Page 39 - PiscusNytt 01 2018
P. 39
Hybrid framdrift
● Slik illustrerer Det Norske Veritas hvordan akselgeneratorsett med PTO/PTI kan arrangeres. Det er en miljøriktig løsning
som blir enda bedre om det kobles til et batteri. Illustrasjon DNV.
stor del av prisen er koster å bygge et far- ning og så videre. I sum utgjorde alle disse Fra disse tankene skal fisken kunne pum-
tøy er en del av vurderingene redere må ta energibesparende opsjonene nesten tolv pes med vakuumpumpe til land eller
når de velger løsninger. millioner kroner. Etter at Enova gav tilsagn føres til arbeidsdekk og behandling. RSW-
om støtte til en samlet løsning innfridde anlegget skal ha en effekt på minst 450
Nordnorske rederier i front rederiene alle disse opsjonene, noe som gjør kW, en effekt som skal gjøre det mulig
Det er nordnorske redere som er i front når prosjektet unikt i sitt slag. å fryse sei ved minus fire grader celsius
det gjelder å satse på helt eller delvis elek- ved å tilsette salt. Fartøyene blir selvsagt
trisk fremdrift. Den første helelektriske sjar- Tegnet av Skipskompetanse utstyrt med alt nødvendig av utstyr som
ken, Karoline, ble levert til Nord-Norge. Nå Skipene er designet av Skipskompetanse, vinsjer, kraner og nothaler. Det er med
bygger Moen Marin AS ett fartøy med hybrid og gjennom et forprosjekt har de sammen andre ord energikrevende fartøy.
drift for nord-norsk reder. Stadyard AS inn- med rederiene, samt Brunvoll Volda, Hovedmotor er type Yanmark 6EY 22
gikk i februar i fjor kontrakt med rederiene Elmarin med flere, lagt ned et betydelig AW. Denne vil bli koblet til vribar pro-
Oddvar Nes AS på Nord-Senja og Brødrene arbeid i å optimalisere skrog for å få et pell med diameter på 2800 millimeter. I
Bakken AS i Bodø og om bygging av de så lettdrevet skip som mulig. Dette inklu- tillegg installeres det ett dieselaggregat
to kombinerte snurper/snurrevadfartøyne derte taueforsøk i Stad Towing Tank, noe av type Scania DI13 074M med ytelse på
Støttværing og Trondskjær. som ikke er vanlig for slike prosjekt. Det 426 kW koblet til Stamford generator. Det
Fartøyene, som får en største lengde på er også gjort en stor jobb i samarbeid med vil også være ett dieselaggregat av type
39,70 meter og bredde på 9.80 meter har en Stadyard for å finne praktiske løsninger John Deere 6068AFM75 med ytelse 166
opprinnelig kontraktspris rett over hundre for alle de nye løsningene om bord. Ifølge kW koblet til Stamford generator. Det er
millioner kroner, basert på konvensjonell kontraktene skal de moderne not- og i tillegg akselgenerator som skal være
teknologi. Men i kontrakten lå det også flere snurrevadfartøyene arrangeres for fiske hovedleverandør av strøm til fartøyet.
opsjoner for å velge ulike energibesparende etter pelagiske fiskesorter samt hvitfisk. Denne vil kunne ta ut 1000 kW/1250 kvA.
tiltak. Det viktigste her var en variabelt
turtalls akselgeneratorløsning (VAR-G) fra Energikrevende fartøy Får i pose og sekk
Elmarin tilkoblet et moderne Litium Ion bat- Fisken skal pumpes om bord ved hjelp av For reder Oddvar Nes i Botnhamn var det
terisystem. Men det omfattet også elek- vakuumpumpe eller hydraulisk fiskepum- flere faktorer som sto bak valget han til
triske vinsjer og fiskepumpe, varmegjenvin- pe. Fisken skal lagres i seks RSW-tanker. slutt tok når han skulle investere i sitt nye
PiscusNytt 39