Page 6 - piscus
P. 6

●  Kinesiske kokker i aksjon på kjøkkenet
                                                                                         med bruk av norsk torsk i matlagingen.





               Kina

                    Store muligheter for



               TEKST: Edmund Mongstad  norsk torsk i Kina




                    Norges sjømatråd gjorde i fjor en grundig analyse av markedsmulighetene for norsk torsk
                    i Kina. Resultatet fra dette arbeidet viser at det finnes et umiddelbart markedspotensial
                    på 30 millioner relevante konsumenter og 2.500 kinesiske restauranter for norsk torsk,
                    og at Norge innen tre-fem år vil kunne nå et eksportvolum på 20.000 tonn til Kina.





                            en vellykkede analysen viser   sport. Når det gjelder konsumentmarke-  et godt supplement til eksisterende menyer
                            også at norsk torsk kan oppnå   det i Kina, er norsk torsk nærmest ikke   i restaurantene. 90 prosent av kokkene
                            en unik posisjon i markedet, og   eksisterende, forteller Jacobsen. Det er   mente det var store muligheter for at de
                    Dat norsk opphav vil være det     derfor nødvendig å gjøre et stort mar-  ville bruke torsk i fremtidige menyer.
                    viktigste salgsargumentet.        kedsarbeid for at torsken skal ha mulighe-    Konklusjonen er at både kotelettstyk-
                      30 millioner forbrukere høres kanskje   ter i dette landet, og den nevnte helhetlige   ker og porsjonsstykker med skinn har stort
                    ikke så mye ut i kinesisk sammenheng, med   analysen ble starten på denne prosessen.  potensial i Kina. Man har også kommet frem
                    tanke på en befolkning på rundt 1,3 mil-    Manglende markedsinnsikt har vært en   til, at når det gjelder dagligvarehandelen,
                    liarder. Men når vi snakker om relevante   barriere for norsk fiskerinæring, som lenge   så bør den norske torsken introduseres i
                    konsumenter er begrepet basert på blant   har uttrykt interesse for Kina som mar-  det øvre sjiktet av moderne butikker, både
                    annet inntekt og kjøpekraft blant disse.   ked for norsk torsk. Ett års grundige mar-  i kinesiske og internasjonale kjeder. Det er
                    Det er også verdt å merke seg at nevnte   kedsstudier av det kinesiske markedet, har   også blant konsumentene Sjømatrådet ser
                    antall er seks ganger Norges befolkning.   handlet om kokkeevaluering av norsk torsk   det største potensialet for norsk torsk.
                    Vi snakker med andre ord om et betydelig   i forskjellige matretninger, forbrukereva-
                    potensial for norsk torsk. Det slår markeds-  luering  til hjemmekonsum, analysering og   Norsk arktisk torsk
                    rådgiver, Lena Fjellvang, og markedssjef   testing av ulike salgskanaler, deriblant for-  Sjømatrådet har også lagt ned betyde-
                    for nye markeder, Ingelill Jacobsen, fast.   skjellige typer dagligvare og restauranter og   lig innsats på kartlegging av hva som
                    Begge har vært involvert i fjorårets mar-  verdikjedeanalyse med formål å kartlegge   finnes i det kinesiske markedet av hvit-
                    kedsundersøkelser, og de er også delaktige   blant annet import og distribusjon.  fisk. I Kina har de i dag et stort antall
                    i satsningen videre på Kina og andre nye                           hvitfiskarter, både fra ferskvann og salt-
                    markeder. Det samme gjelder Sjømatrådets   Vil havne på kinesiske menyer  vann, og mange går under det kinesiske
                    fiskeriutsending i Kina, Sigmund Bjørgo, og   Både kokker og forbrukere i Kina har fått   samlenavnet (Xue Xu), som betyr hvit fisk
                    kontoret han styrer i Shanghai.   testet norsk torsk i ulike produktformater,   og som feilaktig oversettes til «cod» på
                                                      som har inkludert hel, frossen fisk, frosne   engelsk. Sjømatrådet måtte derfor prøve
                    Ikke eksisterende torskemarked    porsjoner av filet og høyrygg, med og uten   å finne et merkenavn som kunne skille
                    Det var i begynnelsen av fjoråret at Norges   skinn og kotelettstykker. Responsen har   norsk torsk fra resten av hvitfiskartene.
                    sjømatråd  startet  sitt  strategiske  arbeid   vært svært god, og tilbakemeldingene på   Et godt utgangspunkt var det at kinesiske
                    mot nye markeder. Og første prioritet ble   torsken har vært at den har god konsistens,   forbrukerne har gode assosiasjoner til det
                    Kina  og  torsk.  I  eksportsammenheng  er   er mild i smaken og at den passer godt til   norske opphavet, som i stor grad bygget
                    landet allerede et stort marked for norsk   kinesiske smaker og retter. Kokkene var   opp av den norske laksen. Den forbindes
                    torsk. Men hovedårsaken til den posisjo-  representert fra fem ulike kjøkkenretnin-  med kvalitet og oppvekst i et rent, kaldt
                    nen er foredling av norsk råvare og reek-  ger, og deres konklusjon er at torsk vil være   og næringsrikt vann.


                6   PiscusNytt
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11