Page 117 - Norsk Fiskerinaering
P. 117

Investeringer
                                                                                    i sjømatnæringen



                                                                                         NFTs «Steigen» har allerede en
            «Steigen» mot Steigen                                                        lang reise bak seg når den 84,8
                                                                                         meter lange og 16,9 meter brede
                                                                                         brønnbåten glir inn i arbeid for
                                                                                         Cermaq i Nordland. Havyard-
                                                                                         skapningen er innredet for 13
                                                                                         person er, og drives fremover av
                                                                                         en MAK hovedmaskin på 2.999
                                                                                         kW.


                                                                                         skipet. — Det er avgjørende
                                                                                         med tett samarbeid fra første
                                                                                         strek, sier Nærø Ernstsen.



                                                                                         Storhandel
                                                                                         Norsk Fisketransport AS med
                                                                                         base på Ottersøy i Nærøy i
                                                                                         Nord-Trøndelag er verdens
                                                                                         tredje største brønnbåtrederi,
                                                                                         med ti mod erne brønnbåter i
         Havyards siste levering til Norsk Fisketransport AS, brønnbåten «Steigen»,      drift. Det er også det største
         lever opp til navnet på mange måter. Etter at kjølen ble strukket i tyrkiske    selskapet i den børsnoterte
         Yalova og utrustningen gjort i Leirvik i Sogn er den store, røde brønnbåten     NTS-gruppen, Trøndelags
         nå klar til å frakte laks i og rundt nordlandskommunen med samme navn.          ledende totalleverandør av
                                                                                         brønnbåt-, service- og frakt-
                                                                                         tjenester. I investeringsspal-
         Til tross for en mindre, men   hjulpet av at nybåten er skodd  Havyard Group, Carina Nærø   ten hører det vel også med
         forsinkende brann i Tyrkia   over noenlunde samme lest   Ernstsen.              å nevne at NTS ASA i april
         før skroget var klar for å   som søsterski pene «Hav-   — Havyard MMC har brukt   kjøpte oppdret tsselskapet
         slepes nordover, er Norsk   trans» og «Namsos». Havy-  mye tid og ressurser sammen   Midt-Norsk Havbruk AS, med
         Fisketransports nye stolthet   ard understreker likevel at   med oss og reder for å vide-  sine ti ordinære lakseop-
         «Steigen» klar for dåp og dyst   «Steigen» også representerer   reutvikle sirkulasjonssystemet   pdrettskonsesjoner og to
         i juni. Dåpen blir selvfølgelig i   en videreutvikling. Like sterkt   og driftssystemet for trenge-  FoU-konsesjoner. I mai ble
         nordlandske Steigen. Dysten   kan det understrekes at den   skott. Fokuset på båten ellers   dessuten datterselskapet
         blir i vesentlig grad i omlandet   nye NFT-stoltheten er et full-  har vært å vedlikeholde den   MNH­Produksjon AS tildelt fire
         til Cermaqs nye slakteri på   blods Hav yard-produkt, selv   gode kvaliteten som er levert   utviklingskonses joner knyttet
         Storskjæret i samme kom-   om rederiet har vært sterkt   på de andre båtene, sier hun.   til det såkalte Aquatraz-kon-
         mune.  Dette forklarer naturlig   delaktig hele veien. Selvfølge-  Havyard MMC leverer både   septet.
         nok også det flotte navnet,   lig er det flere viktige under-  design, engineering, kompo-  Siste store nyhet for Havy-
         men «Steigen» er samtidig et   leverandører, men Havyard-  nenter, inte grasjon og testing   ard-gruppen er ordren fra Sølv-
         historisk navn for brønnbåtre-  gruppen står selv for både   av fiskehåndteringssystemet.   trans AS på verdens største
         deriet. Den første brønnbåten   design, fremdrift, navigering   Havyard Ship Technology stil-  brønnbåt på 116 meter. «Ronja
         til Norsk Fisketransport het   og fiskehåndtering. Særlig   ler med skipsbyggingskompe-  Storm» får en tankkapasitet på
         nemlig det samme. Gamle    bidraget fra Havyard MMC   tanse, planlegging, integrering   7.450 kubikkmeter og skal gå i
         «Steigen» har nå skiftet navn   trekkes frem av markeds- og   med andre underleverandører   tiårs kontrakt i Tasmania. Hun
         til «Dønnalaks».           kommunikasjonskoordinator i   og mesteparten av utføring på   kommer vi tilbake til.


         Fullblods
         Havyard-produkt            I april kom meldingen om at NTS
                                       ASA har overtatt Midt-Norsk
         Selv om det gikk vel hett   Havbruk AS for vel 1,4 milliarder
         for seg ved skrogverftet i     kroner. Dette bildet ble tatt i
         høst, var selve sjøsettingen   forbindelse med handelen. Fra
         ved Cemre-verftet knirkefri,   venstre Roald Dolmen, Hermann
         og NFT-brønnbåten nådde     Dolmen og Nils Martin Williksen
                                     (alle fra MNH), styreleder Roger
         Havyard Ship Technology i       Granheim og adm. direktør
         Leirvik før nyttår for å utrus-  Harry Bøe i NTS ASA, og nærmest
         tes og ferdigstilles. Siden   Solvær Hallesdatter Hardesty
         har arbeidet gått raskt, trolig       (MNH). (Foto: NTS)



                                                                                     "Norsk Fiskerinæring" nr. 4 - 2017  117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122