Page 42 - PiscusNytt 01 2018
P. 42
Hybrid framdrift
-Uten støtten fra Enova tror jeg ikke vi rederiene Brødrene Bakken AS og Oddvar som finnes markedet for større fartøy,
hadde valgt denne løsningen, - da hadde Nes AS ønsker å fronte kystnotgruppens men de leveres normalt ikke i mindre skala
vi heller hatt en hjelpemotor til, legger utvikling i det grønne skiftet og bidra til tilpasset fartøy av denne størrelse.
Oddvar til, som kan glede seg til ny båt fortgang i miljøoptimalisering av denne
som etter planen skal overleveres i mars gruppen. Mange har bidratt
2019. I endringsspesifikasjonen beskrives det For å skape disse fartøyene har
hvordan fartøyene endres fra konvensjo- Skipskompetanse bidratt i ett forprosjekt
Kunne valgt ren dieseldrift nelle fartøy til et batterihybridfartøy for for rederiene i forbindelse med skrogop-
I en endringsspesifikasjon som å oppnå lavere driftskostnader og klima- timalisering, propulsjonsoptimalisering
Skipskompetanse har laget til de inngåtte gassutslipp. Det benyttes også en rekke og realitetsvurdering av arrangementer
kontraktene i forbindelse med at det ble andre nyvinninger for denne flåtegrup- i forbindelse med batterihybrid-løsnin-
valgt å installere batteri skrives det: De to pen. Flere av tiltakene er innovasjoner ger. Foruten eierne og skipskompetanse,
42 PiscusNytt