Page 71 - Norsk Fiskerinaering
P. 71
Forrige gang vi skrev om blågrønt samarbeid hadde vi tre høyst oppegående kuer på forsiden. Disse er litt mer døde, noe som på en god måte
illustrerer hva som har skjedd med det blågrønne samarbeidet. Når det er sagt, er det ikke umulig med en viss oppstandelse av denne tanken.
Møter mellom sjø og land skjer jo stadig vekk fremdeles.
Ordet blågrønt er dødt: Visjonen lever!
Er blågrønt ute av dansen? Jan Ove Holmen på fiskerimessen, og I dag har den blågrønne fargen falmet,
For noen år siden snakket alle det var først og fremst et lengre intervju Marian har for lengst dratt sin kos, og
om hvordan blått og grønt — med Holmen som berettiget førstesiden. Nofima tar vi litt for gitt uten å tenke sær-
sjø og land — skulle smelte For Tine var Marian verken det første lig mye farge. Betyr det at både farge-
sammen, enten i forskningen, i eller siste forsøket på samarbeid med spillet og de vakre vyene for lengst er
fiskeri- og havbruksnærin gen. Salma bør
skrinlagt? Ikke nødvendigvis, men først
ferskvar ediskene eller i arbeidet nevnes, Maritex også. Siden gikk Tine ser vi på hva som egentlig skjedde etter
med å skape nye produkter og inn i fiske matprodusenten Lofotprodukt. bladet med kuer på forsiden. Og aller
fremtidens næringer. Nofima Stikkordet er blågrønt, selv om melka er først skjebnen til Marian.
ble født av denne fargerike aldri så hvit.
Ordet blågrønt var virkelig på mange
tanken. I dag er blågrønt igjen lepper i 2007 og 2008. I 2004 fikk vi først
et ord for politikk og interiør- en innstilling om «Den blågrønne matal- For tidlig ute
kataloger. Men det betyr ikke at liansen», etterfulgt av to stortingsmeldin- Salgs- og markedsdirektør Morten
tanken er død. ger og adskillige flere debatter, sonde- Hyldborg Jensen i Norway Sea foods
ringer og dragkamper. Alt skjedde med hadde en tilsvarende stilling i det davæ-
sikte på å styrke samarbeidet mellom rende selskapet da Norway Seafoods,
I nummer 7 i 2007 hadde «Norsk Fiske- marin forskning og landbruks forskning. Fjordland og Tine i august 2004 gjorde
rinæring» for første og mest sannsynlig Dette barnet kom bare noen måneder sitt bindende og omfattende samarbeid
siste gang tre kyr på forsiden. Grunnen etter Marian. Første januar 2008 ble kjent. Barnet het altså Marian; fersk fisk
var som kyrne, altså flere. Noen uker før, Akvaforsk, Fiskeriforskning, Matforsk og pakket i konsumpakninger i Hammerfest
12. august 2007 under Nor-Fishing, ble Norcon serv slått sammen til Nofima. Året og distribuert i fellesskap til norske og
det kjent at ku-orienterte Tine og fiske- etter ble Måltidets Hus i Stavanger åpnet, svenske butikker. De var ikke aller først
virksomme Norway Seafoods hadde blitt med både Nofima, Tine og Ewos Innova- ut. Tidligere meieridirektør Per Hatling
enige om å samarbeide om varemerket tion som leietagere. Den nye vinen var hadde store vyer med sin map-pakkede
Marian. I samme anledning var Tine-topp virkelig blågrønn. fisk. I Trondheim var man tidlig ut med
"Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2016 71

