Page 56 - Norsk Fiskerinaering
P. 56
kvoteåret bør period iseres for derfor være i forkant når det
å sikre en bedre råvaretilgang gjelder teknologiske løsnin-
for den landbaserte indus- ger.
trien. Det må igangsettes økt
forskning innenfor sjø-
Kommentar: Vi ser ikke matnæringen for å utnytte
poenget med et partiprogram potensialet som biprodukter
som lover «å vurdere om har, herunder for eksempel
kvoteåret bør periodiseres». I helsekost/medisin. Bærekraf-
slike programmer ønsker vi å tig beskatning av ressursene
få vite hva partiet vil gjøre. forutset ter internasjonalt sam-
arbeid og avtaler. Norge må
Prinsipielt er FrP imot leve- derfor bidra til å sikre avtaler
ringsplikten for fiskerinærin- og effektiv kontroll mot ulovlig,
gen. Tidligere inngåtte avtaler urapportert og uregulert fiske.
skal imidlertid respekteres. Omsetning av ulovlig fangst
Man kan imidlertid vurdere må etterforskes som grov
Hva som skjer med Pliktkommisjonens forslag vet ingen i dag. Slik om disse avtalene skal knyt- økonomisk kriminalitet. Det
vi tolker FrPs forslag til fiskeripolitisk program, er partiet imot å tes til regioner fremfor spesi- må reageres strengt på over-
oppheve trålernes leveringsplikt. I så fall blir det neppe flertall på fikke kommuner eller havner. tredelser og andre former for
Stortinget for dette. Her fra overrekkelsen av Plikt kommisjonens
rapport i midten av desember 2016. Til venstre Per Sandberg, til høyre juks med kvotene. Kystvakten
kommisjonsleder Lars Mathiesen. (Foto: NFD) Kommentar: Så vidt vi kan og fiskerikontrollen må tilføres
forstå vil FrP beholde tråler- tilstrekkelige midler til å øke
nes leveringsplikt. Det betyr innsatsen mot ulovlig fiske.
at ressursene forvaltes med hvordan, og om det står det at Pliktkommisjonens forslag
sikte på langsiktig og bæ- ingen ting i partiprogrammet. om å avvikle disse pliktene Kommentar: Ingen over-
rekraftig avkastning. Frem- ikke får flertall på Stortinget. raskelse at FrP vil satse på
skrittspartiet ønsker å sikre en FrP vil stimulere til ytterli- forskning. Det vil alle. Vi
optimal utnyt telse av fiskebe- gere brukerstyrt forskning på Det er viktig at det satses på stusser heller ikke over at
stander. Dette kan blant annet utnyt telse av fiskeressursene. forskning og utvikling innen partiet vil ha streng kontroll og
gjøres gjennom omsettelige Herunder potensial for mottak fiskeindustrien for å bli mer straffer som svir. FrP har alltid
kvoter og tilrettelegging for et og fore dling av levende fisk. konkurransedyktig overfor vært opptatt av lov og orden.
tett samspill mellom bedrifter, Dette kan sikre en bedre lavkos tland. Norge vil ikke
bransjer, forskningsmiljøer og og mer forutsig bar råvaretil- kunne konkurrere når det Det er nødvendig med visse
andre aktører. Tilla telser til å gang. Vi vil også vurdere om gjelder lønnskost nader og må reguleringer av fiskeriene og
utnytte deler av ressursene i
havet skal tildeles av staten.
Disse tillatelsene skal kunne
omsettes mellom aktørene i
næringen. Det er også viktig
å sikre ordninger som ivaretar
rekruttering innenfor fiskeri-
næringen.
Kommentar: Ikke noe
av dette er kontroversielt.
Omsetning av kvoter har jo
foregått i snart 30 år. At man
etablerer ordninger for å sikre
rekrutteringen, er heller ikke
omdiskutert. Spørsmålet er
I fiskeripolitiske programmer
blir det nødvendigvis en del
flos kler. FrP mener f.eks. at
det er viktig å forske mer på
utnyt telse av biprodukter.
Hvem gjør ikke det? Her er
fiskeriminister Sandberg hos
Sotra-bedriften Biomega i januar
i fjor, ett av mange selskaper
som jobber målrettet for å gjøre
fiskeavskjær og slo til helsekost.
(Foto: NFD)
56 "Norsk Fiskerinæring" nr.1 - 2017