Page 92 - Norsk Fiskerinaering
P. 92
prosentandel av omset ningsverdien. Det
er til å forstå. Men det som ikke er til å
forstå, er at noen vil betale for den null-
verdien salgslagene tilfører prosessen.
Som Tsukij Fishmarket ble fiske-
salslagslova og det norske salgs-
lagssystemet etablert mellom første og
andre verdenskrig. Formålet var å funge-
re som et bindeledd mellom fiskerne og
fiskeindus trien. Det var lenge før internet
og moderne kommunikasjonsmidler var
oppfunnet. Veinettet var dårlig utbygd, og
finans- og logis tikk-tjenester fremmed-
ord for de fleste. Den gang hadde både
Tsukijmarkedet og de norske salgslagene
en logisk funksjon.
Slik er det ikke lenger.
En av de viktigste oppgavene salgs-
lagene har i dag er å sikre fiskerne en
minimumspris. Et utvalg av «eksperter»
skal hvert år fastsette minstepriser for
de fleste arter. Men slike «eksperter»
Hver dag skifter ca. to tusen tonn fisk og skalldyr eiere på Tsukiji. Tunfisk er en svært populær finnes ikke. Ingen i verden vet jo hvordan
art, og særlig av den blåfinnede typen. Bluefin tuna kan omsettes for flere hundre tusen kroner fiskeprisene vil utvikle seg. Derfor er det
pr. fisk. bedre å kalle utvalgets medlemmer for
«politiske prisfastsettere». Hele systemet
og selgerne er blitt større og større. De Det er ikke bare i Japan at tiden har løpt er en grov fornærmelse mot fiskerne
ønsker direkte kontakt med hverandre, fra store au ksjonshaller for fisk. I Eng- og deres evne til selv å finne ut hva
og trenger ingen fordyrende mel lomledd. land, Danmark, Tyskland, Holland og som er en gunstig pris for den fisken de
Kjøperne gjør alt de kan for å komme i Frankrike er fiskeauksjonenes rolle og bringer på land. I vår moderne tidsalder
direkte kontakt med fiskebåter og små betydning i ferd med å forsvinne. hører det ingen sted hjemme at staten
produsenter ute i distriktene — og om- kan sette markedskreftene ut av spill på
vendt. Å sende fisken til ompakking på denne måten.
et marked koster bare penger. Det tar tid I dag har hver eneste fisker og skipper
også, og bidrar til å forringe fiskekvalite- Salgslagene adgang til all den infor masjonen de måtte
ten på veien til konsumentenes spise- I Norge er det bestemt ved lov at salgsla- ønske seg. Mobiltelefonene er som små
bord. gene skal etablere og styre markedsplas- datamas kiner, og har dekning nesten
En stor del av de 60.000 menneskene ser for fisk. Salgslagene har monopol på over alt. Særlig Sildesalgslagets rolle og
som jobber på Tsukij har i realiteten in- å omsette fisken fra selger til kjøper. funksjon er absurd. Markedsplassen for
gen økonomisk berettigelse. Den verdien I Tokyo har Tsukij en fysisk funksjon pelagisk fisk er svært oversiktlige. Det vil
de tilfører fisken rettferdiggjør ikke lenger som bindeledd mellom kjøperne og ikke være noen som helst problemer for
kostnadene. Om det nye markedet i selgerne. Det samme kan vi ikke si om fiskerne og fiskekjøperne å finne frem til
utkanten av Tokyo blir halvert, vil tiden salgslagene i Norge. De øker ikke ver- riktige markeds priser seg imellom.
vise. Det eneste som er sikkert er at dien av fisken, heller tvert om. Salgsla- Så vidt jeg vet er de norske fiske-
markedsplassen Tsukij lukker sine dører. gene omsetter fisk for titalls milliarder salgslagene unike. Ikke noe annet sted
Det andre som er sikkert, er at flere av kroner uten å tilføre noe som ikke kjøper i verden praktiserer man i dag et slikt
de funksjonene Tsukij står for i dag vil bli og selger selv kunne ha gjort. For denne system. Alle tilsvarende ordninger er for
flyttet ut til de japanske havnebyene. oppgaven får salgslagene betalt en liten lengst avviklet. «Last man standing» er
Egersund Net er aktiv innenfor hele
verdikjeden når det gjelder å skape
fremtidens not-teknologi for oppdrett
FRA NETT TIL ASJETT av sk. Vi bidrar aktivt til at havbruk er
en miljøvennlig og bærekraftig vekst-
næring som produserer sunn sjømat
til et globalt marked.
www.egersundgroup.no
92 "Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2016