Page 45 - Norsk Fiskerinaering
P. 45

Høyesterett har vært klinkende
                                                                                         klar: Ingen fiskekvoter er gitt for
                                                                                         evig tid. De kan riktignok gis uten
                                                                                         tidsbegrensning, men det er noe
                                                                                         ganske annet. Mange i næringen
                                                                                         har åpenbart problemer med å se
                                                                                         denne prinsipielt meget viktige
                                                                                         forskjellen, konstaterer månedens
                                                                                         intervjuobjekt. (Foto: Høyesterett)





                                                                                         i Danmark, og studerte nøye
                                                                                         det danske systemet for utleie
                                                                                         av kvoter. Men i det store og
                                                                                         hele er det min oppfatning at
                                                                                         Norge har en fornuftig og god
                                                                                         ressursforvaltning. Det er ikke
                                                                                         mye å lære av andre, i alle fall
                                                                                         ikke om ordninger som egner
                                                                                         seg i Norge.
                                                                                            — Hvorfor forslår dere å
                                                                                         fjerne lengdegrensen på 21
                                                                                         meter i kystflåten?
         innebære sentrale lovend­  sentralt. Vi fores lår kort sagt   er innkreving av ressursren ten   — Kort fortalt fordi utvalget
         ringer?                    et mer effektivt og fleksibelt   ganske innlysende. Fellesska-  mener at denne grensen ikke
             — Ikke direkte. Men vi   system for regis trering og   pet må få sitt. I dag oppfat-  lenger er relevant i forhold til
         valgte å tolke det slik.   utdeling av kvoter. Uansett   tes det særlig støtende når   utviklingen i kystflåten.
                                    hvordan man ser på det, vil   kvotehavere selger seg ut av   — Utvalget er også imot
         PÅ LEDERPLASS OG UN-       dette være et fremskritt. For-  næringen med stor gevinst.   rekrutteringskvoter.
         DER overskriften «Vel blåst»,   slaget om å åpne for utleie av   — Hva er du mest for­  — Ikke nødvendigvis imot,
         har «Norsk Fiskerinæring»   kvoter i løpet av året, er også   nøyd med?         men skeptisk. Det blir mye
         konkludert med at Eidesen-  en ganske risikofri forenkling   — Det har jeg vel alt svart   diskusjon omkring alle spe-
         utvalget gjorde en solid jobb.   av systemet. Media fremstil-  på. At vi ble enige om så mye.  sialordninger og særkvoter.
         Det er mye politisk sprengstoff   ler dette som noe nytt, men   — Brukte dere mye tid   I utvalget var alle enig om at
         og mange kontroversielle for-  det er egen tlig ikke riktig. Det   på å undersøke hvordan   alle slike kvoter må tas fra
         slag i den nye NOU-en, men   vi foreslår er å erstatte flere   andre land har regulert sine   totalkvotene, før man gir seg
         alt i alt bringer den verden et   av dagens ordninger, f.eks.   fiskerier?      til å fordele på fartøy- og grup-
         godt stykke videre. Vi spurte   slumpfiske, samfiske og reder-  — Egentlig ikke. De poli-  penivå. Uansett trenger vi en
         månedens intervjuobjekt om   ikvoter. Utleieordningen er   tiske rammebetingelsene er   grundig gjennomgang av disse
         hva han selv vil trekke frem   ikke så dramatisk som enkelte   såpass ulike mellom fiskeri-  særordningene for å finne
         som de viktigste forslagene:  vil ha den til, også fordi vi fore-  nasjonene at det er vanskelig   ut om de oppfyller tiltenkte
           — For meg, som står litt på   slår begrensninger i bruken.   å kopiere. Utvalget var en tur   formål.
         sidelinjen, er det den totale   Hele utvalget, med ett unntak
         balan sen i forslagene som er   — Roger Hansen, mener at
         viktigst. Utvalget har foreslått   strukturkvo teordningen bør
         en «pakke» som bør vurderes   avvikles. Det må nevnes blant
         og bedømmes som et samlet   de viktigste for slagene, likeså
         hele. Vi har forsøkt å balanse-  at hele utvalget ønsker å
         re næringens behov for forut-  innføre en eller annen form for
         sigbarhet og lønnsomhet opp   innkreving av ressursrenten.
         mot samfunnets forventninger   Noen vil kanskje mene at det
         og fiskeripolitiske mål. Nettopp   siste er det viktigste. For meg
         denne balansen er viktigere
         enn enkeltforslagene.
           Når det er sagt vil jeg mene   Tre fiskere var med i Eidesen-
         at utvalgets forslag til nytt   utvalget. Roger Hansen fra
         grun nsystem, altså at felles   Fin nmark, styreleder i Fiskar-
         fisketillatelser uten tidsbe-  laget Nord, var den eneste som
         grensning skal erstatte dagens   ville beholde ordningen med
         konsesjoner, står veldig     strukturkvoter. (Foto: Therese
                                                       Tande)




                                                                                     "Norsk Fiskerinæring"  nr. 1 - 2017 45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50