Page 117 - Norsk Fiskerinaering
P. 117
Investeringer
i sjømatnæringen
NFTs «Steigen» har allerede en
«Steigen» mot Steigen lang reise bak seg når den 84,8
meter lange og 16,9 meter brede
brønnbåten glir inn i arbeid for
Cermaq i Nordland. Havyard-
skapningen er innredet for 13
person er, og drives fremover av
en MAK hovedmaskin på 2.999
kW.
skipet. — Det er avgjørende
med tett samarbeid fra første
strek, sier Nærø Ernstsen.
Storhandel
Norsk Fisketransport AS med
base på Ottersøy i Nærøy i
Nord-Trøndelag er verdens
tredje største brønnbåtrederi,
med ti mod erne brønnbåter i
Havyards siste levering til Norsk Fisketransport AS, brønnbåten «Steigen», drift. Det er også det største
lever opp til navnet på mange måter. Etter at kjølen ble strukket i tyrkiske selskapet i den børsnoterte
Yalova og utrustningen gjort i Leirvik i Sogn er den store, røde brønnbåten NTS-gruppen, Trøndelags
nå klar til å frakte laks i og rundt nordlandskommunen med samme navn. ledende totalleverandør av
brønnbåt-, service- og frakt-
tjenester. I investeringsspal-
Til tross for en mindre, men hjulpet av at nybåten er skodd Havyard Group, Carina Nærø ten hører det vel også med
forsinkende brann i Tyrkia over noenlunde samme lest Ernstsen. å nevne at NTS ASA i april
før skroget var klar for å som søsterski pene «Hav- — Havyard MMC har brukt kjøpte oppdret tsselskapet
slepes nordover, er Norsk trans» og «Namsos». Havy- mye tid og ressurser sammen Midt-Norsk Havbruk AS, med
Fisketransports nye stolthet ard understreker likevel at med oss og reder for å vide- sine ti ordinære lakseop-
«Steigen» klar for dåp og dyst «Steigen» også representerer reutvikle sirkulasjonssystemet pdrettskonsesjoner og to
i juni. Dåpen blir selvfølgelig i en videreutvikling. Like sterkt og driftssystemet for trenge- FoU-konsesjoner. I mai ble
nordlandske Steigen. Dysten kan det understrekes at den skott. Fokuset på båten ellers dessuten datterselskapet
blir i vesentlig grad i omlandet nye NFT-stoltheten er et full- har vært å vedlikeholde den MNHProduksjon AS tildelt fire
til Cermaqs nye slakteri på blods Hav yard-produkt, selv gode kvaliteten som er levert utviklingskonses joner knyttet
Storskjæret i samme kom- om rederiet har vært sterkt på de andre båtene, sier hun. til det såkalte Aquatraz-kon-
mune. Dette forklarer naturlig delaktig hele veien. Selvfølge- Havyard MMC leverer både septet.
nok også det flotte navnet, lig er det flere viktige under- design, engineering, kompo- Siste store nyhet for Havy-
men «Steigen» er samtidig et leverandører, men Havyard- nenter, inte grasjon og testing ard-gruppen er ordren fra Sølv-
historisk navn for brønnbåtre- gruppen står selv for både av fiskehåndteringssystemet. trans AS på verdens største
deriet. Den første brønnbåten design, fremdrift, navigering Havyard Ship Technology stil- brønnbåt på 116 meter. «Ronja
til Norsk Fisketransport het og fiskehåndtering. Særlig ler med skipsbyggingskompe- Storm» får en tankkapasitet på
nemlig det samme. Gamle bidraget fra Havyard MMC tanse, planlegging, integrering 7.450 kubikkmeter og skal gå i
«Steigen» har nå skiftet navn trekkes frem av markeds- og med andre underleverandører tiårs kontrakt i Tasmania. Hun
til «Dønnalaks». kommunikasjonskoordinator i og mesteparten av utføring på kommer vi tilbake til.
Fullblods
Havyard-produkt I april kom meldingen om at NTS
ASA har overtatt Midt-Norsk
Selv om det gikk vel hett Havbruk AS for vel 1,4 milliarder
for seg ved skrogverftet i kroner. Dette bildet ble tatt i
høst, var selve sjøsettingen forbindelse med handelen. Fra
ved Cemre-verftet knirkefri, venstre Roald Dolmen, Hermann
og NFT-brønnbåten nådde Dolmen og Nils Martin Williksen
(alle fra MNH), styreleder Roger
Havyard Ship Technology i Granheim og adm. direktør
Leirvik før nyttår for å utrus- Harry Bøe i NTS ASA, og nærmest
tes og ferdigstilles. Siden Solvær Hallesdatter Hardesty
har arbeidet gått raskt, trolig (MNH). (Foto: NTS)
"Norsk Fiskerinæring" nr. 4 - 2017 117