Page 40 - offisersbladet 03 2013
P. 40

Leserbrev

        FoRSvARSbygg – FoRNuFtig FoRvAltNiNg EllER kuNStig

        MARkEDSFøRiNg?MARkEDSFøRiNg?

        Mandag 15. april holdt Forsvarsbygg v/adm.Dir. Frode Sjursen, et   Samtidig, som det ble presisert fra salen, så opplever den vanlige
        foredrag i Oslo Militære Samfund, for å bevisstgjøre forsamlingen på   bruker av Forsvarsbyggs tjenester som byråkratiske og ineffektive når
        hva slags virksomhet Forsvarsbygg er, grunnen til at de ble opprettet,   vedlikehold og enkle reparasjoner skal rapporteres og ordnes opp i. I
        og hva som er fokus framover.  KAFO stilte med tre representanter i   følge Forsvarsbygg selv så blir det ikke bevilget nok penger til vedlike-
        tillegg til OTV Morten Granhaug da en del av sakene vi jobber med   hold. Det er Forsvarsdepartementet som prioriterer nye investeringer
        angår Forsvarsbygg og deres forvaltning av bolig og eiendommer.   og fornyelser på bakgrunn av behovet som Forsvaret og Forsvarsbygg
        Hensikten her er å gjengi i korte trekk momenter fra foredraget som   melder inn. Eksempelvis så går inntekter fra salg av boliger, disponert
        kan være opplysende for medlemmer og tillitsvalgte rundt omkring i   av Forsvarbygg, til prioriterte investeringer i Forsvaret, inklusive EBA.
        organisasjonen.                                        Det ble også presisert fra Sjursen at husleiemodellen er en modell
          Foredraget innledet med en presisering av at Forsvarsbygg aldri har   som ikke eies av Forsvarsbygg, men av eierne FD. Modellen er ikke for
        vært eid av Forsvaret, men av Forsvarsdepartementet. Det er Forsvars-  Forsvarsbygg men for hele sektoren og det er hele sektorens ansvar at
        departementet som har eid og eier all EBA i Forsvaret, sammen med   modellen fungerer etter intensjon og så optimalt som mulig. Han
        Stortinget er det de som bestemmer hva slags organisering sektoren   forklarte at det er blitt stilt flere spørsmål til modellens funksjon og om
        skal ha, også innen eiendom. Bakgrunnen for Forsvarsbygg sin   det hadde vært mer hensiktsmessig med en modell som gjør at
        opprettelse skyldes at den eksisterende modellen ikke fungerte godt   Forsvaret fikk et større eierforhold til sine eiendommer. Uavhengig av
        nok som et fundament for effektivisering og rasjonalisering av   dette så er det besluttet at husleiemodellen skal vedvare men at
        Forsvarets EBA. Samtidig som det var et ønske fra høyere hold om å   enkelte områder vil evalueres og eventuelt revideres.
        synliggjøre de faktiske kostnadene, nettopp for å gi muligheter for
        målbar effektivisering og rasjonalisering. Et annet viktig rasjonale bak   utsikten framover
        opprettelsen av Forsvarsbygg var for å bidra til forsvarsevnen og bistå   Forsvarsbygg sier at de framover kommer til å fokusere på service og
        slik at Forsvarets operative evne styrkes.            kunde/ brukerforhold gjennom ny kommunikasjonsstrategi og
          ”Opprettelsen av Forsvarsbygg har vært – og er – en sentral forutset-  kommunikasjonsplan, samtidig som man må gjøre brukerne mer
        ning for den vellykkede omstillingen av Forsvaret”    opplyste og bevisste på ordninger som husleiemodellen.
          På politisk nivå har samhandelen mellom Forsvarsbygg og eier (FD)   Foredraget ble avsluttet med å svare på temaet, konklusjonen fra
        fungert bra i den hensikt virksomheten ble opprettet. Synliggjøringen   Adm. Dir. Sjursen er at dagens ordning er den mest gunstige modellen
        av de faktiske kostnadene skaper en større kostnadsbevissthet hos   for Forsvaret på lang sikt. Men dette forutsetter at begge parter bruker
        Forsvaret og den enkelte bruker samtidig som det gir en sunn   modellen slik den er tiltenkt.
        bevissthet om bruk av fellesskapets midler.
          Men hvordan ser det ut mot BRA – nivået og nedover? I sitt foredrag                    Thomas K. Tinnesand
        forklarte Sjursen at det er en kjent sak for Forsvarsbygg at kommuni-                Lokalstyreleder KAFO SKSK
        kasjonen og samarbeidet på lavere nivåer kunne vært mye bedre.











































   40   Offisersbladet
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45