Page 34 - Norsk Fiskerinaering
P. 34
Fiskeriminister Per Sandberg vil
gjerne ha oversikt over det som
rører seg i sjømatnæringen og
ønsker alle tiltak som kan bidra
til vekst velkommen. Men det
spørs om han var forberedt på
den voldsomme pågangen for å få
utviklingstillatelser for matfisk-
op pdrett. Vi tror ikke det.
at myndighetene i de aller fleste andre ord svært sjelden være for veilederen til regelverket. Kravet
enkeltsaker fritt kan velge om de vil pliktet til å innvilge en tillatelse, og er derfor vel kjent for søkerne. Jeg
tildele tillatelse eller om de vil avslå de vil heller ikke være forpliktet til har ikke foretatt noen gjennomgang
søknaden. Myndighetene vil med å avslå en søknad. Det har på den av de avslåtte søknadene og har
ene siden sammenheng med at derfor ikke grunnlag for å vurdere
regelverket uvanlig sterkt underste om de kravene som i praktisk er
ker at ingen vil ha krav på tillatelse. stilt er urimelig strenge.
På den annen side vil tildelingen I flere av avslagene har myndig
av tillatelsen være tildeling av et hetene vurdert å hente inn ytter
gode, og det vil svært sjelden være ligere opplysninger fra søkerne. I
slik at en tildeling av et gode blir en søknadsprosess er det imidler
rettstridig. tid søkeren som har ansvaret for å
Denne rettslige realiteten står i levere tilstrekkelig dokumentasjon,
en viss kontrast til deler av myndig og myndighetene har i vedtakene
hetenes retorikk rundt utviklings pekt på at det å få adgang til å
tillatelsene som under streker at innlevere omfattende tilleggsdoku
regelverket setter strenge krav. Det mentasjon i realiteten innebærer at
er mer presist å si at regelverket søker får innlevere en ny søknad.
inneholder ord og uttrykk som støt Det kan han godt gjøre, men da må
ter opp om den restriktive praksis han stille bakerst i køen for saksbe
myndighetene velger å følge. Når handlingen.
jeg i denne fremstillingen bruker I enkelte avslag påpeker myn
uttrykk som «krav» er det altså ikke dighetene at dokumentasjonen er
rettslige krav, men de krav myndig så mangelfull at det ikke er mulig å
hetene i sin praksis velger å følge. vurdere om søknadene oppfyller de
øvrige kravene i regelverket. Det er
selvsagt nødvendig at myndighete
ne settes i stand til å foreta de vur
Krav til dokumentasjon deringene regel verket legger opp
I alt seks søknader er så langt til, men det er flere måter å forstå
avslått fordi søknadene innehold er regelver kets krav på. Utviklingstil
mangelfull dokumentasjon, det vil latelsene gis jo til prosjekter som
si at mangelfull dokumentas jon har skal prøves ut, og dersom prosjek
vært et hovedelement i begrunnel tet mislykkes får ikke oppdret teren
Direktør Jens Christian Holm og hans
folk i Kyst- og havbruksav delingen i sen for avslaget. Ønsket om grun permanent tillatelse. Det er derfor
Fiskeridirektoratet jobber på spreng, dig dokumentasjon fremgår både forsvarlig å redusere kravene til
men det tar tid å behandle alle av laksetildelingsforskrif tens para dokumentasjon i søknadsproses
søknadene. (Foto: T. Rasmussen.) graf 23b tredje og fjerde ledd og av sen fordi prosjektet uansett må
34 ”Norsk Fiskerinæring” nr. 4 - 2017