Page 39 - PiscusNytt 01 2018
P. 39

Hybrid framdrift

































                    ● Slik illustrerer Det Norske Veritas hvordan akselgeneratorsett med PTO/PTI kan arrangeres. Det er en miljøriktig løsning
                    som blir enda bedre om det kobles til et batteri.  Illustrasjon DNV.



                    stor del av prisen er koster å bygge et far-  ning og så videre. I sum utgjorde alle disse   Fra disse tankene skal fisken kunne pum-
                    tøy er en del av vurderingene redere må ta   energibesparende opsjonene nesten tolv   pes med vakuumpumpe til land eller
                    når de velger løsninger.          millioner kroner. Etter at Enova gav tilsagn   føres til arbeidsdekk og behandling. RSW-
                                                      om støtte til en samlet løsning innfridde   anlegget skal ha en effekt på minst 450
                    Nordnorske rederier i front       rederiene alle disse opsjonene, noe som gjør   kW, en effekt som skal gjøre det mulig
                    Det er nordnorske redere som er i front når   prosjektet unikt i sitt slag.  å fryse sei ved minus fire grader celsius
                    det gjelder å satse på helt eller delvis elek-                     ved å tilsette salt. Fartøyene blir selvsagt
                    trisk fremdrift. Den første helelektriske sjar-  Tegnet av Skipskompetanse  utstyrt med alt nødvendig av utstyr som
                    ken, Karoline, ble levert til Nord-Norge. Nå   Skipene er designet av Skipskompetanse,   vinsjer, kraner og nothaler. Det er med
                    bygger Moen Marin AS ett fartøy med hybrid   og gjennom et forprosjekt har de sammen   andre ord energikrevende fartøy.
                    drift for nord-norsk reder. Stadyard AS inn-  med rederiene, samt Brunvoll Volda,   Hovedmotor er type Yanmark 6EY 22
                    gikk i februar i fjor kontrakt med rederiene   Elmarin med flere, lagt ned et betydelig   AW. Denne vil bli koblet til vribar pro-
                    Oddvar Nes AS på Nord-Senja og Brødrene   arbeid i å optimalisere skrog for å få et   pell med diameter på 2800 millimeter. I
                    Bakken AS i Bodø og om bygging av de   så lettdrevet skip som mulig. Dette inklu-  tillegg installeres det ett dieselaggregat
                    to kombinerte snurper/snurrevadfartøyne   derte taueforsøk i Stad Towing Tank, noe   av type Scania DI13 074M med ytelse på
                    Støttværing og Trondskjær.        som ikke er vanlig for slike prosjekt. Det   426 kW koblet til Stamford generator. Det
                      Fartøyene, som får en største lengde på   er også gjort en stor jobb i samarbeid med   vil også være ett dieselaggregat av type
                    39,70 meter og bredde på 9.80 meter har en   Stadyard for å finne praktiske løsninger   John Deere 6068AFM75 med ytelse 166
                    opprinnelig kontraktspris rett over hundre   for alle de nye løsningene om bord. Ifølge   kW koblet til Stamford generator. Det er
                    millioner kroner, basert på konvensjonell   kontraktene skal de moderne not- og   i tillegg akselgenerator som skal være
                    teknologi. Men i kontrakten lå det også flere   snurrevadfartøyene arrangeres for fiske   hovedleverandør av strøm til fartøyet.
                    opsjoner for å velge ulike energibesparende   etter pelagiske fiskesorter samt hvitfisk.  Denne vil kunne ta ut 1000 kW/1250 kvA.
                    tiltak. Det viktigste her var en variabelt
                    turtalls akselgeneratorløsning (VAR-G) fra   Energikrevende fartøy  Får i pose og sekk
                    Elmarin tilkoblet et moderne Litium Ion bat-  Fisken skal pumpes om bord ved hjelp av   For reder Oddvar Nes i Botnhamn var det
                    terisystem. Men det omfattet også elek-  vakuumpumpe eller hydraulisk fiskepum-  flere faktorer som sto bak valget han til
                    triske vinsjer og fiskepumpe, varmegjenvin-  pe. Fisken skal lagres i seks RSW-tanker.   slutt tok når han skulle investere i sitt nye


                                                                                                             PiscusNytt  39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44