Page 7 - piscus
P. 7

Kina

























                      – Det vil i markedskommunikasjonen   gen. Alle interesserte aktører er invitert
                    være viktig å differensiere den atlantiske   inn i en referansegruppe som Sjømatrådet
                    torsken tydelig fra de øvrige hvitfiskar-  har nedsatt for det videre arbeidet, og
                    tene i Kina, som har et vidt spenn av kvali-  det er allerede nå klart at interessen for å
                    teter og smaker, og som tilbys over et stort   delta er stor. Det er med andre ord store
                    prisspenn. Sjømatrådet har derfor anbe-  forventninger til det videre arbeidet for
                    falt at den norske torsken introduseres i   norsk torsk i Kina. Sjømatrådet sitt kontor   ●  Markedsrådgiver, Lena Fjellvang (t.v),
                    det kinesiske markedet som «Nouwei Beiji   i Shanghai vil lede den videre satsningen.      og markedssjef for nye markeder, Ingelill
                    Xue Yu», som betyr norsk arktisk torsk, sier     India neste land på listen. Etter den vel-  Jacobsen, ser på Kina som et meget
                    Lena Fjellvang. Hun legger til at polare   lykkede  analysen  av  markedspotensialet   spennende marked for norsk torsk.
                    strøk generelt har god klang hos kine-  for torsk i Kina, skal Sjømatrådet nå bruke   FOTO: EDMUND MONGSTAD.
                    serne, og at begrepet arktisk derfor trolig   modellen fra denne satsningen mot andre
                    vil gå rett hjem hos konsumentene.  nye og spennende markeder for norsk sjø-
                                                      mat. Det forteller Ingelill Jacobsen. India   norsk sjømat som vi vil vil se nærmere på. Vi
                    Stor interesse fra næringen       står høyt på prioriteringslisten når det gjel-  vurderer i den forbindelse å delta på en sjø-
                    Den friske satsningen fra Norges sjøma-  der dette, og arbeidet her er alt godt i gang.  matmesse i Dubai i september, og målet er å
                    tråd på Kina er gjort i samarbeid med den     Rett før sjømatmessen i Qingdao i novem-  få med en del norske aktører som er interes-
                    norske torskenæringen, og det har vært   ber i fjor hadde Sjømatrådet med en rekke   sert i disse markedene. Det er allerede 6-7
                    gjennomført både arbeidmøter i Europa og   norske aktører på en studietur til India,   av disse som meldt sin interesse, forteller
                    studietur til Kina i forbindelse med fjorår-  med seminar og mottakelse i New Dehli og   markedssjefen for Sjømatrådets satsning på
                    ets sjømatmesse i Qingdao, med stor del-  Mumbai. Målet for denne turen var å infor-  nye markeder, Ingelill Jacobsen.
                    takelse fra norske eksportører. Det er fiske-  mere de norske eksportørene om mulighe-    Jacobsen trekker også frem Tyrkia  som
                    riutsending Sigmund Bjørgo som har vært   tene i dette enorme markedet, men også å   et annet land med mulig markedspoten-
                    prosjektleder for fjorårets omfattende   la indiske aktører innen hotell og restaurant   sial for norsk torsk. Det samme gjelder
                    markedsanalyse, mens Lena Fjellvang har   bli nærmere kjent med norsk sjømat. I løpet   Tsjekkia, Bulgaria og Hellas, hvor man i før-
                    vært prosjektkoordinator. Det ble inves-  av våren 2015 vil man starte arbeidet med   ste omgang vil satse på en vareflyt- og kon-
                    tert tre millioner i prosjektets første fase.   samme type analyse som ble gjort i Kina.   sumentananlyse. Videre ser Sjømatrådet på
                    Nå skal fire nye millioner investeres i 2015                       Italia som et spennende marked for fersk
                    i arbeidet med å introdusere norsk torsk   Ser nærmere på Midt-Østen  eller fryst hvitfisk. Det samme gjelder Polen,
                    i Kina. En viktig forusetning i den videre   – Midt-Østen og spesielt den Arabiske halv-  mens Mellom-Amerika har potensial som
                    prosessen er at satsningen skjer sammen   øy med Saudi-Arabia og De forente arabiske   marked for konvensjonelle produkter som
                    med aktørene i den norske hvitfisknærin-  emirater, er et annet satsningsområde for   saltfisk og klippfisk. ●●


                                                                                                             PiscusNytt   7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12