Page 71 - Norsk Fiskerinaering
P. 71

Forrige gang vi skrev om blågrønt samarbeid hadde vi tre høyst oppegående kuer på forsiden. Disse er litt mer døde, noe som på en god måte
         illustrerer hva som har skjedd med det blågrønne samarbeidet. Når det er sagt, er det ikke umulig med en viss oppstandelse av denne tanken.
         Møter mellom sjø og land skjer jo stadig vekk fremdeles.


         Ordet blågrønt er dødt: Visjonen lever!




         Er blågrønt ute av dansen?          Jan Ove Holmen på fiskerimessen, og   I dag har den blågrønne fargen falmet,
         For noen år siden snakket alle      det var først og fremst et lengre intervju   Marian har for lengst dratt  sin kos, og
         om hvordan blått og grønt —         med Holmen som berettiget førstesiden.   Nofima tar vi litt for gitt uten å tenke sær-
         sjø og land — skulle smelte         For Tine var Marian verken det første   lig mye farge. Betyr det at både farge-
         sammen, enten i forskningen, i      eller siste forsøket på samarbeid med   spillet og de vakre vyene for lengst er
                                             fiskeri- og havbruksnærin gen. Salma bør
                                                                                 skrinlagt? Ikke nødvendigvis, men først
         ferskvar ediskene eller i arbeidet   nevnes, Maritex også. Siden gikk Tine   ser vi på hva som egentlig skjedde etter
         med å skape nye produkter og        inn i fiske matprodusenten Lofotprodukt.   bladet med kuer på forsiden. Og aller
         fremtidens næringer. Nofima         Stikkordet er blågrønt, selv om melka er   først skjebnen til Marian.
         ble født av denne fargerike         aldri så hvit.
                                               Ordet blågrønt var virkelig på mange
         tanken. I dag er blågrønt igjen     lepper i 2007 og 2008. I 2004 fikk vi først
         et ord for politikk og interiør-    en innstilling om «Den blågrønne matal-  For tidlig ute
         kataloger. Men det betyr ikke at    liansen», etterfulgt av to stortingsmeldin-  Salgs- og markedsdirektør Morten
         tanken er død.                      ger og adskillige flere debatter, sonde-  Hyldborg Jensen i Norway Sea foods
                                             ringer og dragkamper. Alt skjedde med   hadde en tilsvarende stilling i det davæ-
                                             sikte på å styrke samarbeidet mellom   rende selskapet da Norway Seafoods,
         I nummer 7 i 2007 hadde «Norsk Fiske-  marin forskning og landbruks forskning.   Fjordland og Tine i august 2004 gjorde
         rinæring» for første og mest sannsynlig   Dette barnet kom bare noen måneder   sitt bindende og omfattende samarbeid
         siste gang tre kyr på forsiden. Grunnen   etter Marian. Første januar 2008 ble   kjent. Barnet het altså Marian; fersk fisk
         var som kyrne, altså flere. Noen uker før,   Akvaforsk, Fiskeriforskning, Matforsk og   pakket i konsumpakninger i Hammerfest
         12. august 2007 under Nor-Fishing, ble   Norcon serv slått sammen til Nofima. Året   og distribuert i fellesskap til norske og
         det kjent at ku-orienterte Tine og fiske-  etter ble Måltidets Hus i Stavanger åpnet,   svenske butikker. De var ikke aller først
         virksomme Norway Seafoods hadde blitt   med både Nofima, Tine og Ewos Innova-  ut. Tidligere meieridirektør Per Hatling
         enige om å samarbeide om varemerket   tion som leietagere. Den nye vinen var   hadde store vyer med sin map-pakkede
         Marian. I samme anledning var Tine-topp   virkelig blågrønn.            fisk. I Trondheim var man tidlig ut med



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2016  71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76