Page 51 - padling 02 2018
P. 51

Spesialsport, som omtalte den som den   Dessverre var ikke denne stranden egnet
                  mest komplette av øyene. Den har nydelige   til camping, men vi laget et lite bål og fikk   Nyttige tips
                  strender, Tomskjevelen med sine 922 meter,   kokt vann til både frysetørret lunsj og kaffe,   -Padle sørover
                  pub og butikk, hadde han fortalt. Dessuten   før vi gikk en liten tur for å speide etter et   -En laminert liste over hva som   Helgeland
                  var den i padleavstand fra bilen vår i   tilholdssted for natten. Vi bestemte oss for   ligger i hvilke poser/rom og kajakk.
                  Stokkvågen. Jeg sendte Vegard en melding   å padle litt videre nordover for å se hva vi   Det gjør letingen lettere. Ha denne
                  om han visste om de hadde gass til primu-  fant. Det var tross alt ikke langt igjen, og det   lett tilgjengelig og hold dere til den.
                  sen på Tomma, sånn i tilfelle. Han svarte at   var et overkommelig stykke tilbake til bilen i   -Pakk alt i tørrposer. Det er greit å
                  det trodde han. -Men om ikke, så ring han   morgen uansett hvor vi endte opp.  ha fargekoder på posene, slik at det
                                                                                         er lett å finne fram det man trenger,
                  Tor Håkon, så ordner det seg, var det hygge-                           fort. Ikke alltid like greit å pakke ut
                  lige svaret derfra.               Tilbake til bilen                    alle posene i all slags vær, for å finne
                                                    Siden det flødde, satte vi oss i båtene og   det man trenger.
                  Så hval                           ventet til tidevannet løftet oss og vi kunne   -Svamp. I tillegg til en pumpe,
                  Hurtigbåten hadde mange stoppesteder   padle videre. Ikke helt overraskende var   fjerner en svamp alt av vann fra
                  underveis og på en kai var det folkefest   Silje førstemann avgårde. Jeg kom, av   båtene. Har man vært uheldig å fått
                  og stor oppstandelse. Festen virket ikke å   naturlige årsaker, litt etter. Vi fant en flott   vann inn i lasterommene, er svamp
                  få noen demper av at vi ikke gikk av der.   plass, fikk opp teltet og fylte koppene med   tingen.
                  Akkurat det var litt merkelig tenkte vi, mens   vin. Vi tente et lite bål og laget oss en siste   -Tau. Noen solide fortøyningstau
                  båten fortsatte mot Tomma og ankom sent   porsjon turmat. Vi lot bålet dø ut med tide-  med litt lengde er lurt. Lettere å
                  på kvelden. Det var en flott kveld, og i stille   vannet utover kvelden og gikk inn i teltet.   heise opp båtene for håndkraft på
                                                                                         de høye kaianleggene omkring. Tau
                  sjø gjorde vi unna ni kilometer på halvan-  Terningene ble funnet fram og rullet villig   kan også brukes til alt mulig, så aldri
                  nen time. Den første stranden vi fant var   omkring. Game, set, match! Jeg vant, og   bortkastet.
                  helt nydelig. Det lå en seilbåt for anker   det var enkelt. Det viste seg at Tomma var   -Det er et utall av øyer med
                  utenfor, og den var et nydelig syn der vi gled   akkurat den eventyrøya vi ble lovet.  forskjellige tilbud. Planlegg hva
                  rolig forbi og inn på stranden. Synet var like   Morgenen etter padlet vi mot bilen over   som er viktigst å få med seg, og
                  fint da vi gled rolig forbi den utover også, og   blikkstille vann. -Typisk hval-vær, sa jeg,   husk at det ikke er alle øyer som
                  padlet videre. Det var nemlig ikke mulig å   idet en liten flokk med niser dukket opp   har butikker. Vann går greit å skaffe
                  campe der.                        foran oss. De var bare to, men det var hval.   seg underveis. Vi hadde med noen
                    -Se, en nise, sa jeg til Silje. Jadda, var sva-  Vi grunnstøtte omtrent 100 meter fra bilen,   relativt geniale vannposer fra
                  ret jeg fikk. -Det er seint og du innbiller deg   men tenkte vi kunne ta det rolig og tømme   Platypus, som kan komprimeres
                  ting. Den var bare oppe en gang, men jeg   litt, mens tidevannet endret deg. Det gjorde   etterhvert som de tømmes. Posene
                                                                                         tar 2l hver og vi hadde med 4stk.
                  var sikker i min sak. Hellet hadde snudd og   det, og etter fem minutter stod kajakkene   Vi hadde også med oss rikelig med
                  jeg hadde sett hval, riktignok den aller min-  helt tørt like langt fra bilen og med vannet   frysetørret mat, sånn at vi ikke
                  ste arten, men likevel hval. Litt etter fant   ytterligere 20 meter bak oss. ●●  skulle gå uten mat. Det tar liten
                  vi en nesten like fin strand med mye bedre                             plass, veier lite og metter godt.
                  muligheter til å campe. Vi fikk opp teltet,                            Smaker bra også.
                  laget et lite bål og fant fram grillmaten. Det    Reiseruten.          -Anbefaler å padle opp/ned
                  ble et glass vin og en øl under midnattssolen                          vestkysten av Hestmannøy, heller
                  til maten. Vi var i soveposene klokken langt                           enn øst.
                  utpå natten, vel fornøyde med dagen. Det                                -Litt avhengig av hvilken tur
                  ble så klart et knepent tap i Yatzy her også,                          man ønsker, så er det er greit å
                  men det nærmet seg noe. Jeg kunne merke                                få kajakkene med på ferger og
                                                                                         hurtigbåter. Da slipper man de
                  det. Jeg hadde jo sett hval...
                                                                                         lange transportetappene, og kan
                                                                                         konsentrere seg om å padle inn i
                  Uredd reinsdyr                                                         viker og blandt holmer. Men er målet
                  Lørdagen var nydelig og vi padlet langs                                å padle lengst mulig, så er det fullt
                  Tommas spektakulære kystlinje. Mens vi                                 mulig å padle fra øy til øy.
                  pratet om hvor vi ville ta lunsjen vår, duk-                            -Sett dere inn i fergetider. Disse
                  ket et reinsdyr opp ute på et nes. Vi kunne                            kan virke noe tilfeldige, spesielt for
                  padle helt nært uten at det brydde seg om                              oss byfolk.
                  oss. Medvinden fortsatte og vi passerte den                             -Husk at det er serdeles store
                  ene stranden etter den andre, og før vi visste                         tidevannsforskjeller. Beregn litt
                  ordet av det gled vi rett inn i en liten bukt                          ekstra høyde når det settes opp leir.
                                                                                          -Holmene vest for Rødøy er et lite
                  av den fineste sand. Da vi sjekket målingene                           padleeldorado i seg selv. Her skulle
                  hadde vi padlet nesten 14 kilometer uten å                             vi likt å ha mye bedre tid.