Page 11 - piscus
P. 11
● Horisont til venstre er bygget i 1986 og ombygget i 2000. Den er rene
nybygget sammenlignet med Egersundsbåten,30,3 meter lange Mersey til
høyre. Den er bygget i 1966 og ombygget i 1997. Ifølge Fartøyregisteret har
den fortsatt den originale motoren, en Alpha 23-30 med ytelse på 750 hk. Fiskeflåten trenger fornying
Store deler av fiskeflåten
trenger fornying
358 norske fiskebåter er større enn 21 meter. Hele 124 av disse
fartøyene er 24 år eller eldre. Selv om halvdelen av de større fartøyene
over 50 meter, og en like stor andel av de i størrelsen 30 – 39 meter, er
bygget etter årtusenskiftet, er det fortsatt utskiftingsbehov som skulle
tilsi nye oppdrag for verft og utstyrsleverandører.
et kan strides om hva som er kefartøy frigir heller ikke nødvendigvis
gammelt og nytt. Men et fis- nok kapital til å investere i nytt fartøy,
kefartøy bygget før 1970 bør og om nødvendig mere kvote. Uansett
Dmed rette kunne kalles eldre. bør skipsverft og leverandører av mas-
Nytt er heller ikke fartøyer bygget på kiner, dekks- og fiskutstyr med interesse
70-tallet. Ofte er eldre fartøyer ombyg- merke seg at det er hele 74 aktive fiske-
get og modernisert. Likevel gir de ikke fartøyer som er bygget på 1990 tallet. 35
samme komfort til mannskapet som et av disse er over femti meter. Noen, som
nybygg, og de er neppe like miljøvennlige. Ramoen, Langøy, Smaragd, Kvannøy og
De fleste, om ikke alle, har eldre maskiner Haugagutt er i ferd med å bli skiftet ut
som drikker mer drivstoff og bruker mer med nybygg. Det samme er den 44 meter
smørolje, samt slipper ut mer avgasser. lange linebåten Leinebris (nå Fjellmøy).
Ikke alle redere har kvotegrunnlag som Men fortsatt gjenstår over 60 fartøyer
forsvarer et nybygg. Å selge et eldre fis- med største lengde over 50 meter, som
PiscusNytt 11