Page 41 - offisersbladet 03 2013
P. 41

Leserbrev



          DANNEt FoR volDSutøvElSE

          Forsvaret er ikke alene om å tilby lederutdanning på bachelornivå. Er krigsskolenes
          utdanning egentlig nødvendig for offisersstanden?

          Regjeringen la 1. mars frem Meld. St. 14 Kompetanse for en ny tid.
          Meldingen tar for seg utfordringer i forsvarssektoren knyttet til å
          rekruttere og beholde personell med den nødvendige kompetansen,
          hvilket er og vil være avgjørende for norsk stridsevne i fremtiden.
          Per i dag har fl ere avdelinger en utilfredsstillende tilgang på
          kompetanse. Følgende kommer blant annet til uttrykk i enheter i
          Sjøforsvaret hvor fartøy med besetning på over tretti personer ikke
          kan løse oppdrag på grunn av én enkeltmanns magesjau. Løsningen
          skisseres som fokus på å utnytte mangfoldet i samfunnet og vil i stor
          grad bestå i rekruttering av sivilt utdannet personell til stillinger i
          Forsvaret. Av meldingen fremgår det at sivil rekruttering først og
          fremst er tiltenkt spesialiststillinger som fordrer særskilt fagkom-
          petanse, eksempelvis innen IKT, logistikk, økonomi med mer.

          På meldingens side 9 står det imidlertid skrevet følgende:
          ”… Forsvaret kan ha behov for å utdanne færre befal på bachelor-
          og masternivå gjennom det interne utdanningssystemet.” Uten å
          over-analysere kan dette tolkes dit hen at også de tradisjonelle
          militære offi serene i fremtiden vil kunne være utdannet ved sivile
          institusjoner. Uavhengig av den opprinnelige tanken bak sitatet vil
          det i lys av meldingen være naturlig å spørre seg om hvorvidt også
          de militære generalistene, lederne i striden, kan rekrutteres fra det
          sivile arbeidsmarkedet. Med andre ord: Kan militær ledelse læres
          ved BI? Mitt svar er uten tvil et nei. Dette på tross av at det fi nnes
          fl ere gode argumenter for å si det motsatte.
          Bruk av sivilt utdannede som militære ledere vil både kunne være
          økonomisk besparende og gi et friskt pust av nytenkning i Forsvaret.   et resultat av dyptgripende personutvikling gjennom utfordring,
          Allikevel veier ikke dette opp for profesjonspakken man får   tilbakemelding og støtte. Den dyktige lederen og forvalteren av
          gjennom det militære utdanningsløpet med befals-og krigsskole.  voldsmakt er en fortjeneste av streng seleksjon og omfattende
                                                              kvalitetssikring.
          Utdanningen ved krigsskolene omtales ofte som en dannelsesreise,
          et begrep som til tross for sin klisjéaktige fremtoning i stor grad er   Videre er ikke krigsskolene bare individuelle læringsarenaer, men
          berettiget. Men hvorfor er det slik? Hva er det som gjør et treårig   debattfora hvor eldre og erfarne offi serer kan dele erfaringer med de
          bachelorløp ved en krigsskole til en dannelsesreise så vel som en   yngre, og vice versa. Dannelsesreisen blir således ingen ensom ferd,
          utdanning? Først og fremst har krigsskolene et stort fokus på å   men en gruppereise gjennomført av likesinnede hvor destinasjonen
          innprente de nødvendige holdningene. Militære kunnskaper og   er kollektiv utvikling av individuell karakter. Jeg vil slett ikke hevde
          ferdigheter vil ikke bare være utilstrekkelige, men regelrett livsfar-  at utdanning ved BI eller en hvilken som helst annen sivil anstalt
          lige dersom mannen eller kvinnen som innehar dem ikke er av rett   holder lav kvalitet, men påpeker at en god utdanning ikke nødven-
          karakter. Jeg vil trekke frem et sitat av general Sir John Winthrop   digvis er god for alle formål. Og med krig som formål er ikke sivil
          Hackett, gjengitt i FFOD: «…en mann kan være falsk, overfl adisk,   lederutdanning en tilstrekkelig løsning. Hvorvidt BIs lederutvikling-
          løgnaktig eller korrupt på alle områder og likevel være en briljant   skonsept vel så gjerne kan kalles en dannelsesreise vil jeg ikke
          matematiker, eller verdens beste maler. Men det er en ting han aldri   spekulere i, men følgende er jeg sikker på: en sivil bachelor gjør deg
          kan være, og det er en god soldat.» Dette mener jeg er fordi militær   ikke dannet til å drepe.
          profesjonsutøvelse krever langt mer enn faglig kompetanse. Et
          fi ktivt, men sannsynlig eksempel på kravene som stilles til offi seren      Av kadett Simen Berge Størkersen,
          kan være som følger: i løpet av den nærmeste fremtid vil vi kanskje       lokalstyreleder ved KAFO Krigsskolen
          benytte ubemannede droner til bombing.
          Dronene, som stiller visse krav til teknologisk innsikt, vil utmerket
          godt kunne styres av både militært og sivilt utdannet personell. Det
          store spørsmålet blir imidlertid om den sivilt utdannede vil ha det
          som kreves utover den teknologiske kompetansen. Vil han takle
          stridsfeltets påkjenninger som fare og usikkerhet? Og enda mer
          sentralt; vil han faktisk tørre å slippe bomben på fi enden når det
          gjelder som mest? Ikke nødvendigvis. Dannelsesreisen ved
          krigsskolene skal derimot gjøre offi serene skikket til å løse slike og
          tilsvarende oppgaver. Sluttproduktene er dermed ikke bare dyktige
          medarbeidere i den militære organisasjon, men helstøpte offi serer,



                                                                                                       Offisersbladet  41 41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46