Page 41 - Norsk Fiskerinaering
P. 41
rapporter og ruti nearbeid er av
det jeg oftest skyver på. Men
det må også gjøres. Å skrive
reiseregninger hører definitivt
ikke til det jeg liker best.
— Hvor mange reisedøgn
har du i løpet av et år?
— Litt vanskelig å si. I snitt
er jeg vel på farten et par
dager i uka. De fleste reisene
er mellom Ålesund og Bergen,
men også til andre arenaer
i inn- og utland for å treffe
kunder.
NORDEA I NORGE ER en
fortsettelse av Kreditkassa og
har som nevnt en markedsan-
del på utlån på cirka 15 pro-
sent. Av nærmere 30.000 an-
satte i konsernet totalt, jobber
rundt 5.000 i Norge. I utgangs-
punktet er Nordea geografisk Nordea er en fusjon mellom Nordbanken i Sverige, Marita Bank i Finland, Christiania Bank og Kreditkasse
organisert. På toppen har ban- i Norge og Unibank i Dammark. I dag er Nordea det største bankkonsernet i Norden, med ca. 10,5 millioner
kunder. Her fra Nordeas flotte kontor i København i Danmark. Toppledelsen i Nordea sitter i Stockholm.
ken en avdeling i Oslo som
tar seg av alle de aller største
kundene, herunder også de for næringseiendom og en for ansatte, hvorav ni med kun- kredittanalytikere. Alt i alt er
største oppdrettskundene. Øv- sjømat. På disse områdene deansvar — seks i Ålesund og det nok minst 20 personer i
rige kunder betjenes primært trumfer altså det bransjefag- fire i Bergen. Dertil kommer Nordea som kun jobber med
av lokalkontorene. Dertil har lige det geografiske, forteller tre personer i Oslo som jobber sjømat. I tillegg har banken
banken to bransjedivisjoner på Louise Haahjem, og fortsetter: med de aller største oppdretts- folk som betjener sjømatkun-
tvers av det geografiske — en — Sjømatdivisjonen har ti kundene, samt spesialiserte der både i Oslo, Trondheim,
— Vi har definert Nord-Atlanteren som vårt område, forteller månedens intervjuobjekt. — Havflåten i Norge er et bevisst satsingsområde. I alt
har vi lånt ut et sted mellom 7 og 8 mil liarder kroner til flåteleddet. (Foto: Rune Kvamme)
"Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2016 41