Page 54 - Norsk Fiskerinaering
P. 54
Per Sandberg har fartet land og
strand rundt siden han overtok
som fiskeriminister 16. desember
2015. Her er han på besøk hos
Cermaq i Steigen i Nordland for å
åpne et av landets mest moderne
settefiskanlegg. (Foto: NFD)
prosent op pslutning i landets
40 viktigste sjømatkommuner.
Denne trenden ble brutt
ved stortingsvalget i 2005.
For første gang gjorde FrP
det bedre i fiskeri-Norge enn
på landsplan, og slik har det
vært siden. Ved valget i 2009
hadde FrP 14 prosent større
oppslutning i de 40 viktigste
fiskerikommunene i Norge
enn på landsbasis, og i 2013
økte dette til 18 prosent.
Det skal faktisk forundre oss
om ikke forskjellen blir enda
større til høsten.
Bort med det meste
Den første fra FrP som
markerte seg med noe tyngde
i fiskeripoli tikken, var skips- sen innvalgt på Stortinget, og alle fiskekvoter omsettelige. ell sone. I havbrukspolitikken
reder Jens Marcussen fra fra 1989 til 1993 var han den Også i fiskeripolitikken har gikk FrP i 2013 til valg på å
Tvedestrand. I 1978 tapte siste formannen i Sjøfarts- og altså FrP fått det som partiet bedre vilkårene for havbruk,
han kampen om å bli formann fiskerikomiteen. Komiteen ble har villet på mange områder. liberalisere konsesjonsvilkå-
i Fremskrittspartiet, men som kjent nedlagt etter valget rene, overføre konsesjons-
fortsatte som en god og nær i 1993. myndigheten til den enkelte
samarbeidspartner til Carl I. I 1989 var FrP’s fiske- kommune og legge til rette for
Hagen. I 1981 ble Marcus- ripolitikk enkel. Ja til EU- Mye er som før produksjonsøkning.
medlemsskap og omsette- Nå skriver vi januar 2017. FrP Etter snart fire år med
lige fiskekvoter, nei til eget har fiskeriministeren og sitter blå-blått styre må det være
fiskeridepartement, Statens i regjering. Der Jens Marcus- lov å hevde at mye i sjømat-
Fiskarbank, Tilvirkerloven, sen ville snu opp ned på alt, næringen er som det var da
Deltakerloven og Råfiskloven. har FrP i dag medansvar for Erna og hennes flokk overtok
Nei til Hovedavtalen og all den fiskeripolitikken som har makten. Mange utvalg og
offentlig fiskeristøtte og nei vært ført de siste fire årene. kommisjoner har vært i sving,
til felles markedsføring av I 2013 gikk partiet til valg men de praktiske resultatene
fisk. Som et lite og populis- på å gjennomgå og moderni- har foreløpig vært små. Vi un-
tisk opposisjonspar ti og uten sere Råfiskloven og Deltaker- derstreker foreløpig. Å samle
nevneverdige ambisjoner i loven. Salgslagens monopol flertall på Stortinget for gjen-
kyst-Norge, ville FrP sanere på førstehåndsom setningen nomgripende endringer av
det meste. måtte endres. Akkurat fiskeripolitikken har ikke vært
Senere må det være lov hvordan var det ikke mulig å mulig de siste fire årene. Skal
til å si at partiet har moderert lese av stortingsprogrammet. vi tro Per Sandbergs forgjen-
seg en god del, delvis på Prinsipielt var FrP imot leve- ger, Høyres Elisabeth Aspa-
grunn av et ønske om å øke ringsplikten for trålerne, men ker, er det heller ikke ønskelig
Mange har prøvd å danne oppslutningen langs kysten, som det «lov og rett»-partiet med store endringer uten at
politiske partier. De aller men også fordi mange av man alltid har vært, mente det er tverrpolitisk enighet om
færreste har oppnådd suksess. kampsakene fra 1989 faktisk man at inngåtte avtaler måtte dem. I det ligger at i alle fall
Carl I. Hagen klarte det. Men er vunnet. Næringen har ikke respekteres. Partiet ønsket å Arbeiderpartiet og Høyre må
innen fiskeripoli tikken var FrP lenger et eget departement, utvikle et system med omset- være enige. Om Sandberg
i mange år nesten usynlig. Den
første som markerte seg var Statens Fiskarbank og Ho- telige kvoter, uten å presi sere deler denne oppfatningen er
skipsreder Jens Marcussen fra vedavtalen er avviklet, Tilvir- hvordan, og ville utrydde kon- litt uklart. Det er heller ikke
Tvedestrand. (Foto: FrP) kerloven borte og i praksis er gekrabben utenfor kommersi- så interessant. I overskue-
54 "Norsk Fiskerinæring" nr.1 - 2017