Page 58 - Norsk Fiskerinaering
P. 58

fra merdene. Vil Venstre   milliarder i 2050. Fiskeri­ og   KrF ønsker en differensiert
       ha nulltoller anse på disse   havbruksnæringen vil bli en   flåte med rom både for store
       miljøområdene, og hvilken   av våre viktigste næringer   og små. Vi merker oss med
       tidsfrist skal settes? Som   når vi gjennomfører det    interesse at partiet er uklar
       oppdretter ville vi krevd svar   grønne skiftet og inntektene   på om strukturk votene skal
                                                                falle tilbake til staten eller
       på disse to spørsmålene.   fra petroleumsnæringen etter   til den gruppen de kommer
          Venstre vil også innføre   hvert blir mindre. Et langsik-  fra. Det opptar sikkert også
       areal­ og produksjonsavgift   tig bærekraftig forvaltnings-  familien Eidesvik, som eier
       til kommu nene. Hvor store   perspektiv må ligge til grunn   ringnotsnurperen «Bømmelbas».
       skal disse avgiftene være,   for fiskeri­ og havbrukspolitik-  (Foto: Rune Kvamme)
       og skal de komme i stedet   ken. Fiskeressursene er vår
       for salg av konsesjoner og   felles eiendom og må forval-
       økt MTB? Tenker Venstre    tes bærekraftig og langsiktig   med kvoter ikke blir et rent
       seg at oppdretterne først   til beste for landet og befolk-  investerings- og spekula-
       skal betale for å øke produk­  ningen langs kysten.   sjonsobjekt. KrF  vil beholde
       sjonskapasiteten og deretter                         deltakerloven og en fiskeflåte
       betale areal­ og produk­   Kommentar: Dette er alle   eid av fiskerne.
       sjonsavgift? Også dette vil   partier enige om.        KrF vil beholde fiske-
       nok oppdretterne gjerne ha                           salslagslova (tidligere råfisk-
       svar på.                                             loven) som regulerer første-
                                  Deltakerloven og          håndsomsetningen av viltle-
                                  fiskesalslagslova         vende marine ressurser, og
                                                            sikrer gjennom forhandlinger
       KrFs fiskeripolitikk       Deltakerloven avgrenser ret-  og minstepriser en fordeling
       Norges kyst er lang og res-  tet til å delta i fisket til aktive,   av inntekt mellom fiskeflåten
       sursrik, og havområdene    registrerte fiskere, og skal   og industri på land.
       våre er tre ganger så store   sikre at flåtens fangstkapasi-
       som landområdene. Fiskeri-   tet er tilpasset ressursgrunn-  Kommentar: En grei avkla­
       og havbruksnæringen er vår   laget, bidra til lønnsomhet   ring. KrF vil ha det som det
       nest største eksportnæring,   og verdiskaping og trygge   er i dag.
       men potensialet for økt    bosetting og arbeidsplasser
       verdis kaping er likevel stort.   i distriktene. Den skal videre
       Det er lagt frem strategier   legge til rette for at høstingen  En mangfoldig flåte
       for å øke verdiskapingen   av marine ressurser kommer   Den norske fiskeflåten er
       fra marin sektor fra rundt 50   kystbefolkningen til gode.   mangfoldig, fra de største
       milliarder i år 2000 til 500   Det innebærer at fartøy   trålerne og ringnotbåtene,


                                                                                      til de minste sjarkene. Det
                                                                                      er et mål å oppret tholde en
                                                                                      mangfoldig flåte, med store
                                                                                      havgående båter som kan
                                                                                      hente ressurser fra områder
                                                                                      utilgjengelig for de mindre,
                                                                                      og små båter som høster av
                                                                                      ressursene nært kysten og
                                                                                      leverer kortreist mat av god
                                                                                      kvalitet med mindre miljøbe-
                                                                                      lastning.

                                                                                      Kommentar: Mener KrF at
                                                                                      kystfanget fisk, i motset­
                                                                                      ning til fisk tatt lang fra land,
                                                                                      er kortreist mat med god
                                                                                      kvalitet?

                                                                                      Kvoter er innført for å sikre
                                                                                      en forsvarlig forvaltning av
                                                                                      fis keressursene. Kvoter gir
                                                                                      fiskeren adgang til å fiske
                                                                                      et bestemt kvantum, men
                                                                                      er tidsbegrenset og gir ikke
                                                                                      fiskeren eiendomsrett til
       KrF vil at deltakerloven og fiskesalslagslova skal ligge fast. Prinsippet om en fiskereid flåte står sterkt i   fiskeressursen.
       partiet. Struktur under 11 meter er uaktuelt.                                     Kvotefordelingen må sikre


       58   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63