Page 92 - Norsk Fiskerinaering
P. 92

prosentandel av omset ningsverdien. Det
                                                                               er til å forstå. Men det som ikke er til å
                                                                               forstå, er at noen vil betale for den null-
                                                                               verdien salgslagene tilfører prosessen.
                                                                                 Som Tsukij Fishmarket ble fiske-
                                                                               salslagslova og det norske salgs-
                                                                               lagssystemet etablert mellom første og
                                                                               andre verdenskrig. Formålet var å funge-
                                                                               re som et bindeledd mellom fiskerne og
                                                                               fiskeindus trien. Det var lenge før internet
                                                                               og moderne kommunikasjonsmidler var
                                                                               oppfunnet. Veinettet var dårlig utbygd, og
                                                                               finans- og logis tikk-tjenester fremmed-
                                                                               ord for de fleste. Den gang hadde både
                                                                               Tsukijmarkedet og de norske salgslagene
                                                                               en logisk funksjon.
                                                                                 Slik er det ikke lenger.
                                                                                 En av de viktigste oppgavene salgs-
                                                                               lagene har i dag er å sikre fiskerne en
                                                                               minimumspris. Et utvalg av «eksperter»
                                                                               skal hvert år fastsette minstepriser for
                                                                               de fleste arter. Men slike «eksperter»
       Hver dag skifter ca. to tusen tonn fisk og skalldyr eiere på Tsukiji. Tunfisk er en svært populær   finnes ikke. Ingen i verden vet jo hvordan
       art, og særlig av den blåfinnede typen. Bluefin tuna kan omsettes for flere hundre tusen kroner   fiskeprisene vil utvikle seg. Derfor er det
       pr. fisk.                                                               bedre å kalle utvalgets medlemmer for
                                                                               «politiske prisfastsettere». Hele systemet
       og selgerne er blitt større og større. De   Det er ikke bare i Japan at tiden har løpt   er en grov fornærmelse mot fiskerne
       ønsker direkte kontakt med hverandre,   fra store au ksjonshaller for fisk. I Eng-  og deres evne til selv å finne ut hva
       og trenger ingen fordyrende mel lomledd.   land, Danmark, Tyskland, Holland og   som er en gunstig pris for den fisken de
       Kjøperne gjør alt de kan for å komme i   Frankrike er fiskeauksjonenes rolle og   bringer på land. I vår moderne tidsalder
       direkte kontakt med fiskebåter og små   betydning i ferd med å forsvinne.   hører det ingen sted hjemme at staten
       produsenter ute i distriktene — og om-                                  kan sette markedskreftene ut av spill på
       vendt. Å sende fisken til ompakking på                                  denne måten.
       et marked koster bare penger. Det tar tid                                 I dag har hver eneste fisker og skipper
       også, og bidrar til å forringe fiskekvalite-  Salgslagene               adgang til all den infor masjonen de måtte
       ten på veien til konsumentenes spise-  I Norge er det bestemt ved lov at salgsla-  ønske seg. Mobiltelefonene er som små
       bord.                               gene skal etablere og styre markedsplas-  datamas kiner, og har dekning nesten
          En stor del av de 60.000 menneskene   ser for fisk. Salgslagene har monopol på   over alt. Særlig Sildesalgslagets rolle og
       som jobber på Tsukij har i realiteten in-  å omsette fisken fra selger til kjøper.  funksjon er absurd. Markedsplassen for
       gen økonomisk berettigelse. Den verdien   I Tokyo har Tsukij en fysisk funksjon   pelagisk fisk er svært oversiktlige. Det vil
       de tilfører fisken rettferdiggjør ikke lenger   som bindeledd mellom kjøperne og   ikke være noen som helst problemer for
       kostnadene. Om det nye markedet i   selgerne. Det samme kan vi ikke si om   fiskerne og fiskekjøperne å finne frem til
       utkanten av Tokyo blir halvert, vil tiden   salgslagene i Norge. De øker ikke ver-  riktige markeds priser seg imellom.
       vise. Det eneste som er sikkert er at   dien av fisken, heller tvert om. Salgsla-  Så vidt jeg vet er de norske fiske-
       markedsplassen Tsukij lukker sine dører.   gene omsetter fisk for titalls milliarder   salgslagene unike. Ikke noe annet sted
       Det andre som er sikkert, er at flere av   kroner uten å tilføre noe som ikke kjøper   i verden praktiserer man i dag et slikt
       de funksjonene Tsukij står for i dag vil bli   og selger selv kunne ha gjort. For denne   system. Alle tilsvarende ordninger er for
       flyttet ut til de japanske havnebyene.   oppgaven får salgslagene betalt en liten   lengst avviklet. «Last man standing» er




                                                                                   Egersund Net er aktiv innenfor hele
                                                                                   verdikjeden når det gjelder å skape
                                                                                   fremtidens not-teknologi for oppdrett
          FRA NETT TIL ASJETT                                                      av  sk. Vi bidrar aktivt til at havbruk er
                                                                                   en miljøvennlig og bærekraftig vekst-
                                                                                   næring som produserer sunn sjømat
                                                                                   til et globalt marked.
                                                                                   www.egersundgroup.no










       92   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2016
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97