Page 39 - offisersbladet 03 2013
P. 39

Startskuddet går           vindsekkene. Alternativene var å   lag til dette sjekkpunktet, men   vinden på ny og sikten ble
        Jeg skal innrømme at jeg kjente   slå opp telt og legge oss en time i   bestemte oss for å gå rett videre   dårligere. De siste 10 km inn til
        på følelsen av frykt for det som   soveposen eller fortsette videre.   uten pause for å skaffe en luke.   mål var utfordrende på mange
        ventet oss over Hardangervidda.   Valget ble å fortsette videre. Det   Strekket fra Litlos til siste   måter. For det første var vi meget
        Før start hadde 53 bestemt seg for   var også ganske utfordrende å   sjekkpunkt Viersla er en etappe på   slitne og medtatt, for det andre
        ikke å gå grunnet det dårlige   fi nne frem i mørket uten noen   den fl ate delen av Hardanger-  var det vanskelig å fi nne stedet vi
        været. Dette gjorde ikke situas-  landemerker å navigere etter. Mye   vidda. Kroppen var nå rimelig   skulle kjøre. Vi måtte derfor
        jonen mindre nervepirrende med   av navigeringen måtte derfor skje   sliten etter snart 20 timer uten de   skjerpe oss ekstra siste delen. I det
        fjellvettreglene som sier ”Vis   ved hjelp av GPS. Rett etter   stoppene vi måtte spise, drikke og   vi ser mål nede i dalen er det en
        respekt for været og værmelding-  avgang Hellevassbu skulle vi   fylle vann. Da vi ankom Viersla   meget god følelse. I det vi passerer
        ene” og “Vend i tide, det er ingen   passere en topp, vinden var så   17.00 1. mars var vi ganske kjørt.   mållinjen kl 04.30 2. mars er vi
        skam å snu” i bakhodet. Det var   sterk av vi måtte ta av oss skiene   Her var vi pålagt å hvile 4 timer   meget fornøyd med å komme
        opp mot 20 m/s i det startskuddet   for å komme oss over det verste   før vi kunne fortsette til mål ved   frem. Både med tanke på å slippe
        gikk. Det var nesten en lettelse å   strekket.        Maurset. Det var nå nye føringer   å ligge i telt i 24 timer, men også
        bare komme i gang. De første   Kulden begynte å tære på   som sa at ingen kunne forlate   over å ha gjennomført i slike
        kilometerne hadde god stigning   kroppen og matlysten var dårlig.   Viersla etter 20.00. Vi måtte derfor   forhold som et lag. Utfordringen
        på nesten 500 høydemeter. Vi   Maten var hovedsakelig FR og alle   få godkjenning til å gå tidligere   Expedition Amundsen var
        startet relativt hardt og lå godt an   som jobber i dette systemet vet   dersom vi skulle rekke å komme   spennende og lærerik og
        opp til toppen. Det kostet mye   hvor lite dette frister til tider.   oss ned før uværet kom. Det er   konkurransen ga motivasjon til å
        krefter og vi forsto at 100 km med   Energinivået gikk derfor opp og   alltid like overraskende hvor mye   prøve på nytt 2014. Hardanger-
        pulk, utenfor løyper og vinden   ned i store bølgedaler, hovedg-  litt varm mat og søvn gjør på   vidda viste seg fra mange sider, fra
        rett i mot ville bli tøft. Både med   runnen til dette var at vi inntok   kroppen. Vi var derfor relativt   kraftig vind til solskinn og fi nvær.
        tanke på å få i seg nok næring, ta   sukkerholdige matvarer som var   opplagte før vi tok fatt på siste    Jeg ønsker å takke øvelseskon-
        vare på hverandre og ikke minst   det som fristet mest. Vi var klar   etappe ned til Maurset. Avstanden   toret på Sjøkrigsskolen som har
        rekke tidsfristen vi hadde satt for   over hvilke virkning raske   var på 30 km og vi regnet med å   stilt med god service og utstyr. For
        oss selv.                  karbohydrater hadde på kroppen,   bruke 5 timer. 2 timer etter vi   ikke å glemme Sjøkadettforenin-
          Da vi ankom Hellevassbu som   men det var likevel bedre enn å   forlot Viersla begynte armene og   gen av 1898 Valkyrien og BFO som
        var første sjekkpunkt etter 26 km   ikke spise noe. Det å stoppe å få i   beina og bli slitne igjen.   har stilt med midler til påmeld-
        måtte vi ha vår første pause. Vi   seg et varmt måltid tok også mye   Nå kostet hvert stavtak oss mer   ingsavgiften.
        satt oss inn i hver vår vindsekk og   lengre tid enn å spise noe raskt og   og mer og selvdisiplinen når
        fi kk i oss en FR. Det tok ikke lang   enkelt.        angår destruktive tanker blir
        tid før vi var rimelig kalde inni   Vi kom samtidig med to andre   viktigere og viktigere. I tillegg økte


 Expedition   Sjekkpunkt nummer to var Litlos,                                           Været var ikke med oss under turen!


      vi var nå ca halvveis til mål.
 Amundsen 2013




















      Fantastisk utsikt da det lettet litt i været.                                         God utrustning og gode klær er
                                                                                             nødvendig under slike forhold.
















                                                                                                       Offisersbladet  39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44