Page 7 - piscus
P. 7
Kina
– Det vil i markedskommunikasjonen gen. Alle interesserte aktører er invitert
være viktig å differensiere den atlantiske inn i en referansegruppe som Sjømatrådet
torsken tydelig fra de øvrige hvitfiskar- har nedsatt for det videre arbeidet, og
tene i Kina, som har et vidt spenn av kvali- det er allerede nå klart at interessen for å
teter og smaker, og som tilbys over et stort delta er stor. Det er med andre ord store
prisspenn. Sjømatrådet har derfor anbe- forventninger til det videre arbeidet for
falt at den norske torsken introduseres i norsk torsk i Kina. Sjømatrådet sitt kontor ● Markedsrådgiver, Lena Fjellvang (t.v),
det kinesiske markedet som «Nouwei Beiji i Shanghai vil lede den videre satsningen. og markedssjef for nye markeder, Ingelill
Xue Yu», som betyr norsk arktisk torsk, sier India neste land på listen. Etter den vel- Jacobsen, ser på Kina som et meget
Lena Fjellvang. Hun legger til at polare lykkede analysen av markedspotensialet spennende marked for norsk torsk.
strøk generelt har god klang hos kine- for torsk i Kina, skal Sjømatrådet nå bruke FOTO: EDMUND MONGSTAD.
serne, og at begrepet arktisk derfor trolig modellen fra denne satsningen mot andre
vil gå rett hjem hos konsumentene. nye og spennende markeder for norsk sjø-
mat. Det forteller Ingelill Jacobsen. India norsk sjømat som vi vil vil se nærmere på. Vi
Stor interesse fra næringen står høyt på prioriteringslisten når det gjel- vurderer i den forbindelse å delta på en sjø-
Den friske satsningen fra Norges sjøma- der dette, og arbeidet her er alt godt i gang. matmesse i Dubai i september, og målet er å
tråd på Kina er gjort i samarbeid med den Rett før sjømatmessen i Qingdao i novem- få med en del norske aktører som er interes-
norske torskenæringen, og det har vært ber i fjor hadde Sjømatrådet med en rekke sert i disse markedene. Det er allerede 6-7
gjennomført både arbeidmøter i Europa og norske aktører på en studietur til India, av disse som meldt sin interesse, forteller
studietur til Kina i forbindelse med fjorår- med seminar og mottakelse i New Dehli og markedssjefen for Sjømatrådets satsning på
ets sjømatmesse i Qingdao, med stor del- Mumbai. Målet for denne turen var å infor- nye markeder, Ingelill Jacobsen.
takelse fra norske eksportører. Det er fiske- mere de norske eksportørene om mulighe- Jacobsen trekker også frem Tyrkia som
riutsending Sigmund Bjørgo som har vært tene i dette enorme markedet, men også å et annet land med mulig markedspoten-
prosjektleder for fjorårets omfattende la indiske aktører innen hotell og restaurant sial for norsk torsk. Det samme gjelder
markedsanalyse, mens Lena Fjellvang har bli nærmere kjent med norsk sjømat. I løpet Tsjekkia, Bulgaria og Hellas, hvor man i før-
vært prosjektkoordinator. Det ble inves- av våren 2015 vil man starte arbeidet med ste omgang vil satse på en vareflyt- og kon-
tert tre millioner i prosjektets første fase. samme type analyse som ble gjort i Kina. sumentananlyse. Videre ser Sjømatrådet på
Nå skal fire nye millioner investeres i 2015 Italia som et spennende marked for fersk
i arbeidet med å introdusere norsk torsk Ser nærmere på Midt-Østen eller fryst hvitfisk. Det samme gjelder Polen,
i Kina. En viktig forusetning i den videre – Midt-Østen og spesielt den Arabiske halv- mens Mellom-Amerika har potensial som
prosessen er at satsningen skjer sammen øy med Saudi-Arabia og De forente arabiske marked for konvensjonelle produkter som
med aktørene i den norske hvitfisknærin- emirater, er et annet satsningsområde for saltfisk og klippfisk. ●●
PiscusNytt 7