Page 100 - Norsk Fiskerinaering
P. 100

ikke opp; å gå på med krum                                                       tok de en stor sardinfabrikk i
       hals var blitt hans motto. Han                                                   samme strøk; bransjen hadde
       fortsatte med eksporten av                                                       hatt noen vanskelige år etter
       laks og hummer, og tok opp                                                       1900. Den fjerde hermetikk-
       igjen eksport av ansjos i tøn-                                                   fabrikken i Strømstenen ble
       ner for å få jevn drift mellom                                                   overtatt i 1909. Alle disse
       sesongene. Han tok vennen                                                        fire anleggene besto av flere
       inn igjen fire år senere, men                                                    trebygninger, med innslag av
       nå med bare 25 prosent an-                                                       mur bygg.
       del. Firmaet trengte bare en
       sjef. Grønnestad ble hans «&
       Co», og ble med på det store
       gjennombruddet i hermetik-                                                       Desentralisert
       ken.                                                                             og integrert
                                                                                        produksjon

       Hermetikkeventyret                                                               For en råstoffavhengig bran-
                                                                                        sje, hvor særlig brislingen og
       De to lederne utfylte hver-                                                      småsil den måtte hermetiseres
       andre ypperlig. Bjelland var                                                     samme dag som den kom i
       med sitt uforferdete pågangs-                                                    hus, var det gunstig med en
       mot, overveldende energi og                                                      spredning av produksjonen
       kvikke hode på ferde overalt                                                     ut i råstoffdistriktene. I 1904
       og til alle døgnets tider; på                                                    overtok derfor konsernet en
       fiskefeltene, i fabrikkene og                                                    eldre hermetikkfabrikk i Sku-
       på reiser til kunder og under-                                                   denes, som ble spesialisert
       leverandører, uten å kunne                                                       for produksjon av fiskeboller.
       noe fremmedspråk. Han                                                            Fire år etter ble det reist en ny
       hadde alltid et våkent blikk for                                                 sardinfabrikk i Sunnhordland.
       tekniske fremskritt, produkt-                                                    I 1911/12 overtok man to
       kvalitet og markedsføring.                                                       eldre slike fabrikker i samme
       Han satte seg lett inn i saker                                                   område, mens en fjerde ble
       og kunne fatte raske beslut-                                                     reist i 1913. Året etter ble en
       ninger. Han var en krevende                                                      tobakksfabrikk i Bergen om-
       arbeidsgiver, men folkelig i                                                     innredet til sardinfabrikk.
       stilen og omsorgsfull. Han                                                         Bjellands strategi med å
       skal ha kjent de fleste ansatte                                                  spre produksjonen geografisk
       i Stavanger og var godt likt av   En oversikt over firmaets tidlige utmerkelser. Deltakelse i inter-  fant støtte i det forhold at
       dem. Ikke minst var han dyk-  nasjonale fiskeri- og industriutstillinger var et viktig ledd i markeds-  produksjonsteknologien selv
       tig til å velge medarbeidere,   føringen. Det ga kvalitetsstempel og viktige kontakter. Allerede i   etter mekaniseringen var slik
                                  1899 hadde firmaet mottatt «3 Grand Prix, 5 Hædersdiplomer og 14
       som Grønnestad og sentrale   Guldmedaljer» for sine produkter.                   at skala-fordelen ved økt fa-
       mellomledere, og til å holde                                                     brikkstørrelse var begren set.
       på dem. Grønnestad ble 19                                                        Rasjonaliseringsgevinsten
       år i firmaet. Mens Bjelland   styreverv. Han gjorde denne   at firmaets ekspansjon hele   lå primært på råstoffsiden
       «var litt av en brushane», var   brede samfun nsinnsatsen   tiden skjedde stegvis, ved   og i eksport/markedsføring.
       kompanjongen «det rolige,   med Bjellands samtykke.   forsiktige disposisjoner og   Lokalisering i spredte byg-
       formelle holdepunkt» i fir-  Selv konsentrerte denne seg   angivelig uten låneopptak.   desamfunn ga også billigere
       maet — kontorsjefen. Han var   helt ut om forretningen — og   Her skilte det seg ut fra de   arbeidskraft enn i byer.
       allsidig begavet, sosial, dyktig   familien. Han tok ikke noen   fleste andre av byens her-  En viktig premiss for denne
       til å formulere seg muntlig og   verv i bransjens etter hvert   metikkfirmaer. Starten på   kraftige ekspansjonen var
       skriftlig og språkmektig.   rike organisasjonsflora eller i   hermetikkeventyret skjedde   at Bjelland & Co. i årene
          Det var egenskaper som   politikk og samfunnsliv.  altså i et leid lokale, etterfulgt   1903-10 var ene- eller ho-
       disse, samt medeierskapet    Grønnestad ble utløst i   av innkjøp og ominnredning   vedleverandør til den britiske
       i bransjens største bedrift,   1908, antakelig som følge   av to-tre gamle sjøhus. Den   storimportør Angus Watson,
       som gjorde at han kom til å   av at Bjellands eldste sønn   første spesialkonstruerte   «mannen som ga den norske
       spille en hovedrolle i arbeidet   Ragnvald trådte inn i firmaet.   fabrikken ble reist i 1898 tvers   hermetikkindustri syvmils-
       med å organisere hermetikk-  Grønnestad reiste sammen   over Vågen for den første.   støvler å gå med». Det oppsto
       industrien. Den første bran-  med firmaets kontorsjef en   Den ble senere utvidet ved   et til litsforhold mellom de to
       sjeforening ble startet i 1898 i   stor hermetikkfabrikk, Con-  innkjøp av de to sjøhusene til   entreprenørene. Bjelland fikk
       Stavanger, utvidet til De Vest-  cord Canning Co. i Stavanger,   en nedlagt hermetikkfabrikk   levere alt selskapet maktet
       landske Hermetikfabrikanters   som fikk filialer i Sunnhord-  på nabotomten. Fabrikk nr.   til Watson, men klarte ikke
       Forening i 1908, som i praksis   land og Sogn. Bjelland og   3 var et sagbruk og kassefa-  å holde følge i lengden. I ly
       ble en landsforening. Grønne-  Grønnestad forble venner   brikk i Strømstenen, som ble   av de sikre og gode Watson-
       stad var primus motor i begge   livet ut.             kjøpt i 1902 og ominnredet til   kontraktene hadde Bjel land
       og hadde en rekke andre      Det er verdt å merke seg   hermetikkfa brikk. I 1905 over-  bygd opp selvstendig eksport



       100 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2016
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105