Page 42 - PiscusNytt 01 2018
P. 42

Hybrid framdrift






























































                      -Uten støtten fra Enova tror jeg ikke vi   rederiene Brødrene Bakken AS og Oddvar   som finnes markedet for større fartøy,
                    hadde valgt denne løsningen, - da hadde   Nes AS ønsker å fronte kystnotgruppens   men de leveres normalt ikke i mindre skala
                    vi heller hatt en hjelpemotor til, legger   utvikling i det grønne skiftet og bidra til   tilpasset fartøy av denne størrelse.
                    Oddvar til, som kan glede seg til ny båt   fortgang i miljøoptimalisering av denne
                    som etter planen skal overleveres i mars   gruppen.                Mange har bidratt
                    2019.                              I endringsspesifikasjonen beskrives det   For å skape disse fartøyene har
                                                      hvordan fartøyene endres fra konvensjo-  Skipskompetanse bidratt i ett forprosjekt
                    Kunne valgt ren dieseldrift       nelle fartøy til et batterihybridfartøy for   for rederiene i forbindelse med skrogop-
                    I  en   endringsspesifikasjon  som  å oppnå lavere driftskostnader og klima-  timalisering, propulsjonsoptimalisering
                    Skipskompetanse har laget til de inngåtte   gassutslipp. Det benyttes også en rekke   og realitetsvurdering av arrangementer
                    kontraktene i forbindelse med at det ble   andre nyvinninger for denne flåtegrup-  i forbindelse med batterihybrid-løsnin-
                    valgt å installere batteri skrives det: De to   pen. Flere av tiltakene er innovasjoner   ger. Foruten eierne og skipskompetanse,


               42   PiscusNytt
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47