Page 38 - PiscusNytt 01 2018
P. 38

Hybrid framdrift


































                    ● Både skrog, propell og bulb er i detalj tilpasset det batterihybride fremdriftssystemet. Illustrasjon Skipskompetanse AS.




                    under garnsetting. Under hal vil fartøyet   som skal utstyres med dieselelektrisk bat-  Fokus på drivstofføkonomi
                    ha fulladet batteri, og kan kjøre på ren   terihybridløsning.      God drivstofføkonomi er i fokus. Det
                    batteridrift i et par timer, forteller Hansvik.                    fokuseres på propeller, propelldyser, sty-
                    Det kan nevnes at batteriet kan lades   Landstrøm bygges ut        ringssystemer for fremdriftsmotorer og
                    både under gange og med landstrøm når   Problemet ved å velge hel-elektrisk   generatorer, hybridløsninger med batteri,
                    fartøyet ligger til kai. Enova har bidratt   fremdrift er at fartøyet må ha adgang   rene batteriløsninger, PTI og PTO. Noen
                    med 2,7 millioner kroner til utviklingen av   til landstrøm. Det er ikke praktisk med   løsninger er vinnere for miljøet, men slett
                    den nye batterihybriden.          dagens batteriteknologi å gå en uke på   ikke alltid for rederens økonomi. Noen vin-
                                                      Barentshavet, eller på flere ukers tur på   ner både med hensyn til økonomi og miljø.
                    Lønnsom miljøløsning              linefiske med batteridrift. Det gjør at dette   Lavt drivstofforbruk er det samme som
                    Under utviklingen av fartøyet har Moen   foreløpig er en teknologi som passer best   lavt utslipp av klimagasser.
                    Marin hatt stort fokus på å redusere det   i kystnære fiskerier hvor en ofte anløper   Støttværing og Trondskjær får ikke bare
                    samlede energiforbruket. Varmen fra   havn. Med støtte fra ENOVA er det, eller   batteri, men også PTO/PTI og variabelt
                    kjølevæsken til dieselmotorene brukes   blir, bygget ut landstrøm i en rekke fiske-  turtall og annen energibesparende
                    til oppvarming av innredning og venti-  rihavner.                  teknologi om bord. Dette er fartøy som
                    lasjonsluft. Det har også vært fokus på å   De to andre fartøyene som bygges, og   utfordrer de mange leverandørene som
                    bruke elektrisk utstyr der dette er mulig.   som nå tar norsk fiskeflåte et langt skritt   bidrar til å utstyre fiskefartøy. Det er også
                    Båten blir blant annet utstyrt med elek-  inn i det grønne skiftet, er Støttværing   slik at skulle disse løsningene bli standard,
                    triske sidepropeller fra MBH og elektrisk   og Trondskjær som bygges ved Stadyard.   må leverandører av fremdriftsløsninger
                    garngreier.                       De blir sannsynligvis verdens mest miljø-  og annen teknologi, være villig til å satse
                      I utviklingen av fremdriftssystemet, har   vennlige fiskefartøy i sin størrelsesgruppe.   på utvikling av dette for ikke å falle ut av
                    Elmarin vært en viktig støttespiller. De   Rederne har sagt ja til å bruke millioner   markedet for nybygg.
                    leverer også komplett batteri hybrid frem-  på en miljøvennlig og innovativ frem-  Etter som det blir strengere og stren-
                    driftssystem inklusive tavler, frekvensom-  driftsløsning. Dette har vært mulig, delvis   gere miljøkrav til skip, vil de som tilfreds-
                    formere, batteripakke og manøver -og   gjennom innovative løsninger og kost-  stiller kravene også ha en større verdi i
                    kontrollsystem. I tillegg til dette fartøyet   nadsriktige løsninger, visjonære redere og   annenhåndsmarkedet enn skip med eldre
                    er det også to andre båter under bygging   betydelig støtte fra Enova.  teknologi. Muligheten for å få tilbake en


               38   PiscusNytt
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43