Page 36 - Norsk Fiskerinaering
P. 36

men det er ikke alle tidligere tekno­
       logiprosjekter som er relevante som
       sammen likningsgrunnlag.
          Nærings- og fiskeridepartementet har
       i klagevedtaket om Akva­design over­
       prøvet direktoratets forståelse av dette
       hensynet på en vesentlig måte. Akva­de­
       signs prosjekt er et lukket anlegg i sjø, og
       Fiskeridirektoratet mente dette prosjektet
       liknet for mye på andre prosjekter for
       lukkede anlegg. Departementet pekte
       imidlertid på at regelverket krever skille
       fra teknologi som er i kommersiell bruk,
       og de andre lukkede anleggene er ikke i
       vanlig kommersiell bruk. De overprøvet
       derfor direktoratets vedtak.



       Riktig antall tillatelser?
       Den restriktive praksisen som følges   Marine Harvest Norway AS har tre søknader inne om ulike løsninger for lukket produksjon. Til
       av fiskerimyndighetene gjør at det er   sammen har konsernet søkt om 28 utvik lingstillatelser. Til konseptet «Marine donut», som er
       grunn til å spørre om det tildeles et riktig   en heldek kende lukket produksjonsenhet, er det søkt om åtte tillatelser. (Ill: Marine Harvest)
       antall utviklingstillatelser, eller om det er
       prosjekter som burde vært realisert som
       stanses av myndighetene.
          Sett fra samfunnets side er utviklings­  laks og ørret, er ingen verdi som koster   ner det er behov for de strenge rammene
       tillatelsene en billig og effektiv metode for   samfunnet noe. Det er en verdi som har   som i dag praktiseres. Det vil være virke­
       å gjennomføre teknologiutvikling. Det er   oppstått fordi lovgivningen begrenser   lig ille om de strenge rammene gjør at vi
       private aktører som betaler all utvikling.   antallet aktører i markedet, og derfor har   ikke får utviklet de teknologis ke løsninge­
       Den gulroten myndighe tene lokker med,   det verdi å få en tillatelse. Derfor er det   ne som trenges for å øke produksjonen
       permanente tillatelser til oppdrett av   vanskelig å forstå at myndighetene me­  av fisk i akva kulturnæringen

















































       36   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 4 - 2017
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41