Page 38 - PiscusNytt 01 2018
P. 38
Hybrid framdrift
● Både skrog, propell og bulb er i detalj tilpasset det batterihybride fremdriftssystemet. Illustrasjon Skipskompetanse AS.
under garnsetting. Under hal vil fartøyet som skal utstyres med dieselelektrisk bat- Fokus på drivstofføkonomi
ha fulladet batteri, og kan kjøre på ren terihybridløsning. God drivstofføkonomi er i fokus. Det
batteridrift i et par timer, forteller Hansvik. fokuseres på propeller, propelldyser, sty-
Det kan nevnes at batteriet kan lades Landstrøm bygges ut ringssystemer for fremdriftsmotorer og
både under gange og med landstrøm når Problemet ved å velge hel-elektrisk generatorer, hybridløsninger med batteri,
fartøyet ligger til kai. Enova har bidratt fremdrift er at fartøyet må ha adgang rene batteriløsninger, PTI og PTO. Noen
med 2,7 millioner kroner til utviklingen av til landstrøm. Det er ikke praktisk med løsninger er vinnere for miljøet, men slett
den nye batterihybriden. dagens batteriteknologi å gå en uke på ikke alltid for rederens økonomi. Noen vin-
Barentshavet, eller på flere ukers tur på ner både med hensyn til økonomi og miljø.
Lønnsom miljøløsning linefiske med batteridrift. Det gjør at dette Lavt drivstofforbruk er det samme som
Under utviklingen av fartøyet har Moen foreløpig er en teknologi som passer best lavt utslipp av klimagasser.
Marin hatt stort fokus på å redusere det i kystnære fiskerier hvor en ofte anløper Støttværing og Trondskjær får ikke bare
samlede energiforbruket. Varmen fra havn. Med støtte fra ENOVA er det, eller batteri, men også PTO/PTI og variabelt
kjølevæsken til dieselmotorene brukes blir, bygget ut landstrøm i en rekke fiske- turtall og annen energibesparende
til oppvarming av innredning og venti- rihavner. teknologi om bord. Dette er fartøy som
lasjonsluft. Det har også vært fokus på å De to andre fartøyene som bygges, og utfordrer de mange leverandørene som
bruke elektrisk utstyr der dette er mulig. som nå tar norsk fiskeflåte et langt skritt bidrar til å utstyre fiskefartøy. Det er også
Båten blir blant annet utstyrt med elek- inn i det grønne skiftet, er Støttværing slik at skulle disse løsningene bli standard,
triske sidepropeller fra MBH og elektrisk og Trondskjær som bygges ved Stadyard. må leverandører av fremdriftsløsninger
garngreier. De blir sannsynligvis verdens mest miljø- og annen teknologi, være villig til å satse
I utviklingen av fremdriftssystemet, har vennlige fiskefartøy i sin størrelsesgruppe. på utvikling av dette for ikke å falle ut av
Elmarin vært en viktig støttespiller. De Rederne har sagt ja til å bruke millioner markedet for nybygg.
leverer også komplett batteri hybrid frem- på en miljøvennlig og innovativ frem- Etter som det blir strengere og stren-
driftssystem inklusive tavler, frekvensom- driftsløsning. Dette har vært mulig, delvis gere miljøkrav til skip, vil de som tilfreds-
formere, batteripakke og manøver -og gjennom innovative løsninger og kost- stiller kravene også ha en større verdi i
kontrollsystem. I tillegg til dette fartøyet nadsriktige løsninger, visjonære redere og annenhåndsmarkedet enn skip med eldre
er det også to andre båter under bygging betydelig støtte fra Enova. teknologi. Muligheten for å få tilbake en
38 PiscusNytt