Page 105 - Norsk Fiskerinaering
P. 105

Tabell 1: Verdens største importører av fisk og sjømat. Verdi i
                                                             milliarder amerikanske dollar. Kilde: FAO
                                              Land        2010   2011   2012   2013   2014   2015   Endr. 2015/2014
                                              USA         15,6   17,6   17,6   18,0   20,3   18,7     – 8,8 %
                                              Japan       15,2   17,7   18,0   15,3   14,7   13,4     – 7,9 %
                                              Kina         6,3    7,8    7,4   12,9   13,5   13,3     – 1,5 %
                                              Sør-Korea    3,2    4,0    3,7    3,6   4,3    4,4     – 10,3 %
                                              EU          44,5   50,2   49,0   50,9   54,4   48,8       2,3 %
                                              Andre       27,9   34,3   33,7   35,6   37,2   32,4    – 12,9 %
                                                                                                     -
                                              TOTALT     112,7   131,7  129,5  136,3   144,4  131,0   – 9,3 %–



                                              Tabell 2:  Verdens største eksportører av fisk og sjømat. Verdi i
                                                              milliarder amerikanske dollar. Kilde: FAO
                                              Land        2010   2011   2012   2013   2014   2015   Endr. 2015/2014
                                              Kina        13,5   17,2   18,2   12,9   13,5   13,3     – 1,5 %
                                              Norge        8,9    9,5    8,9   10,3   10,8   9,0     – 16,7 %
         ske konsumenter godt av en sterk dollar,   Vietnam   5,1   6,3   6,3   6,9   8,0    8,0     – 15,2 %
         god økonomisk vekst og lave priser for
         populære produkter som tunfisk, reker,   USA      4,8    5,9    5,8    6,0   6,1    5,9        0,0 %
         chilensk laks og tilapia.            Thailand     7,2    8,2    8,1    7,0   6,6    5,6      – 3,3 %
                                              Chile        3,5    4,6    4,3    4,9   5,9    4,7     – 20,3 %
                                              EU          26,7   30,4   30,0   29,8   32,2   29,3    – 10,9 %
         Eksport                              Canada       0,0    0,0    4,2    4,3   4,5    4,6      – 9,0 %
         Verdien av den globale sjømateksporten   Andre   41,8   48,4   43,5   54,1   56,7   50,5       2,2 %
         gikk ned med 9,3 prosent i 2015, sam-  TOTALT   111,5   130,5  129,3  136,2   144,3  130,9   – 9,3 %
         menlignet med 2014. Men den største
         eksportøren, Kina, registrerte bare en   I tabell 2 ser vi effekten av svekket kronekurs mot dollar. I norske kroner økte
         marginal nedgang på 1,5 prosent, mens   eksportverdien av sjømat med 8,4 prosent fra 2014 til 2015. I dollar falt den med
         Norge og Thailand fikk en reduksjon på   16,7 prosent.
         henholdsvis 16,7 og 15,2 pros ent.
           De store produsentlandene, som
         Norge, har likevel nydt godt av gode   sjømathandelen er også sensitiv i forhold   som den generelle økonomiske utviklin-
         priser for laks og torsk, og har tross alt   til andre faktorer, som f.eks. valutautvik-  gen, også inn her. Regionale for skjeller
         klart seg ganske bra til tross for import-  ling, konkur ransesituasjonen og prisutvik-  i tilbud og etterspørsel kan også gi seg
         forbudet i Russland. Kinesisk produk-  lingen for konkurrerende produkter.    utslag i det globale gjennomsnittet.
         sjon av hvitfisk-produkter har gått noe   Prisutviklingen for sjømat har siden   Hva forteller så dette oss om norsk
         ned som en følge av strammere tilførsel   årtusenskiftet stort sett gått oppover.   fiskeri- og oppdrettsnæring? Ikke noe
         av råvarer. Chile har mistet betydelige   FAOs Fish Price Index (FPI), som viser   spesielt, annet enn at vi er meget godt
         markedsandeler når det gjelder laks, idet   gjennomsnit tlig pris for et utvalg sjømat-  posisjonert for å fortsette og bli med på
         store amerikanske kjeder nå i økende   produkter, viser en ganske klar trend   veksten i den globale sjømatnæringen.
         grad må basere tilførselen på laks fra   siden 2002. Se figur 3. Vi hadde små   Til tross for hva vi anser som usaklige
         Norge og Canada.                    tilbakefall i 2009 og 2012, og i 2015 falt   angrep på vår næring fra miljøvernere og
           EU som region troner egentlig på top-  prisene litt igjen. Priskurven tyder imi-  rabiate interessegrupper, vil fremtiden for
         pen av listen over de største eksportø-  dlertid på at veksten i den gjennomsnittli-  norsk fiskeri- og oppdrettsnæring fortsatt
         rene, men EU består jo av 28 enkeltland,   ge importprisen for sjømat kan flate ut litt   stemme overens med det bildet mange
         og av EU-landene er det ingen som når   i løpet av de nærmeste årene. I så måte   politikere i dag tegner av næringen.
         opp på listen over de fem største ekspor-  kan 2015 være et tegn må dette.  Norge er i den heldige situasjonen at
         tørene i verden. Se tabell 2. Danmark   Prisene på sjømat viser mindre va-  de produktene vi tilbyr, blir stadig mer
         havner på 7. plass, Spania på 8. plass og   riasjoner enn prisene på andre matvarer   populære på verdensmarkedet. Laks og
         Nederland på 10. plass.             som f.eks. oljer, korn og melkeprodukter.   torsk er de viktigste, og etterspøselen
                                             Dette, sammen med den oppadgående   etter disse artene øker, mye takket være
                                             trenden vi har hatt de siste 15 årene,   god og massiv markedsføring fra norsk
         Prisutviklingen                     tyder på at gapet mellom tilbud og etter-  side.
                                                                                   Utgangspunktet for videre suksess
                                             spørsel av sjømatprodukter stadig er til
         Sjømat er den største gruppen matvarer   stede. Det er ingen grunn til å tro at dette   er det beste, men vi må satse videre på
         som det handles med inter nasjonalt, til   gapet vil bli mindre de nærmeste årene.   forskning, produktutvikling, markedsfø-
         manges forbauselse. Følgelig er sjømat   Men selv om dette er den vik tigste grun-  ring og effek tivisering. Suksess kommer
         underlagt en rekke lover og regler. Men   nen til at FPI øker, spiller andre faktorer,   ikke av seg selv.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2016  105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110