Page 37 - PiscusNytt 01 2018
P. 37

● Slik ser de to svært avanserte
                                                                                       fiskefartøyene ut på tegningene
                                                                                                                             Hybrid framdrift
                                                                                       til Skipskompetanse AS i Måløy.
                                                                                       Illustrasjon Skipskompetanse AS.





                                                                                       batteridrevne sjarken Karoline for rederiet
                                                                                       Øra AS i Karlsøy, var dette verdens første
                                                                                       elektriske sjark. Rederen Bengt Gabrielsen
                                                                                       overtok fartøyet i 2015, og kunne etter ett
                                                                                       år fortelle at han ikke hadde hatt noen
                                                                                       driftsproblemer. Likevel har det ikke blitt
                                                                                       en lang ordreliste for Selfa Arctic AS. Men
                                                                                       det er grunn til å tro dette kan endre seg.
                                                                                         Kanskje blir det også til at Selfa Arctic AS
                                                                                       etter hvert satser på hybride løsninger. For
                                                                                       det er dyrt og lite energiøkonomisk å ha
                                                                                       en hovedmotor gående når et fartøy ikke
                                                                                       har bruk for fremdrift, som for eksempel
                                                                                       ved trekking av garn eller line, eller under
                                                                                       juksafiske.

                                                                                       Marine design bygger 21-metring
                                                                                       Marine Design AS på Kolvereid har minst
                                                                                       ett «grønt» fartøyer på tegnebordet for en
                                                                                       nordnorsk reder, og ett annet i bestilling.
                                                                                       Med sine 21 meter, blir Moen Marins nybygg
                                                                                       nummer 200 en av de hittil største fiskebå-
                                                                                       tene som bruker en fremdriftsløsning basert
                                                                                       på dieselelektrisk batterihybrid. Garnbåten
                                                                                       er tegnet av Marin Design AS og bygges  for
                                                                                       rederiet Hans Angelsen og Sønner i Lofoten.
                                                                                         – Samarbeidet med rederiet har vært
                                                                                       en viktig forutsetning for utviklingen av
                                                                                       den dieselelektriske batterihybriden. De er
                                                                                       motiverte for å tenke nytt og innovativt
                                                                                       for å spare miljø og redusere driftskost-
                                                                                       nadene, sier Torfinn Hansvik, teknisk sjef
                                                                                       i Moen Marin.

                                                                                       Batteridrift i to timer
                                                                                       Garnfiske har ifølge Hansvik stort potensial
                             a   kystnotbåten  Asbjørn  Fokus skifter til batterihybrid  for å ta i bruk batteriløsninger, fordi
                             Selsbane som ble levert fra   LNG diskuteres i liten grad blant norske   dieselmotorer har dårlig virkningsgrad
                             verft i 2013, var det lenge   fiskere nå. Kombinasjonen av batteri- og   ved lave hastigheter. Garnbåten kan
                    D planen        å  bygge  Norges  diesel synes å være mer aktuell. Det kan   redusere driftstiden på dieselmotorene
                    første fiskefartøy med LNG-drift. Men   nevnes, at selv om interessen for LNG-  med 75 prosent, og er forventet å redusere
                    kombinasjonen av bunkringsmuligheter,   drift synes å være begrenset blant norske   drivstofforbruket med 25 prosent.
                    økte kostnader ved installasjon av tanker   fiskebåtredere, er det stor sannsynlighet     – Båten skal gå på batteri ved
                    for gass og motorer for LNG-drift, kombinert   for at et større dansk nybygg om kort tid   operasjoner hvor dieselmotoren har lav
                    med at fiskefartøyer får refundert   vil bli annonsert som verdens første større   virkningsgrad, som ved haling av garn.
                    mineraloljeavgiften på diesel, gjør at det er   LNG-drevne fiskefartøy.  Ved steaming og garnsetting vil båten
                    lite å spare på LNG. Derfor valgte rederiet til   Da Selfa Arctic AS, i samarbeid med   kjøre  dieselelektrisk.  Generatorene
                    slutt å gå for tradisjonell dieselmotor.  Siemens AS, bygget den 10,98 meter lange   er dimensjonert for å lade batteriene   


                                                                                                             PiscusNytt  37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42