Page 6 - piscus
P. 6
● Kinesiske kokker i aksjon på kjøkkenet
med bruk av norsk torsk i matlagingen.
Kina
Store muligheter for
TEKST: Edmund Mongstad norsk torsk i Kina
Norges sjømatråd gjorde i fjor en grundig analyse av markedsmulighetene for norsk torsk
i Kina. Resultatet fra dette arbeidet viser at det finnes et umiddelbart markedspotensial
på 30 millioner relevante konsumenter og 2.500 kinesiske restauranter for norsk torsk,
og at Norge innen tre-fem år vil kunne nå et eksportvolum på 20.000 tonn til Kina.
en vellykkede analysen viser sport. Når det gjelder konsumentmarke- et godt supplement til eksisterende menyer
også at norsk torsk kan oppnå det i Kina, er norsk torsk nærmest ikke i restaurantene. 90 prosent av kokkene
en unik posisjon i markedet, og eksisterende, forteller Jacobsen. Det er mente det var store muligheter for at de
Dat norsk opphav vil være det derfor nødvendig å gjøre et stort mar- ville bruke torsk i fremtidige menyer.
viktigste salgsargumentet. kedsarbeid for at torsken skal ha mulighe- Konklusjonen er at både kotelettstyk-
30 millioner forbrukere høres kanskje ter i dette landet, og den nevnte helhetlige ker og porsjonsstykker med skinn har stort
ikke så mye ut i kinesisk sammenheng, med analysen ble starten på denne prosessen. potensial i Kina. Man har også kommet frem
tanke på en befolkning på rundt 1,3 mil- Manglende markedsinnsikt har vært en til, at når det gjelder dagligvarehandelen,
liarder. Men når vi snakker om relevante barriere for norsk fiskerinæring, som lenge så bør den norske torsken introduseres i
konsumenter er begrepet basert på blant har uttrykt interesse for Kina som mar- det øvre sjiktet av moderne butikker, både
annet inntekt og kjøpekraft blant disse. ked for norsk torsk. Ett års grundige mar- i kinesiske og internasjonale kjeder. Det er
Det er også verdt å merke seg at nevnte kedsstudier av det kinesiske markedet, har også blant konsumentene Sjømatrådet ser
antall er seks ganger Norges befolkning. handlet om kokkeevaluering av norsk torsk det største potensialet for norsk torsk.
Vi snakker med andre ord om et betydelig i forskjellige matretninger, forbrukereva-
potensial for norsk torsk. Det slår markeds- luering til hjemmekonsum, analysering og Norsk arktisk torsk
rådgiver, Lena Fjellvang, og markedssjef testing av ulike salgskanaler, deriblant for- Sjømatrådet har også lagt ned betyde-
for nye markeder, Ingelill Jacobsen, fast. skjellige typer dagligvare og restauranter og lig innsats på kartlegging av hva som
Begge har vært involvert i fjorårets mar- verdikjedeanalyse med formål å kartlegge finnes i det kinesiske markedet av hvit-
kedsundersøkelser, og de er også delaktige blant annet import og distribusjon. fisk. I Kina har de i dag et stort antall
i satsningen videre på Kina og andre nye hvitfiskarter, både fra ferskvann og salt-
markeder. Det samme gjelder Sjømatrådets Vil havne på kinesiske menyer vann, og mange går under det kinesiske
fiskeriutsending i Kina, Sigmund Bjørgo, og Både kokker og forbrukere i Kina har fått samlenavnet (Xue Xu), som betyr hvit fisk
kontoret han styrer i Shanghai. testet norsk torsk i ulike produktformater, og som feilaktig oversettes til «cod» på
som har inkludert hel, frossen fisk, frosne engelsk. Sjømatrådet måtte derfor prøve
Ikke eksisterende torskemarked porsjoner av filet og høyrygg, med og uten å finne et merkenavn som kunne skille
Det var i begynnelsen av fjoråret at Norges skinn og kotelettstykker. Responsen har norsk torsk fra resten av hvitfiskartene.
sjømatråd startet sitt strategiske arbeid vært svært god, og tilbakemeldingene på Et godt utgangspunkt var det at kinesiske
mot nye markeder. Og første prioritet ble torsken har vært at den har god konsistens, forbrukerne har gode assosiasjoner til det
Kina og torsk. I eksportsammenheng er er mild i smaken og at den passer godt til norske opphavet, som i stor grad bygget
landet allerede et stort marked for norsk kinesiske smaker og retter. Kokkene var opp av den norske laksen. Den forbindes
torsk. Men hovedårsaken til den posisjo- representert fra fem ulike kjøkkenretnin- med kvalitet og oppvekst i et rent, kaldt
nen er foredling av norsk råvare og reek- ger, og deres konklusjon er at torsk vil være og næringsrikt vann.
6 PiscusNytt