Page 37 - PiscusNytt 01 2018
P. 37
● Slik ser de to svært avanserte
fiskefartøyene ut på tegningene
Hybrid framdrift
til Skipskompetanse AS i Måløy.
Illustrasjon Skipskompetanse AS.
batteridrevne sjarken Karoline for rederiet
Øra AS i Karlsøy, var dette verdens første
elektriske sjark. Rederen Bengt Gabrielsen
overtok fartøyet i 2015, og kunne etter ett
år fortelle at han ikke hadde hatt noen
driftsproblemer. Likevel har det ikke blitt
en lang ordreliste for Selfa Arctic AS. Men
det er grunn til å tro dette kan endre seg.
Kanskje blir det også til at Selfa Arctic AS
etter hvert satser på hybride løsninger. For
det er dyrt og lite energiøkonomisk å ha
en hovedmotor gående når et fartøy ikke
har bruk for fremdrift, som for eksempel
ved trekking av garn eller line, eller under
juksafiske.
Marine design bygger 21-metring
Marine Design AS på Kolvereid har minst
ett «grønt» fartøyer på tegnebordet for en
nordnorsk reder, og ett annet i bestilling.
Med sine 21 meter, blir Moen Marins nybygg
nummer 200 en av de hittil største fiskebå-
tene som bruker en fremdriftsløsning basert
på dieselelektrisk batterihybrid. Garnbåten
er tegnet av Marin Design AS og bygges for
rederiet Hans Angelsen og Sønner i Lofoten.
– Samarbeidet med rederiet har vært
en viktig forutsetning for utviklingen av
den dieselelektriske batterihybriden. De er
motiverte for å tenke nytt og innovativt
for å spare miljø og redusere driftskost-
nadene, sier Torfinn Hansvik, teknisk sjef
i Moen Marin.
Batteridrift i to timer
Garnfiske har ifølge Hansvik stort potensial
a kystnotbåten Asbjørn Fokus skifter til batterihybrid for å ta i bruk batteriløsninger, fordi
Selsbane som ble levert fra LNG diskuteres i liten grad blant norske dieselmotorer har dårlig virkningsgrad
verft i 2013, var det lenge fiskere nå. Kombinasjonen av batteri- og ved lave hastigheter. Garnbåten kan
D planen å bygge Norges diesel synes å være mer aktuell. Det kan redusere driftstiden på dieselmotorene
første fiskefartøy med LNG-drift. Men nevnes, at selv om interessen for LNG- med 75 prosent, og er forventet å redusere
kombinasjonen av bunkringsmuligheter, drift synes å være begrenset blant norske drivstofforbruket med 25 prosent.
økte kostnader ved installasjon av tanker fiskebåtredere, er det stor sannsynlighet – Båten skal gå på batteri ved
for gass og motorer for LNG-drift, kombinert for at et større dansk nybygg om kort tid operasjoner hvor dieselmotoren har lav
med at fiskefartøyer får refundert vil bli annonsert som verdens første større virkningsgrad, som ved haling av garn.
mineraloljeavgiften på diesel, gjør at det er LNG-drevne fiskefartøy. Ved steaming og garnsetting vil båten
lite å spare på LNG. Derfor valgte rederiet til Da Selfa Arctic AS, i samarbeid med kjøre dieselelektrisk. Generatorene
slutt å gå for tradisjonell dieselmotor. Siemens AS, bygget den 10,98 meter lange er dimensjonert for å lade batteriene
PiscusNytt 37