bør det også komme i norsk   høye er ikke det viktigste for   — Hva er minst politisk
       tisk føre til at ressurser som   oppdrettsnæring?     meg Vi må ha fartøygrupper   spiselig?
       er lønnsomme å utnytte for   — Jeg kan ikke snakke for   som forhold er seg til hveran-  — Det har jeg ikke lyst til
       samfunnet, ikke blir det for   utvalget, bare for meg selv.   dre. Likeledes begrensninger   å spekulere i. Men jeg håper
       den enkelte fartøyeier. Et siste   Svaret er definitivt ja.   i hvor mange tilla telser man   vi slipper «spekkhoggeri» —
       motargument, i alle fall fra min                      kan samle på en eierhånd og   altså at det plukkes litt her og
       side, er at det vil foregå en evig   EIDESEN-UTVALGET FORE-  visse regionale bindinger for   litt der. Da er det slett ikke gitt
       kamp om avgiftens størrelse   SLÅR en rekke systemend-  salg av fartøyer og tillatelser.   at resultatet blir slik utvalget
       og om hvilke flåtegrupper som   ringer, men kommer i liten   Begge deler er viktig for å   hadde i tankene.
       skal betale.               grad med konkretiseringer,   hindre for sterk sentralisering,
          — Det siste vil vel også   f.eks. om kvotetak, hvor mye   også geografisk. Men dette er
       gjelde for skattesatsen?   man kan spesialisere, hvilken   selvsagt spørsmål politikere og
          — Det er mulig, men en   avkorting som skal gjelde når   fiskerimyndigheter må avklare   I EN SÆRNOTE I DEN NYE
       årlig avgift vil provosere frem   struk turkvoter konverteres til   før et nytt system trer i kraft.   NOU-en påpeker månedens
       flere omkamper. Historien viser   fisketillatelser eller om hvilken   Hvis ikke kan kvotepriser og   intervjuobjekt at mange viktige
       at skattesatser synes å stå seg   skattesats som bør brukes på   konsen trasjon ta enda mer av.  juridiske problemstillinger
       bedre over tid enn avgifter.  ressursrenten.            — Hva tror du blir resul­  rundt norsk fiskerilov givning



       48   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 1 - 2017
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53