Page 34 - Norsk Fiskerinaering
P. 34

Fiskeriminister Per Sandberg vil
                                                                                       gjerne ha oversikt over det som
                                                                                        rører seg i sjømatnæringen og
                                                                                       ønsker alle tiltak som kan bidra
                                                                                        til vekst velkommen. Men det
                                                                                        spørs om han var forberedt på
                                                                                     den voldsomme pågangen for å få
                                                                                      utviklingstillatelser for matfisk-
                                                                                           op pdrett. Vi tror ikke det.























                       at myndighetene i de aller fleste   andre ord svært sjelden være for­  veilederen til regelverket. Kravet
                       enkeltsaker fritt kan velge om de vil   pliktet til å innvilge en tillatelse, og   er derfor vel kjent for søkerne. Jeg
                       tildele tillatelse eller om de vil avslå   de vil heller ikke være forpliktet til   har ikke foretatt noen gjennomgang
                       søknaden. Myndighetene vil med   å avslå en søknad. Det har på den   av de avslåtte søknadene og har
                                                     ene siden sammenheng med at    derfor ikke grunnlag for å vurdere
                                                     regelverket uvanlig sterkt underste­  om de kravene som i praktisk er
                                                     ker at ingen vil ha krav på tillatelse.   stilt er urimelig strenge.
                                                     På den annen side vil tildelingen   I flere av avslagene har myndig­
                                                     av tillatelsen være tildeling av et   hetene vurdert å hente inn ytter­
                                                     gode, og det vil svært sjelden være   ligere opplysninger fra søkerne. I
                                                     slik at en tildeling av et gode blir   en søknadsprosess er det imidler­
                                                     rettstridig.                   tid søkeren som har ansvaret for å
                                                       Denne rettslige realiteten står i   levere tilstrekkelig dokumentasjon,
                                                     en viss kontrast til deler av myndig­  og myndighetene har i vedtakene
                                                     hetenes retorikk rundt utviklings­  pekt på at det å få adgang til å
                                                     tillatelsene som under streker at   innlevere omfattende tilleggsdoku­
                                                     regelverket setter strenge krav. Det   mentasjon i realiteten innebærer at
                                                     er mer presist å si at regelverket   søker får innlevere en ny søknad.
                                                     inneholder ord og uttrykk som støt­  Det kan han godt gjøre, men da må
                                                     ter opp om den restriktive praksis   han stille bakerst i køen for saksbe­
                                                     myndighetene velger å følge. Når   handlingen.
                                                     jeg i denne fremstillingen bruker   I enkelte avslag påpeker myn­
                                                     uttrykk som «krav» er det altså ikke   dighetene at dokumentasjonen er
                                                     rettslige krav, men de krav myndig­  så mangelfull at det ikke er mulig å
                                                     hetene i sin praksis velger å følge.  vurdere om søknadene oppfyller de
                                                                                    øvrige kravene i regelverket. Det er
                                                                                    selvsagt nødvendig at myndighete­
                                                                                    ne settes i stand til å foreta de vur­
                                                     Krav til dokumentasjon         deringene regel verket legger opp
                                                     I alt seks søknader er så langt   til, men det er flere måter å forstå
                                                     avslått fordi søknadene innehold er   regelver kets krav på. Utviklingstil­
                                                     mangelfull dokumentasjon, det vil   latelsene gis jo til prosjekter som
                                                     si at mangelfull dokumentas jon har   skal prøves ut, og dersom prosjek­
                                                     vært et hovedelement i begrunnel­  tet mislykkes får ikke oppdret teren
                       Direktør Jens Christian Holm og hans
                       folk i Kyst- og havbruksav delingen i   sen for avslaget. Ønsket om grun­  permanent tillatelse. Det er derfor
                       Fiskeridirektoratet jobber på spreng,   dig dokumentasjon fremgår både   forsvarlig å redusere kravene til
                       men det tar tid å behandle alle   av laksetildelingsforskrif tens para­  dokumentasjon i søknadsproses­
                       søknadene. (Foto: T. Rasmussen.)  graf 23b tredje og fjerde ledd og av   sen fordi prosjektet uansett må


       34   ”Norsk Fiskerinæring”  nr. 4 - 2017
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39